המוזאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי, מציג תערוכת צילומי התיישבות בדואית לא מוסדרת בגליל – ‘אזרחים ללא מען’, של עדי סגל

 

בתערוכה מוצגים 21 צילומים העוסקים באנשים ודרך החיים שלהם ומאפשרים הצצה אל ההתיישבות של משפחות בדואיות בגליל, המתגוררות עד היום במקום בו התקבצו אבות אבותיהם, היכן שהתאים לצרכי הפרנסה שלהם. אנשים שנולדו, גדלו וחיים בארץ ישראל. אזרחים. בדיוק כמונו. בד בבד עם הסיפור האנושי, זהו גם סיפור על החברה שלנו, על אי-שוויון וכיצד החוק אינו בהכרח יבש ודווקא כן מבחין בין אזרח אחד למשנהו ועל התסכול של אזרח בודד המכלה את כוחו ומשאביו במאבק מול המדינה לאורך חודשים ושנים ונשאר עומד במקום.

 

 

אומרת עדי סגל: “באחד מביקורי בראמיה, שכונה בדואית לא מוכרת בתוך כרמיאל, שאלתי את סלאח אם הוא לא התייאש כבר משנים של מאבק משפטי ארוך ומייגע. סלאח ענה שבאמת יש שחושבים שהוא “משוגע”, אבל מבחינתו אין אפשרות אחרת. הוא לא מתכוון לוותר. לדבריו או שיפסיד את כל החיים או שירוויח את העתיד עבורו ועבור ילדיו” ומוסיפה: “דווקא בימים אלו, במציאות המקצינה והולכת, יש בי תקווה ששינוי אמיתי יגיע ממפגש פשוט של אדם עם שכנו וההבנה, כי רב המשותף מהמבדיל בינינו כשכנים, כאזרחים, כשותפי גורל”.

 

בגליל (מחוז צפון וצפון מחוז חיפה), ישנן כ-30 נקודות התיישבות לא מוסדרות המונות כ-2,000 אזרחים  החיים מחוץ ליישוב מוכר. “הכפרים הלא מוכרים” בגליל הם רובם ככולם נקודות התיישבות של משפחות בדואיות שמתגוררות עד היום במקום בו התקבצו אבות אבותיהם, היכן שהתאים לצרכי הפרנסה שלהם. זאת התוצאה של המסע מחיי נוודות לישיבת קבע, שהתרחש במאה השנים האחרונות. בנקודות אלה מתגוררים בין 20 ל-200 תושבים. ההתיישבות הבדואית התפתחה באופן הדרגתי, ללא תכנון או אישור של הרשויות, על קרקע פרטית (חלקה רשומה בטאבו וחלקה על סמך קושאן תורכי או מסמכים אחרים). למרות זאת, ישנם מקרים בהם במרוצת השנים, הקרקע הופקעה מבעליה מסיבות שונות והפכה לאדמת מדינה. מי שמתגוררים על קרקע מדינה בלא אישור נחשבים לפולשים, על אף שהם גרים על אדמה שהייתה שייכת למשפחתם באופן חוקי.

 

 

עדי סגל מקיבוץ צבעון, צלמת דוקומנטרית עצמאית. מיוצגת על ידי סוכנות cosmos”” הצרפתית. מתמקדת בנושאים פוליטיים, סביבתיים ואקולוגים. ממקימי “ילקוט הרועים” ושותפה בו, עסק משפחתי העוסק בייצור מזונות בסיס גליליים השואבים השראה מהתרבות המקומית הפלאחית שהתקיימה ועודנה מתקיימת בגליל העליון, עוזרת הפקה בסדנא לצילום דוקומנטרי “other side of the conflict”  בהנחיית המאסטר Jan Grarup  מטעם קולקטיב הצלמים “פונקטום”, משתתפת בפרויקט “frames of reality”,  יוזמה משותפת למרכז פרס לשלום ול”עדות מקומית” אשר מטרתה קידום דיאלוג אישי ומקצועי בין צלמי עיתונות ישראלים ופלסטינים, למדה לימודי סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ובי. אי. כללי במדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, חברה בפרויקט ToWo””  העוזר לנשים אפריקאיות הנופלות קורבן לפעולות דיכוי, אלימות קשה ואונס להתגבר על טראומות העבר. הציגה בתערוכות יחיד ותערוכות משותפות בארץ.

 

פתיחה: 18 באוקטובר 2017, בשעה 19:00 בערב. כניסה חינם.

התערוכה תוצג עד דצמבר 2017

המוזאון הפתוח לצילום, גן התעשייה תל-חי /5 04-6816702, www.omuseums.org.il

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn