השבוע נערך במלון גליליון טקס חגיגי לציון תחילת העבודות בפרויקט "מחברים את ישראל" – מסילת הרכבת מקריית שמונה לתל אביב, ביוזמת משרד התחבורה, נתיבי ישראל ורכבת ישראל. הפרוייקט יכלול מספר שלבים, בשלב הראשון של הפרויקט יסללו 55 קילומטרים של מסילה חשמלית, יוקמו ארבע מנהרות – ביניהן הארוכה בישראל – וייבנו תחנות רכבת חדשות בקריית שמונה, בצח"ר ובמרום הגליל. בשלב השני יוארך הקו בעוד 64 ק"מ, עד לאזור נצרת וטבריה. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הצהירה באירוע על מחויבותה להשלמת התוואי: "אחד הכלים לצמצום פערים הוא רכבת. כשהרכבת תושלם – גם אם זה ייקח עוד כמה שנים – היא תבטל את המושג פריפריה. תוואי המסילה שיוקם יוביל סחורות מכל רחבי העולם לנמל חיפה. מדובר בשינוי במפת הסחר במזרח התיכון, והכול יתנקז לצפון. הרכבת תשנה מציאות, תצמצם תאונות דרכים וגודש". עוד הוסיפה כי הפרויקט הוא חלק מחזון תחבורתי כולל: "'מחברים את ישראל' ומסילת הרכבת שתגיע בהמשך עד אילת, יחברו את כל חלקי המדינה, יצמצמו פערים ויהפכו את הצפון למרכז חדש של צמיחה חברתית וכלכלית. החזון הוא חיבור מלא – רכבות, אוטובוסים, כבישים, שבילי אופניים, נמלים ושדות תעופה – כשהרכבת היא הציר המרכזי שמחזיק את הכול יחד".
השרה רגב התייחסה גם לסוגיית ההפקעות הצפויות במסגרת הקמת המסילה, אך לא הציגה מתווה פיצוי לחקלאים – נושא שזכה להתייחסות מצד תמיר שלום, ראש המועצה המקומית יסוד המעלה. לדבריו, "התוכניות שהוצגו הן לא פחות ממהפכה תחבורתית: רכבת שתחבר אותנו ישירות למרכז הארץ, תאפשר לאוכלוסיות נוספות להגיע לגליל ותשמש מנוע לפיתוח כלכלי, חברתי ודמוגרפי. כולנו תקווה לראות את הפרויקט קורם עור וגידים כבר בשנים הקרובות. במקביל, ניצלתי את המעמד כדי לפגוש את ההנהלה הבכירה של נתיבי ישראל, האחראית גם על כביש הגישה שלנו מהצומת ועד יסוד המעלה. קיבלתי התחייבות להמשך פיתוח הכביש, כולל הקצאת תקציבים בזמן הקרוב, במטרה להשלים את פרויקט שביל האופניים וההליכה מהצומת ועד לרחוב הגפן. אני מתכוון להמשיך לדחוף את הפרויקט קדימה – ולהביא את הבשורה ברגע שהוא ייצא לדרך". יורם אבן צור, חבר מליאת המועצה האזורית הגליל העליון ויועץ לתנועה הקיבוצית, אמר: "ביקורה של השרה עם צוות המשרד ומנכ"ל נת"י הוא חיוני. המשרד מסייע רבות לגליל – לאחרונה אושרו פרויקטים משמעותיים כמו עוקף כפר בלום, כיכר כפר סאלד–שמיר, צומת משטרה צבאית, גדות, יראון ועוד. רק לאחרונה תוקצבו 10 מיליון ש"ח להקמת כיכר בצומת המסוכן בין עמיר לשדה נחמיה, ועוד כ-5 מיליון ש"ח לשדרוג הזרועות המובילות לקיבוצים. מבחינתי, הרכבת היא תוכנית אסטרטגית לטווח ארוך – אבל בניית תשתיות מיידית היא המשימה הדחופה".

