חברי המועצה יחזקאלי ולגיסמו

ראש העירייה שטרן לחברי מועצת העיר: “אני לא רוצה אתכם, לא צריך אתכם”

 חברי מועצה ניסו בחודשים האחרונים ליזום דיון במועצת העיר שיעסוק באתגרי המלחמה והמפונים I השבוע נדהמו חברי המועצה לגלות שראש העיר עתר לבג”צ כדי לבטל את חובת הכינוס הפרונטאלית ולקיים את הדיונים בזום בטענה שמדובר בסיכון ביטחוני I חברי המועצה מצדם מאשימים את שטרן בניסיון השתקה של נבחרי הציבור

שי רבין

חברי מועצת העיר זועמים על התנהלותו של ראש העירייה, אביחי שטרן במהלך חודשי הלחימה והפינוי של קריית שמונה. זאת בעקבות הגשת עתירה מטעם הנהלת העירייה לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את חובת כינוס ישיבות מועצה פרונטאליות ולהחליפם בישיבות מקוונות – לטענת העירייה העתירה הוגשה “בשל המצב הבטחוני המסוכן וכדי לא לחייב את חברי המועצה והעובדים להגיע פיזית לבניין העירייה ובכך לסכן את חייהם”. עם זאת יש לציין שמשרד הפנים לא חייב את העירייה לקיים את הישיבות בקרית שמונה והתיר לכנס את חברי המועצה מחוץ לעיר.

קרדיט דוברות הרשות השופטת
קרדיט דוברות הרשות השופטת

כאמור, הגשת העתירה עוררה את זעמם של חברי מועצת העיר שהאשימו את ראש העירייה בכך שהוא הזניח את התושבים ודואג אך ורק לבחירתו המחודשת בנובמבר. במכתב שהוציאו חברי המועצה נכתב: “לא ננוח ולא נשקוט עד ששטרן יקים מנהלת תקומה לקריית שמונה שתדע לייצר סדר יום מול משרדי הממשלה. כמו כן, תעסוק בסוגיות הביטחוניות שיאפשרו את חזרת התושבים לעיר בבטחה”. למרות מצב המלחמה חברי המועצה טוענים שצריך לקיים ישיבות מועצה בעיר: “בעיר פועלים מפעלים חיוניים, נמצאים כאן מאות עובדים, כמו כן, עובדי עירייה שנמצאים כאן. לכן לא יקרה כלום אם אנחנו כנבחרי ציבור גם נגיע לעיר פעם בחודש ונשב יחד כדי לטפל במצוקות התושבים שנעקרו מבתיהם. לדבריהם, “אם ראש העיר כל כך מפחד אנחנו מסכימים לקיים את הדיונים בטבריה – אבל הוא לא רצה, הוא בכלל לא רוצה  לקיים ישיבות פרונטאליות”.

חבר-מועצת-העיר-יורם-מלול-צילום-מוטי-שאשא
חבר-מועצת-העיר-יורם-מלול-צילום-מוטי-שאשא

חבר מועצת העיר, יורם מלול הסביר כי לאחר ארבעה חודשים בהם לא התכנסו חברי המועצה הם פנו בבקשה לקיים ישיבה שלא מן המניין. הישבה לא התקיימה עד עצם היום הזה. במקומה זימן ראש העיר ישיבת מועצה מטעמו (מן המניין) בה הוא האריך בסקירות מנהלי האגפים ולא באמת אפשר לנבחרי הציבור להשמיע את דברם”. לאחר לחץ שהפעילו חברי המועצה על שטרן באמצעות משרד הפנים הודיע האחרון כי אינו מתכוון לקיים ישיבות פרונטליות אלא בזום ועתר על כך לבג”צ. ראוי לציין, שהתנהלותו הנוכחית של ראש העירייה מנוגדת להנחיות משרד הפנים. על פי תקנון המשרד בסעיף 136 נכתב בפירוש ש”על ראש העיר לכנס את מועצת העיר לדיון בשגרה לפחות פעם בחודש”. כמו כן, “ראש עירייה יכנס ישיבה שלא מן המניין למועד שלא יהיה מאוחר משבעה ימים מהיום שהוגשה לו דרישה לכך בכתב”. שטרן, שהחליט שלא להוציא זימון ולכנס את המליאה נאלץ לפנות לבג”צ ולבקש היתר מנהלי.

מלול מוסיף ואומר כי פנה לראש העירייה מספר פעמים בבקשה שיאפשר לחברי המועצה להיות שותפים בקבלת ההחלטות ולקיים עבודה משותפת: “אמרתי לו יש לך פה מומחים – ד”ר לרפואה, ד”ר לעבודה סוציאלית. ראש עיר לשעבר, אני בעברי הייתי קצין משטרה מקומי שמכיר היטב את הגזרה. לצערי, התגובה שלו הייתה “אני לא רוצה אתכם, יש לי את אנשי המקצוע שלי ואני לא צריך אתכם”. מלול תוקף את שטרן וטוען כי אינו מצליח לגלות מנהיגות גם בתקופה הנוכחית: “למרות שברשתות החברתיות הוא קרא לאחדות כשאנחנו באים לדבר איתו על עשייה משותפת. הוא דוחה אותנו, אז יש כאן איזה שהוא משחק בשתי קולות מאוד לא מכובד מאוד, לא יפה ולא נכון לימים האלה. חבל שבמקום להשקיע את הכסף בחינוך, רווחה ובדברים שנדרשים לתושבים באתרי הפינוי. ראש העירייה מבזבז כספים על עתירות. במקרה הזה אני מצפה שבית המשפט יחייב אותו באופן אישי על הוצאות המשפט”.

אופיר יחזקאלי
אופיר יחזקאלי



אופיר יחזקאלי, סגן ומ”מ ראש העיר והמועמד לראשות העירייה מאשים את שטרן בניסיון השתקה מכוון הנובע משיקולים פוליטיים: “אנחנו חושבים שאפשר לקיים את הישיבות בקרית שמונה כעניין סמלי למנהיגות ודוגמה אישית, אבל אם ראש העיר כל כך חושש היה אפשר להיפגש בראש פינה או ביסוד המעלה. אלא שראש העירייה יודע שהדיונים בזום הם הרבה פחות אידיאלים. הוא יודע שהוא יכול לשלוט במיקרופונים של כולם ולהשתיק אותנו בלחיצת כפתור. שיהיה ברור, הסיפור הוא פוליטי, כבר ארבעה חודשים ששטרן לא רוצה לקיים ישיבות מועצה”.


מה המשמעות של ישיבות המועצה בתקופה זאת עבור התושבים?


“לדברי יחזקאלי יש שלושה נושאים עיקריים. הראשון הוא העתירה לבג”צ נגד קיום ישיבות מועצה פרונטאליות,  המשך תשלומי החל”ת לתושבים בגובה דמי אבטלה לאורך כל תקופת הפינוי. והנושא השלישי הוא עניין דירות ההסדר: “יש פה בלגן שלם סביב נושא הדירות. המדינה יצרה שני מסלולים ונוצר בלגן סביב העניין סביב האפיון וההגדרות של התושבים.

ביקשנו לקיים דיון על חובות תשלום ארנונה לעסקים שפועלים בעיר, לעשות סקירה של המצוקות הכלכליות של התושבים, נושאי דמי המחיה בדיקות ההסדר ובאופן כללי להבין מה קורה אבל ראש העירייה עובד עם עצמו, הוא לא משתף אף אחד וזאת בדיוק הבעיה”. יחזקאלי ממשיך ואומר “הוא מפחד להיפגש איתנו פנים מול פנים, הוא מפחד להתמודד. הוא מפחד מה שנקרא, לקבל ביקורת ולשמוע שאלות אז הוא מנסה להתחמק בכל הדברים האלה”. יחזקאלי תמהה על התנהלותו של שטרן ואומר: “מהרגע הראשון הצענו עזרה, אני בעצמי ישבתי בארבע עיניים עם דמות בכירה בעירייה בארבע עיניים. אמרתי, בוא נתגייס למען התושבים, נעבוד יחד ונעזוב לרגע את הפוליטיקה – זה לא עניין אותו, דברי יחזקאלי.

חבר-מועצת-העיר-אלי-זפרני-צילום-מוטי-שאשא-1
חבר-מועצת-העיר-אלי-זפרני-צילום-מוטי-שאשא-1


חבר המועצה, אלי זפרני תוקף את ראש העירייה ואומר: ” שטרן שנטש את התושבים ואת העיר הגיש עתירה שנקיים את ישיבות המועצה בזום. בתמימותי חשבתי שלא נכון לעסוק בפוליטיקה בתקופה הנוכחית, אך לצערי ראש העירייה מראה לנו איך נראית פוליטיקה בזמן מלחמה”. לדבריו, ראש העירייה עסוק בלהכפיש את חברי המועצה, שכידוע חלקם הגדול מתמודדים נגדו בבחירות ומשיקולים פוליטיים. זפרני מוסיף ומדגיש כי שטרן הוא שדחה את הקמת מועצת החירום והאשים אותנו בסירובו לכך: “טענותיו של ראש העירייה מנותקות מהמציאות. ראש העירייה שטרן סרב להקמת מועצת חירום. אנו חברי האופוזיציה מאסנו בהתנהלות של ראש העירייה שפוגעת בביטחון התושבים והחוסן הכלכלי והקהילתי של התושבים. עלינו להציג לציבור את האמת – ראש העירייה סיכל את הקמתה של מועצת החרום או לכל אלמנט של אחדות וסיכל כל הצעה לסדר היום שעסקה בנושאים הביטחוניים והכלכליים של העיר שהם בעדיפות עליונה”, דברי זפרני.  

אביבה-ישיבת-מועצת-עיר-
אביבה-ישיבת-מועצת-עיר-

ד”ר אביבה זריהן ויצמן, חברת מועצת העיר ומנהלת היחידה ללימודי שדה בחוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית תל חי הסבירה כי מחקרים שעסקו במצבי מלחמה ואסון קהילתיים הראו שחוסן קהילתי הוא היכולת להתארגן באופן עצמאי. מדובר על ממצאים שמוכיחים את עצמן ברחבי העולם כבר עשורים רבים. הקהילות רוצות להרגיש שיש בתוכה כוחות פנימיים שיאפשרו לה לצלוח את המשבר. לעומת זאת כשמכניסים אנשי מקצוע חיצוניים זה רק מעמיק את תחושת המשבר וגורם לקהילה להרגיש שאין לה יכולת להתמודד ולהשיג שליטה בסיטואציה בזכות עצמה.  בנוסף, אנשי מקצוע חיצוניים בדרך כלל ייתפסו כמנוכרים לקהילה”. הגישה של ראש העירייה היא אנטיתזה לפעולות החברתיות שצריכות להתבצע בשטח על מנת לבנות חוסן ולשקם את תחושת הביטחון במקום ואת תחושת השייכות לעיר.

אנחנו צריכים לפעול כדי לחזק את מנהלי הרובעים ולפעול בשיטות של איתור ושייח ולא בשיטות של פיקוד ושליטה. לצערי שטרן בחר בדרך של סתימת פיות ומונע מאיתנו להשמיע את הקול שלנו בשיח הציבורי. כתוצאה מכך נפגעת גם היכולת לייצג את הציבור ולדבר על המצוקות, הרצונות והצרכים של התושבים. רצינו להצביע על פטור מארנונה עסקית. אחת הסכנות הגדולות שעסקים רבים יקרסו ואם זה אכן יקרה, אנחנו נהפוך למקום דל יותר במשאבים ממה שהיינו וראש העיר מונע זאת מאיתנו כדי שהוא יוכל להשתיק אותנו בזום – זה לא מתקבל על הדעת בכלל. על מנת שנוכל לחזור לקרית שמונה צריך להתחיל לפעול מהר ולהקים צוותי עבודה, לתכנן ולנהל מדיניות וככל שהצוות הזה יהיה מורכב יותר מאנשים בני העיר כך ייטב.

חברי המועצה מדגישים כי התנהלותו של ראש העירייה פוגעת בהתנהלות השוטפת של העיר. בין היתר נפגעים גם אישורי תב”רים אותם ביקש שטרן להעביר בחופזה באישון ליל בזמן שהנוכחים ביקשו לסיים את הדיון. מחברי המועצה נמסר שלאחר קבלת כתב העתירה הם שכרו את שירותיו של ד”ר מתן גוטמן, מומחה למשפט מנהלי, שצפוי להשיב היום (חמישי) לבית המשפט בשם חברי מועצת העיר. לפי הערכות בית המשפט צפוי לפסול את העתירה ולחייב את הנהלת העיר לקיים את הדיונים לפי ההתאמות שקבע משרד הפנים. 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn