מנגנון פיצוי בסכום של 5 מיליארד שקל באמצעות מענקים ופיצוי, הלוואות בערבות מדינה, ביטול ארנונה לשלושה חודשים ומענקים. אלה ההטבות שנקבעו על ידי המדינה בעקבות משבר הקורונה. מנגנון הפיצוי נקבע לאחר משא ומתן של מספר שבועות בין ראש הממשלה ומשרד האוצר לבין יו”ר הנשיאות העסקית דובי אמיתי שאומר, כי הוא ממליץ לכולם לקחת הלוואה בערבות המדינה, וכי העתיד עוד לפנינו עם התנהגות עסקית חדשה שתטמון בתוכה עסקים עם פריון מאוד גבוהה.

כתבה מאת דנה אלימלך.

השבוע (שני) סוכם על מנגנון פיצוי לעסקים בעלי מחזור של עד 20 מיליון שקל. פיצוי שמבוסס על הירידה במחזור העסקים ביחס לשנה שעברה,והוקצה לכך סכום של 5 מיליארד שקל. הפיצוי הגיע לאחר שבועות של משא ומתן בין המגזר העסקי שאותו מוביל יו”ר הנשיאות העסקית דובי אמיתי מול ראש הממשלה ומשרד האוצר. 

יו”ר הנשיאות העסקית דובי אמיתי מסביר כי נקבע שיהיה מענק במסלול של פיצוי למגזר העסקי לעסקים שהמחזור שלהם הוא עד 20 מיליון שקל, לתת את המענק בניקוי הוצאות נכנסות לכל העסקים. עצמאים קיבלו את הפעימה הראשונה, ואמורים לקבל את הפעימה השנייה שהיא רחבה יותר,בעקבות תוספת של 2 מיליארד שקלים, העסקים לא יכולים לקבל את שתי ההטבות, אלא רק אחת מההטבות. 

במסלול לעצמאים ומסלול לעסקים שנקבע שסכום הפיצוי יהיה 5 מיליארד שקלים, העסקים שיקבלו את הסיוע, הם עסקים שירדו ביותר מ 25% במחזור, מהתקופה המקבילה אשתקד. הפיצוי יהיה על חודשים מרץ –אפריל. אמיתי אומר כי לגבי הנוסחא לצורת הפיצוי עובדים עם אגף התקציבים ורשות המיסים ושיהיה במנגנון פשוט ויעיל, כאשר התשלום לעסקים יהיה עד ה – 1/5 . הכסף שיגיע לעסקים יאפשר להם לעמוד בתנאים של משרד הבריאות כשהם חוזרים באופן מידי לפעילות עסקית,מחנות הפלאפל עד לחברת סטרטאפ גדולה”.

מנגנון הפיצוי שנקבע לעסקים עד כמה הוא מיטיב עם העסקים הקטנים והבינוניים?

“לפני כשלושה שבועות דרשתי יחד עם יו”ר ההסתדרות על מנגנון פיצוי,מתוך הבנה שהמטרה היא הישרדות בשלב הראשון. המשמעות בהישרדותהיא לשמור את הראש מעל מהמים. לא להגיע למצב שיעשה שימוש לא ראוי בפיצוי או במענק, על מנת שנוכל להגיע אל הרגע של צמיחה במשק. אנחנו היום נמצאים בשלב שבין גמר ההישרדות לשלב שבו צריכים להניע את הגלגלים של המשק. לקח יותר מדי זמן למדינה להפנים שזאת הדרך הנכונה”.

עם המענקים והפיצוי שנקבעו, לדעתך ניתן להחזיר את המשק לפעילות? הפיצוי שנקבע בשלב הראשוני מספק לדעתך?

“מדובר על 80% מהעסקים במדינת ישראל שהם עד מחזור של 20 מיליוןשקל. ה – 20% הנותרים אלה הם בעלי המחזורים הגבוהים שעדיין לא מצאנו את הנוסחא הנכונה, ועוד לא הגענו להסכמה. אם הסכומים שהיה מוקצה למענק לעסקים היה מתקרב ל – 8-9 מיליארד שקל, אני משוכנע לחלוטין שזה היה יכול להיות סיוע מושלם. ב – 5 מיליארד שקל, הסיוע ישאיר אותנו נושמים. יהיה קשה מאוד להיכנס להתנעת המשק, ועוד יותר קשה יהיה לקלוט את העובדים שהוצאו לחל”ת. ולכן כן יש דרישה לצעדים משלימים שאלה דברים שנאמרו בשיחה שערכתי עם שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה נתניהו. מבחינתם הם הציעו שזה לא יהיה המהלך האחרון לפיצוי ויהיה השלמות, גם תקציביות, כיוון שצריך למצוא להן את המקור וגם את הדרך. אני מקווה שהסיכום שנעשה שהוא סיוע מידי שלא דורש חקיקה, לא דורש כנסת, אלא החלטה מנהלית שתעבור בממשלה,ותוך מספר ימים יהיה ניתן להתחיל את הדרך שנקבעה לפיצוי”.

הטבות נוספות שמקבלים העצמאיים ובעלי העסקים כמו הלוואה בערבות המדינה, ביטול ארנונה לשלושה חודשים או הנחה שנתית של 25% , האם הטבה זו תורמת לבעלי העסקים במצב שהם נמצאים וצריכים סיוע משמעותי?

“פתחנו מספר קרנות מצוינות בערבות המדינה שיכולות להשפיע בצורה דרמטית על תזרים המזומנים, בין אם זה עצמאים יחידים, ובין אם זה עסקים רחבים. אני ממליץ לכולם לפנות למערכות הבנקאיות להפעיל לחץ,לא לוותר, לא להתייאש מהבירוקרטיה, כיוון שהורדנו הרבה חסמים. אני ממליץ לקחת את הלוואה, מדובר בהלוואה עם גרייס לחמש שנים, ויש גרייס של שנה. כאשר הריבית בשנה הראשונה משולמת על ידי הממשלה. קודם כל לקחת את הכסף, ממליץ לכל בעלי העסקים. הוא יעזור לכם ומקסימום אם לא צריכים בעוד שנה מחזירים”.

עוד אומר אמיתי כי אישרו הנחות בשני מסלולים לעסקים בארנונה. שר הפנים אריה דרעי, והשלטון המקומי התגייסו, וזה צעד משלים נוסף בשיפור תזרים המזומנים של הסקטור העסקי. “צריך לזכור כי מי שמניע את הכלכלה זה רק העסקים, לא המדינה. המגזר העסקי הוא קטר הצמיחה של המשק. כולם מקבלים שירות מהמגזר העסקי, השירות הציבורי כולו נהנה מהצמיחה של המגזר העסקי. מי שמייצר את הכנסות המדינה זה המגזר העסקי. אז היום תפקידו של המגזר הציבורי והממשלה להנשים,ולדאוג שכל העסקים, בלי לעשות הבחנה בין העסקים, כל העסקים בלי יוצא מן הכלל יקבלו פיצוי”.

עד כמה להערכתך הפגיעה במשק תפגע בחזרה לשגרה החדשהבעתיד?

“אין לי ספק שייקח הרבה זמן עד שהנגיף יעלם. וכל עוד הוא לא יעלם יהיה קשה ויהיו מצבים של עלייה וירידה בפעילות העסקית במגזר העסקי. בנוסף צריך להבין שהמגזר העסקי צריך לעשות חישוב מסלול מחדש, התנהגות עסקית חדשה לחלוטין שתטמון בתוכה עסקים עם פריון מאוד גבוהה. לא נוכל להרשות לעצמינו להיות בעסקים עם פריון נמוך. נצטרך לשנות מודלים ותכניות עסקיות”.

יכול להיות שההחלטות הקשות שעסקים נאלצים לקבל עכשיו במשבר הקורונה, בעתיד יכול להביא לשגשוג במשק?

“ברור לי שנישאר עם קרוב ל – 15% אבטלה. המשמעות היא קרוב 400,000 אלף מובטלים. אני קובע על בסיס מחקרים, ונתונים ממשרדים ממשלתיים, נתונים שמחייבים את המדינה לחשיבה ביחד. אני מקווה שעד יום העצמאות נגיע לפעולות אופרטיביות בנושא הכשרות מקצועיות,למאות אלפי עובדים שלא יחזרו למקום העבודה שעבדו בו לפני תחילת המשבר. להכשיר את האנשים למקצועות חדשים והמדינה תצטרך לעשות השקעות רבות בתשתיות ולהעתיק הרבה מהעסקים לפריפריות.”.

אומנם נכפה על המשק השינויים אבל בראייה לעתיד נראה כי התהליך חיובי למשק?

“לא תהיה ברירה אלא לשפר את תשתיות המדינה שאנחנו מפגרים ב 15 שנה במדינות ה – OECD ולחייב להשקיע ולטפל ונוכל להעלות את הפריון. נושא התקשורת יהפוך להיות פלטפורמה מאוד מאסיבית של עבודה. היום מרבית המדינות מתכננות ומקדמות את תקשורת ה – 5G. התשתית חייבת להגיע לרמה הזו. חלק גדול מהעסקים יהיו און ליין. כשאפשר לנהל את הישיבות בלי לאבד זמן בנסיעות, ואנחנו עושים זאת דרך מערכת ה – ZOOM . התהליך מלמד להיות יותר יעיל והיעילות באה לידי בפריון. הרבה אנשים יבינו שהעבודה מהבית יכולה להיות נכונה ויעילה. יכול להיות שלעבוד יומיים מהבית בלי קשר לקורונה יגדיל את הפריון. יהיו הרבה ענפים שיבינו שיש גם דרך אחרת”.

האם לדעתך המשק צריך לחזור לפעילות מלאה, או שצריך להישאר בשלב הניסוי וטעייה שאנחנו נמצאים בו כרגע?

“יש לי מילת מפתח שהובילה אותי מתחילת המשבר וגם הובילה אותי ברקע הצבאי שלי, ומשם אני גוזר זאת לרקע העסקי. ברקע הצבאי תמיד ידעתי לייצר תחושה של ביטחון ושל מורל, כשהובלתי חיילים במקומות שהייתי קורא להם תופת קרבית. אם אני לוקח את התובנות מהמלחמה והובלת החיילים שהם המורל וההבנה שצריך לנצח ולחזור הביתה. מה שקורה היום מגזר העסקי הוא ניסוי וטעייה, אבל על הגב של מי זה קורה? של בעל העסק? של העסקים? לא אסכים לזה. אני רוצה לראות תכנית סדורה עם הנחיות ושלבים ברורים. להניח בפנינו את הצפי לפתיחת המשק שגם העסקים יוכלו להיערך. אנחנו לא רוצים לקבל אחת לשבוע הנחיות שאומרות אחרת. עסקים שהקמנו אותם בעשר אצבעות ותהליכים, אנחנו רוצים לראות שאנחנו עובדים עם תכנית עבודה, מוסדרת שברורה לכולנו”.

אמיתי מוסיף “העמדה של המגזר העסקי אומרת שעשינו צעד אחד קטן,ובצעד הבא שהוא מיד אחרי יום העצמאות, חייבים להפעיל את מערכת החינוך לגיל הרך, וכיתות א’  – ג’, אם לא יפעילו את מערכת החינוך,ההורים לא יהיו יכולים לחזור לעבודה. ובמקביל צריכה לחזור תחבורה ציבורית אחרת אי אפשר להניע את הגלגל של המשק. לגלגל הזה יש תנאים, והם העובדים, שאם הילדים נשארים בבית ללא השגחה, ההורים לא יסכימו לחזור לעבודה. ולכן במגזר העסקי הבנו שצריך לחלק אותנו לקבוצות בתוך יחידות ההעסקה במפעלים, משרדים, לא כולם יחזרו לעבוד ביחד על מנת לצמצם את הפגיעה. אפשר גם במערכת החינוך באותה הדרךלעשות זאת”.

אתה מוביל בעת הזו של משבר הקורונה את המגזר העסקי במדינה, צפית שתמצא עצמך במשבר מהסוג הזה?

“בתחילת השנה נכנסתי לתפקיד יו”ר נשיאות העסקית , אם היו שואלים אותי איך הייתי רוצה להיכנס לתפקיד, האם אני רוצה להיכנס שהכול שקט או להיכנס לתפקיד באתגר, התשובה שלי הייתה שאני ארצה להיכנס תפקיד ולהתמודד עם אתגר מרכזי. הרגשתי שאני בשל להוביל את המגזר העסקי תחת אתגר. שהוא אתגר גדול ממדים שדורש ממני תעצומות ולהשקיע את כל כולי בתפקיד”.

דובי אומר כי הוא תמיד הסתכל על חצי הכוח המלאה והאמין שבמצבים הכי קשים צריך לאזור את כל הכוחות, לא להרים ידיים, ולא להתייאש. “היום יש במדינת ישראל גוף שנקרא המגזר העסקי עם מנהיגות של כל נציגי הארגונים והענפים שאני מוביל אותו ואין לי ספק שאנחנו ביחד כולנו נעבור את המשבר הנורא. צריך להיות חזקים ולהאמין, לצד זה משמעת עצמית. אנחנו נחזיר את המשק לפעילות וצמיחה תוך שנתיים מהיום”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn