מחר, יום שישי (31.5) יתקיים אירוע התרמה למען יער קורן, יער מאכל אשר נמצא מול קיבוץ הגושרים, שהוקם במתכונתו הנוכחית לפני כ- 3 שנים על ידי קבוצה של אזרחים שהחליטו לעשות מעשה. במקום למחות, להתלונן, לקיים הפגנות או לצאת נגד, הם פשוט החליטו לעשות בעד – לנטוע עצים ולהקים את יער המאכל הראשון בגליל.

כדי לתמוך בפעילות הקמת היערות מול הרשויות, הקימו החברים המייסדים את עמותת “יערות מאכל בגליל”. העמותה שמה לעצמה מטרה לייצר רשת של יערות מאכל באצבע הגליל. כיום חברי העמותה שותפים בפרויקטים שונים ובשלוש השנים האחרונות, אנשי היער יצרו עשרות אירועי קהילה חינמים לילדים ומבוגרים, קורסים, סדנאות ועוד.

יובל ליבוביץ’, מנהל העמותה, הגיע לגליל לפני 7 שנים כדי להתחיל את לימודיו במדעי הסביבה. 3 שנים לאחר שסיים את התואר, היה ברור לו שהוא נשאר ומשקיע את כל מרצו בעמותה. יובל אומר כי סיפורו של היער התחיל בשנת 2006. “בזמן מלחמת לבנון השנייה, נפלה קטיושה באיזור וכל המקום נשרף ונחרב. לאחר שהמקום נגלה, החברים הוותיקים של קיבוץ הגושרים החליטו לקחת על עצמם לשפץ את המקום, לנטוע עצים חדשים ולשמר את האזור שנמצא ליד הנחל” מספר יובל. “לאחר שאחד החברים נפטר, התגבשה קבוצה של תושבי אצבע הגליל שהחליטו להמשיך בעבודה המבורכת ולהקים יערות מאכל לרווחת התושבים”.

יובל מציין כי עמותת “יערות מאכל בגליל” הינה העמותה היחידה באזור אצבע הגליל שעוסקת בענייני סביבה ולכן חשיבותה האזורית משמעותית מאוד. “הקמת היער וניהול העמותה מתופעלים על ידי מתנדבים מסורים שפועלים שעות על גבי שעות בשטח ומאחורי הקלעים, אבל זה לא מספיק. אנחנו מתכוונים לעלות שלב, להיות אירגון משפיע, שנוטע מסות של עצים. מאות דונמים של יערות שפע, הירושה הטבעית לדורות הבאים. ‘מי שנוטע עץ ביודעין שלא יישב בחיקו, התחיל להבין את משמעות החיים’.”

מחברים אנשים לאדמה

יער מאכל הינו יער המשמש לחקלאות בת קיימא- מערכת שמקיימת את עצמה ללא התערבות אדם, כזו שמתבססת על משאבים מתחדשים, שימור אנרגיה, שמירה על איכות הקרקע, מניעת זיהום וכו’. ביער יכולים לטייל גם בני אדם וליהנות מפירותיו. ביער מאכל ישנו מגוון רחב של עצים, צמחים, שיחים ועוד, כאשר כל אחד מהגידולים עוזר לשני להתפתח ולצמוח. כמו כן, חיים בו מינים רבים של בעלי חיים ויצורים חד תאיים (חיידקים, פטריות, אצות ועוד).

בסופו של התהליך, היער יתחזק את עצמו, מאחר והוא ניזון מהאדמה עליה הוא מתיישב ומהאקלים של אותו איזור, ולכן אינו זקוק להשקייה, דישון וריסוס באופן מלאכותי. עם זאת, על מנת להקים את היער, כן נדרשת התערבות אדם באמצעות השקייה ועבודת אדמה, עד שהצמחייה מסתגלת לדרך הטבע והמערכת האקולוגית עושה את שלה.

אילו עצים הספקתם לשתול ביער?

“אנחנו עדיין בשלבים הראשונים של בניית היער, זהו ממש יער תינוק. בשביל שהיער יוכל להחזיק את עצמו ולספק מאכל, צריך לחכות תקופה של 10 שנים. אני יכול להגיד שרק בשנה האחרונה שתלנו מאות סוגים של עצים ושיחים. בין אם זה עצי בר, כמו אלונים ואלות, או עצי פרי, כמו רימון, תאנה, גויאבה ותות. ועדיין יש לנו עוד הרבה עבודה. המטרה הסופית היא לחבר אנשים לאנשים ואנשים לאדמה. זה מלבד לשאיפה שהיער יהיה פתוח לכולם, גם לתושבים וגם לבעלי החיים, והמטיילים יוכלו ללקט מזון. כמו כן, אנחנו כבר עכשיו מעבירים במקום הדרכות וסדנאות, ומקווים להמשיך גם בעתיד”.

כאמור, מחר (31.5) יתקיים אירוע ההתרמה למען עמותת “יערות מאכל בגליל”, ויובל מספר שמטרת הפסטיבל היא לחגוג שני דברים: “מלבד התרומה לעמותה, אנו משיקים את קרן ידידי היערות. מטרת הקרן היא לאפשר לאנשים, שאינם מהאיזור או כאלה שרוצים לעזור להקים את היערות אבל אין באפשרותם להגיע פיזית למקום, להיות ידידי היערות ולתרום בהוראת קבע סכום חודשי שיעזור לנו להקים יערות נוספים בגליל. דבר שני, אנו חוגגים את שיתוף הפעולה שלנו עם קרן קיימת לישראל (קק”ל) שאימצו אותנו באופן רשמי. במשך שנים קק”ל מקיימת את פרויקט היערות הקהילתיים, אך אין שום פרויקט כזה באיזור הגליל, ולכן הם החליטו לתמוך בנו”.

באירוע יופיעו דיג’ייאים שונים מהגליל, כמו: NOGA מקיבוץ דן, שדרן רדיו קול הגליל – בר שני ממטולה, DJ KIARO – רומן מבית הלל, LIGHT CHILD PROJECT – ברק מכפר סאלד, ו- KRISPY – קריספיל מכפר סאלד. כמו כן, במקום יהיו דוכני יצירה, וינטאג’, תכשיטים, מוצרי קוסמטיקה טבעיים, דוכן החלפת בגדים קהילתי ועוד, ויצאו סיורים מודרכים ליער קורן. האירוע יתקיים בדארמה בר – קיבוץ הגושרים מהשעה 13:00 עד 20:00.

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn