השבוע התבשרו הורי תלמידי בית הספר “שחפים” כי המקום נמצא בסכנת סגירה עקב קשיי תקציב * עד כה נשאה מועצת מבואות החרמון את רוב המימון של בית הספר, למרות שמתחנכים בו תלמידים מ-22 רשויות, אף לא אחד מהם תושב המועצה * ראש המועצה בני בן מובחר הודיע למנהלת מחוז צפון כי אם משרד החינוך לא יממן את גירעונות בית הספר – שחפים ייסגר לאלתר * “משלמי המיסים תושבי המועצה מימנו את גרעונות הפעלת בית הספר במשך שנים, לטובת כל הרשויות המקומיות השכנות, אך אין אפשרות להמשיך ולהפעיל אותו אפילו יום אחד נוסף”

 

הורי תלמידי בית הספר “שחפים” לחינוך מיוחד קיבלו השבוע בשורה מרה: בית הספר נמצא בסכנת סגירה בגלל קשיי תקציב. עד כה, עלויות מימון בית הספר נפלו בעיקר על המועצה האזורית מבואות החרמון, למרות שבבית הספר מתחנכים תלמידים מ-22 רשויות, אף אחד מהם לא תושב מבואות החרמון.

בבית הספר, שישב עד לא מזמן במתחם המועצה שבצומת כח, מתחנכים כ-50 תלמידים במצב סיעודי, שסובלים מנכויות קשות. עקב שיפוצים שהיו מתוכננים בבית הספר, עברו התלמידים למבנה זמני בקיבוץ עמיר, ולמרות הקושי במעבר, ההורים לא התרעמו מאחר ומדובר בשיפוץ שישדרג את תנאיהם של הילדים. נכון להיום, השיפוץ נעצר, ובית הספר עלול להיסגר.

בית הספר “שחפים” הוקם על מנת לתת מענה לילדים שלא נמצאה עבורם מסגרת מתאימה באיזור, ומתחנכים בו כיום 48 תלמידים מ-22 רשויות. כאמור, עד כה נשאה מועצת מבואות החרמון בנטל ההוצאות של תחזוק ותפעול בית הספר, והשלימה את מה שמשרד החינוך לא סיפק. בשבוע האחרון, בשל חוסר היכולת של מועצת מבואות החרמון לשאת במימון לבדה, קיבלו הורי התלמידים מכתב שמבשר להם כי מחודש אפריל הקרוב, תיסגר המועדונית של הילדים, תבוטל משרת המבשלת ויהיו קיצוצים נוספים בכוח אדם. כמו כן, ההורים התבשרו כי אם לא יימצא פתרון לבעיית תקציב בית הספר, “שחפים” ייסגר והילדים יאלצו למצוא מסגרות אחרות, שאינן קיימות באיזור.

דנה, אמא לשני ילדים שמתחנכים בבית הספר, אומרת כי מדובר “בגן עדן לילדים האלה”. לדנה שני ילדים שחולים במחלה גנטית נדירה, שניהם במצב סיעודי. בית הספר הוא הצלה של ממש מאחר ושם הם מקבלים מכלול של טיפולים, אשר מתאימים לצרכיהם המיוחדים, הכוללים טיפולי הידרותרפיה, סייעות, מועדונית המופעלת מהשעה 14:30 ומבשלת שמנגישה את המזון  במיוחד לילדים, שחלקם אוכלים רק מזון מרוסק. לאחר ביטול משרת המבשלת, דנה מספרת כי ההורים התבשרו שבית הספר יעבור להזנה. “מה זה רלוונטי עבור הילדים שלי? הילדים שלי לא יכולים לאכול שניצל ופתיתים. לכל ילד יש תפריט מיוחד שמתאים לצרכים שלו. חלק אוכלים מרוסק, חלק עם מרכיבים מסויימים. אי אפשר לתת להם כל דבר, מה הם יאכלו?”. גם קיצוץ בכוח אדם הוא גזירה של ממש. “לוקח 40 דקות להאכיל כל ילד בכיתה מאחר והם במצב סיעודי. אם יקצצו בכוח אדם, מתי הבת שלי תאכל? אחרי 3 שעות?”.

נכון להיום, נעצר שיפוץ בית הספר שבצומת כח, עד להודעה חדשה. “עד לא מזמן היינו במקום הבטוח שלנו. אומנם פחות נוח לילדים במבנה בעמיר, גם המקום פחות אידיאלי עבורם וגם אנחנו, ההורים, צריכים להסיע אותם מבית הספר לטיפולים בבריכה ההידרותרפית, שעד לא מזמן הייתה נמצאת במרחק הליכה. היום אין תקציב להסעות. אז בסדר, הסכמנו לזה כדי שלאחר מכן יהיו להם תנאים טובים יותר, אבל פתאום צץ גירעון של מיליונים, שאף אחד לא מוכן לכסות, השיפוץ נעצר בגלל שטויות בירוקרטיות, ואנחנו לא ממש מבינים מה קורה ולמה בית הספר עומד להיסגר. קיבלנו מכתב שהמועדונית תסגר באפריל. המועדונית היא באחריות הרווחה והיא פועלת בשעות שמעבר למה שמשרד החינוך מספק. הפילו את זה עלינו ביום בהיר אחד. זה אומר שהורים כבר לא יוכלו לעבוד במשרה מלאה כי הילדים יחזרו הביתה בשתיים וחצי. אנחנו לא צריכים לקבץ נדבות, מישהו צריך לקחת אחריות על הילדים האלה”.

גם לענת יש ילד שמתחנך בבית הספר. “מסגרת מופלאה זו הייתה תחת הידיים הבטוחות והנדיבות של המועצה האיזורית מבואות חרמון” אומרת ענת. “משרד החינוך נהנה שנים משקט תעשייתי הודות לשיתוף הפעולה ביניהם. בית הספר ‘שחפים’ הציב חזון וסטנדרט התואם את צורכי הילדים, כזה שמשרד החינוך לא ראה כמספיק חשוב על מנת לתקננן ולספק לו את הנדרש,
וכך מצאה את עצמה המועצה מממנת לא מעט מכספה ,על אף העובדה שאפילו ילד אחד מהמועצה אינו מתחנך בשחפים. אך כיום המצב שונה, ואנו ההורים מתחילים לקבל הודעות קשות על שינויים משמעותיים, על גבול הלא הגיוניים, בבית הספר, שנמצא כרגע בגרעון משמעותי ומבואות החרמון אינה מסוגלת להמשיך ולתמוך בו. מה זה אומר בפועל? קיצוץ כח האדם פירושו אי יכולת יישום פעילות הכרחית עד בלתי אנושית לקבלת טיפול. ‘שחפים’ אינו בית ספר רגיל. במקום ישנם ילדים עם נכויות קשות המצריכות כוח אדם חריג מהרגיל. במקום לקדם ולשפר, זה יהפוך לבייביסיטר כי עומס המשימות על הצוות הוא בלתי אפשרי. ביטול המועדונית פירושה שאמהות שעבדו עד עכשיו במשרה מלאה פשוט לא יוכלו. משרת המבשלת בבית הספר היא לא לשם פינוק או לוקסוס, זה מפני מורכבות הילדים הנמצאים במקום, שצריכים אוכל מרוסק, קל לעיכול ומותאם בשונה מילד רגיל. עצירת השיפוצים של בית הספר במבואות החרמון משמעותה  שהילדים שלנו צריכים להיות במקום לא מותאם, קטן, עם אפשרויות טיפול מוגבלות שפוגעות בהם”.

ענת מוסיפה ואומרת: “השינויים האלו לא רק פוגעים בילדינו חסרי הישע, אלא גם בצוות המטפל, זה שדואג בכל שעות היום לילדינו. צוות שרע לו- לא יוכל לטפל בילדינו כשמעליו מרחפת הישרדות קיום בעצמו”.
ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר, כתב לאחרונה מכתב לשר החינוך, נפתלי בנט, בו הוא מציין שכבר בחודש יוני 2018 התקיימה ישיבה בוועדת החינוך של הכנסת, ובעקבותיה הופנתה דרישה של הוועדה למשרד החינוך לפתור את בעיית המימון של בית הספר.

במכתב, כתב בני בקושי רב “לאחר שנים בהן המועצה ספגה גרעונות כבדים ומימנה אותם בקושי רב, אני מודיע לך בלב כבד כי החלטתי לסגור את בית הספר לאלתר, בכפוף להסכמי השכר החלים על עובדי בית הספר. בבית הספר לומדים 48 תלמידים מ- 22 רשויות מקומיות, אף אחד אינו תושב המועצה. משלמי המיסים תושבי המועצה מימנו את גרעונות הפעלת בית הספר במשך שנים, לטובת כל הרשויות המקומיות השכנות, אך אין אפשרות להמשיך ולהפעיל אותו אפילו יום אחד נוסף”.

בישיבה שהתקיימה ב-6 לינואר בלשכתה של מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד”ר אורנה שמחון, דנו המשתתפים בקשיים הכלכליים של בית הספר והשפעתם על מבואות החרמון. בישיבה נכחו ראש המועצה בני בן מובחר, קרלוס גולדברג- מנהל מחלקת חינוך במבואות החרמון, מנחם פז- גזבר הרשות, אורנה קונקול- מפקחת החינוך המיוחד, ישי אדלר- מנהל בית הספר שחפים, רותי קלוורי- מנהלת מתי”א ועוד.

מנהלת המחוז, ד”ר אורנה שמחון, אמרה כי בעקבות כוונתו של בן מובחר לסגור את בית הספר, היא הקימה צוות שיבדוק את העובדות בפועל ויבחון במה שונה בית הספר מבתי ספר אחרים לחינוך מיוחד במחוז. מהבדיקה עלו כמה דברים: לגבי החוב של הרשויות המקומיות, שמחון אומרת כי “כתבנו מכתבים לכל ראשי הרשויות המקומיות עם העתק לחשב, בו אנו מודיעים על החוב שלהם וביקשתי מהם להודיע לי על סגירת החוב, ולא, נקזז להם תשלומים”.

לגבי הסייעות, שמחון מצאה כי השכר שהן מקבלות הוא מעבר למה שמשרד החינוך נותן, ולכן הרשות צריכה לשלם על פי השכר שקבוע בחוק. כמו כן, בכדי לסייע לרשות, שמחון אומרת כי “אפשרנו לרשות לתקנן את בית הספר ב-8 סייעות תגבור שיכסו סייעת שנייה לכיתה, כאשר הכיסוי יהיה לכל סייעות התגבור”. לגבי המבשלת, שמחון מציינת כי נוצרה בעיה תקציבית מפני שהרשות מעסיקה מבשלת בשעות מעבר למה שצריך. כמו כן, הועלו בעיות השכירות בעמיר, שגם אותן לקחה על עצמה מבואות החרמון, ומנהלת המחוז הוסיפה ואמרה כי בית הספר זכאי להעסקת מזכירה בהיקף של 57% ולא 100% כפי שיש כעת. לגבי המועדונית, שמחון אמרה כי משרד החינוך מעניק מענה עד השעה 14:30. במידה ואין גורם שמוכן לקחת על עצמו את המועדונית, המימון יפול על ההורים.

במהלך הדיון, אמר בני בן מובחר למנהלת המחוז כי במידה ומשרד החינוך לא יממן את הגירעון של בית הספר-הוא ייסגר. בסוף הדיון נקבע כי שמחון תפעל מול הרשויות שטרם העבירו אגרות חוץ לבית הספר ותנסה לפתור את בעיות השכירות בעמיר. כמו כן, הורתה שמחון לבית הספר לצמצם את משרת המזכירה ל-57%, לצמצם זמן מבשלת לנדרש על מנת להתאים את המזון, לשלם שכר סייעות על פי תעריף משרד החינוך, וכי כל רכישה עבור בית הספר תעשה באישור המפקחת.

ממשרד החינוך מחוז צפון נמסר בתגובה: משרד החינוך לא יתן ידו לסגירת בית הספר”. לגבי סגירת המועדונית נמסר כי “המועדוניות הן באחריות הרווחה”.

משרד העבודה והרווחה מוסר בתגובה: “מועדונית שחפים איננה בסכנת סגירה, הפעלת המועדונית עוברת מהרשות המקומית לידי עמותת כוכב הצפון. עמותת כוכב הצפון הנה עמותה עם וותק מקצועי רב שנים במתן שירותים לאנשים עם מוגבלויות ופועלת בכל אזור הגליל המזרחי. המשרד דואג לרצף פעילות המועדונית כך שאף ילד או הורה לא ייפגעו מהמעבר , כמו כן הזכיין ימשיך להעסיק את העובדים שיימצאו מתאימים.”

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn