עיריית קריית שמונה הזמינה לאחרונה סקר לבדיקת שביעות הרצון של תושבי העיר מפעילות העירייה ומצב העיר. תוצאות הסקר כפי שהגיעו למידע 8 מפורסמות כאן לראשונה. התוצאות המאוד מעניינות, בעיקר עקב התלונות הרבות ברשתות החברתיות שנותנות הרגשה כאילו רוב הציבור אינו מרוצה, וזאת בלשון המעטה. את הסקר, שנערך בחודש נובמבר האחרון בקרב 500 תושבים כמדגם מייצג של תושבי קריית שמונה, ביצע מכון סמית והזמינה אותו כאמור עיריית קריית שמונה.
מאז עידן הרשתות החברתיות בארץ ובעולם (טוויטר, פייסבוק, אינטרנט ועוד) אנו נחשפים לתלונות, קיטורים והוצאת קיטור של אנשים רבים. לעיתים נראה שמה שנכתב ברשתות החברתיות, ובעיקר בדפי הפייסבוק של אנשים פרטיים משקף את תחושת הרוב. האם זה באמת כך? אז בהתייחס לקריית שמונה מסתבר בפועל המצב שונה. על פי תוצאות הסקר, 71% ממשתתפי הסקר הסכימו עם המשפט: “טוב לגור בקריית שמונה”.
גם מערכת החינוך בה מתגאה ראש העיר ניסים מלכה זוכה להערכות גבוהות מצד התושבים.
מערכת החינוך הפורמלית בקריית שמונה זוכה להערכות גבוהות בקרב הורים לילדים מתחת לגיל 18. שני שליש מההורים מרוצים מהתיכון, 80% מחטיבת הביניים וסביב 90% מרוצים מבתי הספר והגנים בקריית שמונה.
מהיכן מקבלים התושבים את האינפורמציה על הפעולות והנושאים בהם העירייה מטפלת?
הנתונים מסתכמים ביותר מ-100% מאחר וניתנה לנשאלים אפשרות לבחור מספר תשובות.
למרות עידן המדיה החברתית, למרות הפייסבוק, הטוויטר, הווטצאפ והרשתות החברתיות, 60% מהנשאלים אמרו כי הם מקבלים את המידע דרך המקומון “מידע 8” ודרך מקומון נוסף בקריית שמונה. על פי הסקר, “מידע 8” היה ונותר מקור המידע האמין והמשמעותי ביותר בעיר.
22% מהנשאלים השיבו שהם מקבלים את המידע מדף הפייסבוק של העירייה, 20% מפה לאוזן, 7% מאתר האינטרנט של העירייה, ו-3% משלטי חוצות.
בקרב הנשאלים שגילם עד 44 ענו 40% מהם שהם מקבלים את המידע מדף הפייסבוק של העירייה. נתון מאוד גבוה ואפילו מפתיע במיוחד, לעומת הנתון הנמוך של 7% בלבד מאתר העירייה. זו כנראה הסיבה שבעיריית קריית שמונה שוקדים בימים אלה על הקמת אתר עירייה חדש ואפליקציה עירונית שתותאם לכל המכשירים הניידים.
לשאלה איזה מבין הנושאים הבאים צריכה העירייה לדעתך לקדם בשנה הקרובה בעדיפות ראשונה, השיבו התושבים:
60% להמשיך ולטפל בניקיון וחזות העיר
29% להמשיך ולהשקיע בפעילויות תרבות לילדים ובני נוער
25% להמשיך ולהשקיע בתשתיות
14% להמשיך ולהשקיע בפיתוח פארקים וגני משחקים
9% להמשיך ולהשקיע באיכות הסביבה
10% להמשיך ולהשקיע בדברים אחרים כמו: טיפול בגיל השלישי, פתיחת חדר מיון ותעסוקה לצעירים
שאלה נוספת שנשאלה הייתה האם העירייה קשובה לאזרחים. בסקרים בשנים שעברו, התשובה הייתה חד משמעית ומובהקת שלא. השנה, לראשונה, אחוז הנשאלים שהשיב בחיוב לשאלה היה גבוה יותר מאחוז הנשאלים שהשיב בשלילה.
46% אמרו שהעירייה קשובה לצרכי התושבים ואילו 45% השיבו בשלילה. 9% לא הביעו דעה.
רוב הנשאלים 52% הסכימו עם המשפט: “בשנים האחרונות קריית שמונה זוכה לחשיפה חיובית בתקשורת“ ו-51% טענו שחל שיפור בתדמיתה של העיר בשלוש השנים האחרונות. גם כאן נרשמת עלייה משמעותית ביחס לשנים עברו, וזאת בזכות עבודה מסיבית ואיכותית של אגף הדוברות ברשות.
נתונים אלו מחזקים את המחקר שפורסם אשתקד ב“יפעת מחקר ומדיה“, בו קריית שמונה מוקמה במקום הראשון מבין כלל הערים בישראל בסיקור חיובי בתקשורת הארצית, ביחס למספר התושבים.
שביעות הרצון הגדולה ביותר נרשמה, כאמור, בתחום החינוך. כנראה לא במקרה מתגאים בכירי העירייה במערכת החינוך העירונית ולא סתם הגו במחלקת הדוברות את הסיסמאות “קריית שמונה עיר של חינוך” ו-“חשבת חינוך חשבת קריית שמונה”.
87% מקרב הנשאלים שיש להם ילדים בגני ילדים בקריית שמונה השיבו כי הם מרוצים מגני הילדים בקריית שמונה.
94% מהנשאלים שיש להם ילדים בבתי ספר יסודיים השיבו כי הם מאוד מרוצים מבתי הספר היסודיים בעיר.
80% השיבו כי הם מרוצים מחטיבת הביניים ו-66% מהנשאלים שיש להם ילדים בבתי הספר התיכוניים בעיר השיבו כי הם מרוצים מבית הספר התיכון בו לומדים ילדיהם.
58% מהנשאלים שיש להם ילדים מתחת לגיל 18 הביעו הערכה גבוהה לפעילות רשת המתנ”סים בעיר, לעומת 42% שלא מרוצים.
מעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: “תוצאות הסקר התקבלו לפני מספר ימים ברשות. תוצאות הסקר טרם נלמדו לעומק. דיון בנושא שביעות הרצון משרותי העירייה יידון בקרוב בהנהלת העיר ועד אז לא נוכל להגיב בהרחבה בנושא. רק נאמר מעיון ראשוני כי אנו שמחים משיתוף הפעולה של התושבים ומשביעות רצונם בתחומים רבים בעיר. את מה שדרוש תיקון נתקן במסגרת תוכניות העבודה של העירייה”.