צילום: ליאור חדשי

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה צפון, בראשות אוֹרי אילן הודיעה הבוקר (שלישי) על אישור למתן תוקף התכנית לשמורת טבע – החרמון. מדובר באחת משמורות הטבע הגדולות במחוז צפון. התוכנית משתרעת על שטח של כ- 81,000 דונם.  

מדובר בתוכנית שקודמה לאורך שנים זאת בשל הרגישות הביטחונית, שכן היא נמצאת באזור גבול ביטחוני הרגיש ביותר של המדינה (החרמון והר דוב), והשלמת התיאום וההסכמות בין משרד הביטחון לרשות הטבע והגנים הובילה לאישורה של התוכנית.

מיני הצומח בתחום השמורה מגוונים מאוד ומתאימים את עצם לטווח הגבהים המשתנה של ההר: מחגורת החורש הים תיכוני במורדות החרמון, ועד השלוגיות בפסגתו. בתחום השמורה שפע של בעלי חיים, חלקם ייחודיים לחרמון, כדוגמת סנאי זהוב, נברן שלג, כרכן קרינים, חצוצרן חרמון, אירניה, בר אוגר.

כמו כן, בתחום השמורה מצויים אתרים ארכיאולוגים ותרבותיים עשירים, בכללם כפרי קבע עתיקים, מזרעות, מערות קבורה, מתקנים חקלאיים, מקדשים ומתחמים מקודשים.

תצורות הנוף והמסלע המגוונות כוללות מערות קרסטיות, דולינות, מחדרים מגמתיים חשופים, מצוקי דולומיט חולי, דרדרות סלע גדולות וגן פסלים קרסטיים.

שרת הפנים, איילת שקד: “לצד תכנון יחידות דיור, לא פחות חשוב לשמור על אוצרות הטבע ולאשר שמורות טבע וגנים לאומיים. רמת הגולן משופעת בשמורות טבע ועל כן אני מברכת על ההחלטה לאשר את השמורה הגדולה והחשובה מכל שמורות הגולן ואחת השמורות החשובות בארץ. אחרי שנים שהנושא עמד לדיונים, אני שמחה שהצליחו מצאו את המתווה הנכון מול מערכת הביטחון שיאפשר לשמורה לקום אל מול הרגישות הביטחונית”.

יו”ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה צפון, אוֹרי אילן: “אישור תוכנית שמורת הטבע הגדולה בצפון, שמורת החרמון, היא ציון דרך היסטורי בעבודת הוועדה המחוזית להסדרה תכנונית של שמורות הטבע והגנה על ערכי הטבע והמורשת הנדירים בה. אישור התוכנית הינו חלק ממהלך תכנוני שמובילה הוועדה המחוזית לשמירה על השטחים הפתוחים, למען הדורות הבאים”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn