בישיבת מועצת העיר “חבר המועצה אלי זפרני: שטרן ברח מהעיר והפקיר את התושבים”

מנותק מהציבור

לאחר חצי שנה ולאחר לחצים ודרישות שהגיעו ממשרד הפנים התקיימה ישיבת מועצה מן המניין בעיריית קריית שמונה I למרות המלחמה ראש העיר חמק מעיסוק בעניינים הבוערים ובראשם מתן מענה לתושבים המפונים ופיצוי רכוש והדיון עסק בעיקר באישור תב”רים שגרתיים I חבר המועצה אלי זפרני: שטרן ברח מהעיר והפקיר את התושבים

שי רבין

ביום שני התקיימה ישיבת מועצת עיר מן המניין בנוכחות ראש העירייה, אביחי שטרן, סגל הנהלת העיר וכלל חברי מועצת העיר. הדיון התקיים בקרית שמונה ונחשב לכינוס חשוב ומכונן אך למרבה האכזבה נדיר גם בימי המלחמה. למרות חודשים ארוכים במהלכם פנו חברי המועצה להנהלת העיר לקיים דיון במליאה, כבר קרוב לחצי שנה שהפורום לא התכנס למטרת קבלת החלטות. למרות הציפייה שבשעה זו, הפוליטיקאים המקומיים, יעלו לגודל השעה ויעסקו במצוקות הרבות שיש לתושבים המפונים בדירות האירוח, בדמי הכלכלה, במסגרות החינוך ובגיל הרך, בסופו של דבר עסקו נבחרי הציבור בדיון באישור תב”רים (תקציבים בלתי רגילים) שגרתיים וביוזמות בנייה שגרתיות. חלק ניכר מחברי המועצה זעם על כך שלא ניתנת להם אפשרות להביע את דעתם על המצב וכי הנהלת העירייה הפכה אותם ל”חותמת גומי”.

אביבה-ישיבת-מועצת-עיר-
אביבה-ישיבת-מועצת-עיר-

בתחילת הישיבה ניסה ראש העירייה לבצע סקירה על פעולות הנהלת העיר וציין את הפעילות סביב הכרה בקריית שמונה כיישוב זכאי לנשק ועל בניית הרצפה במרכז הרפואי. אלא שחברי המועצה ביקשו לדלג על שלב הסקירה – הן משום שכבר הבינו את המהלכים של שטרן מהדיונים הקודמים. כמו כן, מיהרו לסיים את הישיבה בעקבות דיון שהתקיים למחרת (יום ג’) בוועדת הכלכלה של הכנסת.  

כאמור, במהלך הדיון התבקשו חברי המועצה לאשר תב”רים לתחזוקת העיר. אלא שמהר מאוד התברר לחברי המועצה בעצמם שהם דנים על עניינים שכלל לא עומדים על הפרק. לדוגמה, כאשר הגיעו לדבר על היציאה לשלב הביצוע הדגיש ראש העירייה: “הכסף זה לא מיעדים לביצוע היום. מדובר על תקציב לתחזוקה שוטפת של כלל מוסדות החינוך”. אלא שפתיחת מוסדות החינוך בקרית שמונה כלל לא עומדת על הפרק. חברי המועצה מישל בן שימול ואביבה זריהן ויצמן הביעו תמיהה על התנהלות הנהלת העירייה שמתנהלת לדבריהם “כאילו הכל כרגיל”. חבר המועצה בן שימול דרש כי השימוש בכספים יתאפשר בחודש שלפני חזרת התושבים, אלא שעל סמך התנהלות ממשלת ישראל, שעד כה, נמנעת מקביעת יעד חזרה, קיים קושי גדול להיערך לחזרת התושבים וקליטתם.    

חברי המועצה יחזקאלי ולגיסמו
חברי המועצה יחזקאלי ולגיסמו

ככל שעברו חברי המועצה על סעיפי התב”רים נדהמו לגלות שחלק מהעובדות כבר הוזמנו ושכל תפקידם הוא לאשר את הסעיפים. חבר המועצה בן שימול ביקש להתייעץ עם היועץ המשפטי, אריאל בן יוסף ושאל: האם מותר לבצע עבודה בלי שיש לה אישור כלכלי מראש? בן יוסף השיב כי הוא אינו מכיר את הנסיבות והפנה את בן שימול למבקר העירייה בבקשה לבדיקה. בתגובה אמר בן שימול לחברי הנהלת העיר: “אני לא יכול להיות חותמת גומי של אף אחד”. פרט לאישור תב”רים עלתה גם בקשה מצד מנהל אגף תעשייה, עסקים ותיירות, ירדן ארליך. ארליך ביקש מהמועצה לאשר פרויקט בניית מבנה להשכרת חללי עבודה ותעשייה. לדבריו עד לפינוי העיר הייתה דרישה רבה מצד יזמים ובעלי עסקים לשטחי מסחר ותעשייה וקיימת מצוקת מקום. עלות ההשקעה הינה 12,000,000 והנושא עבר לדיון בוועדת הכספים.

חבר מועצת העיר, אלי זפרני תקף את ראש העיריה והאשים אותו בהזנחה של העיר: “כבר חמישה חודשים של מלחמה שאתה נטשת את העיר וברחת לקיסריה – חבל שבמקום לדאוג לנו הלכת לישון עם העשירים. אני לא יכול לאשר פה שחיתות בלי שנדע מה אנחנו מאשרים ומי היזם”.

כאמור, למרות אתגרי השעה ולמרות ניסיונות חוזרים מצד חברי מועצת העיר להעלות נושאים שנוגעים למצוקות העכשוויות של התושבים, ראש העירייה דחה כל ניסיון להוסיף נושאים לסדר היום. בכל פעם שהוזכר בחדר נושא הקשור למלחמה אמר שטרן לנוכחים : ש”מדובר בתקציבי חירום שנדונים בפורומים אחרים”. בהתחשב בכך שאין צפי לחזרת התושבים, נושאי הדיון תמוהים ונשאלת השאלה מדוע החליטה הנהלת העירייה לכנס את חברי המועצה לדון בעניינים שאינם דחופים בתקופה זו, ככל הנראה מדובר בצעד נוסף כדי להשתיק את טענותיהם של חברי האופוזיציה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn