קורס בתחום רפואה ומגדר עוסק ברפואה מבוססת מין ומגדר, מתוך ההבחנה כי יש להתאים את הטיפול לנשים ולגברים,  מההבנה כי קיימים הבדלים מגדריים בין המינים.

חפציבה ספירט אקטיביסטית בתחום הבריאות ומרצה במסגרת הקורס אומרת כי כיום קיימת מודעות להבדלים המשמעותיים בין המינים ביחס לכל מערכות הגוף. ואם ההבדלים קיימים, אומרת ספירט, זה מצריך התייחסות גם בגישה. ובכדי ליצור רפואה שוויונית שמעניקה שירות רפואי טוב יותר חייבים להתייחס להבדל המשמעותי בין המינים. אומרת ספירט ומוסיפה כי צריך להעלות את הנושא למודעות ולעורר שיח ציבורי.

צילום: אלבום פרטי חפציבה ספירט.

הקורס “רפואה ומגדר” הוא במסגרת ‘אקדמיה בכיכר’ בשיתוף עיריית קריית שמונה ועמותת ‘מוטב יחדיו’. בתחום הבריאות, סגן ראש העיר מישל בן שימול. ארגון אזרחי ‘מצפן לבריאות’ עם נציגת הארגון נרקיס גנות. מרכז’ נשי אישי’ שמובילה שירה ג’רג’י שגם מרצה במסגרת הקורס וגם מארחת את הקורס במבנה ‘נשי אישי’. עם מרצים כמו שרה טונקמן יו”ר עמותת ‘קרן בריאה’, עמותה למען נשים ובריאותן שעוסקת בתחום הרפואה השוויונית ומחלות שמאפיינות נשים. ד”ר יובל קאופמן מומחה למחלת האנדומטריזיוס פעיל אקטיביסטי להעלאת המודעות ויצירת מחקרים בנושא. הקורס החל ביום הרביעי האחרון במרכז ‘נשי אישי’ שכולל חמישה מפגשים. בכל מפגש מביאים איש מקצוע אחר שנוגע בבעיה אחרת מתוך רצון לשנות את המצב מ תוך התמקדות בפריפריה.

צילום: אלבום פרטי שירה ג’רג’י

חפציבה אומרת שקיימת מודעות בנושא מחלות ומגדר וכי השינוי חשוב והשינויים פורצי הדרך הגיעו בזכות מחקרים על מחלות נשים. יחד עם משתתפי הקורס רוצים להעלות למודעות את נושא רפואה ומגדר אומרת ספירט.

חפציבה מסבירה כי במסגרת הקורס מנסים לענות על שלוש שאלות משמעותיות. האם לאותה מחלה יכולים להיות תסמינים שונים בין נשים לגברים? האם שכיחות המחלות שונות בין המינים? והאם תרופה משפיעה אחרת על גברים ועל נשים?. לדוגמא כיום אנחנו יודעים שהסימפטומים בין התקף לב הוא שונה בין נשים לגברים. “עצם הידיעה  על כך מצריכה תשומת לב. כיוון שאם אדם לא יודע שהסימפטום הוא שונה וחושב שהוא זהה , האדם לא יכול לזהות לזהות תסמינים בקרב נשים ולהפך. אומרת ספירט.

צילום: באדיבות חפציבה ספירט

חפציבה מספרת כי היוזמה לקורס עלתה מתוך היותה של חפציבה חולה במחלת האנדומטריוזיס שהיא מחלה שמוגדרת כמחלת נשים. חפציבה אומרת שהיא זוכרת את הרגע שהייתה נערה והיא התלוננה על כך שכואב לה הבטן בזמן מחזור בפני הרופא, והוא בתגובה ענה לה שחלק מתסמיני המחזור הם כאב ואין צורך להיות היסטרי. וכשגדלה מספרת חפציבה כי סבלה מההשלכות של חוסר מודעות וחוסר מחקרים בנושא. חפציבה הבינה כי הפערים בהבנה של הרפואה הם בין גברים לנשים ההתייחסות היא אחרת. חפתיבה אומרת כי לגבי מחלת האנדומטריוזיס, “זו מחלה אחת ממספר מחלות, אנחנו יודעים שרק בשנים האחרונות התפתח שיח מחקרי בנושא. אומנם אנחנו רק בהתחלה אבל מתחיל להיות שינוי ביחס לנושא ומודעות ציבורית. את חפציבה ספירט אקטיביסטית בתחום הביאות תוכלו לפגוש במסגרת הקורס של ‘אקדמיה בכיכר’ – רפואה ומגדר מרצה בנושא נשים ורפואה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn