בחודש שעבר הודיע משרד הרווחה, בראשות השר חיים כץ, כי יפסיק לממן סייעות צמודות בגני הילדים לפעוטות אשר סובלים מאלרגיות קשות ומסכנות חיים. הורים אשר לא יוכלו לממן סייעת פרטית ימצאו את עצמם בבעיה קשה.

ח”כ יפעת שאשא ביטון קיימה השבוע דיון בנושא על מנת לקבל פיתרון ממשי: “לא ניתן למאות ילדים להישאר בבית ונקרקע גם את ההורים שלהם”. 

 

שירי פריאנט

 

בישראל כיום ישנם כ-350 פעוטות עד גיל 3 שיש להם אלרגיה קשה ומסכנת חיים לסוגים שונים של מזון, כגון: בוטנים, אגוזים, שומשום, חלב, גלוטן וכו’. מסיבה זו, המדינה מממנת להם סייעת צמודה, שמתלווה אליהם מדי יום למעון במשך שעתיים בלבד ובחלק המקרים אפילו פחות, על מנת שלא יכניסו לפה משהו אשר יסכן את חייהם. לפני כחודש החליט משרד הרווחה להפסיק את המימון, רק כחודשיים לפני שנת הלימודים הבאה. “פעוטות המאופיינים באלרגיה מסכנת חיים – בהמשך לדיונים בוועדת הכנסת, סיוע זה יינתן עד לתאריך 1.9.17 באותו היקף שניתן ויפסק לחלוטין לאחר תאריך זה”, כך נכתב בהחלטת משרד הרווחה.

 

לאחר הודעת המשרד, ח”כ יפעת שאשא ביטון, יו”ר הוועדה לזכויות הילד, תקפה את ההחלטה לסגור את מערך הליווי לילדים הסובלים מאלרגיות במעונות בטענה כי “מפקירים את הילדים”. ביום שלישי האחרון נערך דיון בנושא ‘מענה לילדים אלרגיים וזקוקי השגחה בגילאי לידה עד שלוש’ על ידי הוועדה לזכויות הילד. זהו כבר הדיון הרביעי בנושא שמתקיים בחודשים האחרונים.

 

יו”ר הוועדה, ח”כ יפעת שאשא ביטון, פתחה את הדיון ואמרה: “אני מקבלת אין ספור פניות מהורים לילדים אלרגיים עם שאלה אחת – מה אנחנו עושים עוד חודש וחצי? אני מקבלת דיווחים על מעונות שמסרבים לרשום ילדים. בדיון האחרון נכח פה מנכ”ל משרד הרווחה והיה נראה שאנחנו בפני כיוון חיובי – היה ברור ששעתיים של סייעת אינם מענה ראוי, אך הדגשנו שהדבר נותן שקט להורים עד למענה מערכתי טוב יותר וקראנו לקדמו. לצערי במקום מענה רחב ואמיתי החליט משרד הרווחה לבטל את הסייעות בלי לתת פתרון אחר. בהעדר התייחסות ראויה מצד מנכ”ל המשרד אני מקיימת את הדיון”.

 

 

שאשא-ביטון הוסיפה ואמרה בסוף הדיון: “אני מבקשת פתרון תוך שבוע כדי לתת מענה לחודשים הראשונים של השנה בצורת סייעות ממשרד הרווחה וגם ממשרד הבריאות שאינו יכול להתחמק מהנושא כאשר אנחנו במצב חירום. אדבר עם המנכ”לים. במקביל אני מבקשת שנצא לתוכנית מהירה – הכשרות של כל צוותים, הכנסת אפיפן, רשימה של איזה ילדים יוחרגו וכן יקבלו ליווי של סייעות. תנו לנו תוכנית מסודרת ונלחם עליה. את התוכנית לטווח הארוך אני מבקשת תוך חודש. זה יעבוד רק יחד וברור לכולם שלא ניתן למאות ילדים להישאר בבית ונקרקע גם את ההורים שלהם”.

 

מדלן פרץ מקרית שמונה היא אמא לילד בעל אלרגיה מסכנת חיים וגננת בעצמה. בנה, נריה, בן השנה וחצי כמעט מת בגיל שבעה חודשים לאחר שאכל 3 במבות, שהם שווי ערך לפחות מבוטן אחד. מדלן אומרת כי תוך שניות החלה אצלו פריחה והוא איבד את הכרתו. “עד גיל שנה וחודשיים הוא היה איתי בבית מהחשש שהוא יהיה חשוף לאוכל שמכיל בוטנים. נלחמתי בבירוקרטיה על מנת לקבל סייעת צמודה. לאחר שקיבלתי את האישור לסייעת, ולאחר שחיפשתי בעצמי את אותה סייעת אשר תהיה מוכנה לעבוד רק שעתיים ביום, רשמתי אותו למעון”.

 

מאז ההודעה של משרד הרווחה, פנתה מדלן לכל גוף אפשרי על מנת לקבל מענה לבנה בתחילת שנת הלימודים. “אמרו לי שסייעת פרטית זו פריבליגיה בגלל שלא מדובר בחינוך חובה, אמרו שיש כאלה שבכלל לא מקבלים סיוע. נתנו לי כל מיני תשובות ואף אחת לא הייתה מספקת. שר הרווחה חייב להבין- כל טלפון מהגן מקפיץ לי את הלב. בימי שישי הסייעת לא נמצאת, אז אני תמיד בחששות. גם בשאר השבוע, בשעות שהסייעת לא נמצאת או כשיש ימי הולדת, אני מפחדת שבטעות תהיה לו גישה לבוטנים. כל כך נלחמתי שהוא ייכנס למעון כי הוא היה מאושר עד השמיים להיות בחברת ילדים, ועכשיו גם את זה לוקחים לו. איך אני אמורה להיות שקטה עכשיו ולהשאיר אותו במעון? מה בדיוק אנחנו אמורים לעשות?”.

 

על פי החלטת משרד הרווחה, את הסייעות הצמודות יחליף הצוות החינוכי של הגן. “איך בחודש וחצי יכשירו את כל הצוותים החינוכיים כיצד לגלות סימנים של אלרגיה ולהזריק במידת הצורך?”, שואלת מדלן. “הצוות החינוכי עסוק עם עוד 30 ילדים בו זמנית. מספיק שילד אחד יכנס עם חטיף למעון והמטפלות לא ישימו לב וזה יהיה מאוחר מדי. הטיפול חייב להיות מיידי, ולא, הילד ימות”, אומרת מדלן.

 

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: “סייעת שילוב אינה סייעת רפואית, נדרש כאן מענה אחר שאינו בסמכותו של משרד העבודה והרווחה”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn