בסוכות רצים לקיבוץ

משחק משפחות על גלגלים ואטרקציות רבות בחג באזור 0 האגמון ואגם החולה מתמלאים בציפורים ובצפרים 0  זוכרים את מלחמת יום הכיפורים

חג סוכות לפנינו, וגם השנה יהיו רוב אורחי החג  בגליל, ישראלים המעדיפים לבלות את החגים מחוץ לבית. לא כל האורחים ילונו באזור. רבים מהם יהיו מבקרים שיבואו לנפוש ולטייל בשמורות הטבע והגנים הלאומיים, השמורים ומאובטחים בכוחות מתוגברים, ויחזרו בערב לבתיהם במרכז הארץ.  הישראלים אוהבים לבלות בחגים בחמולות עם המשפחה וידידים, אומרים בעמותת התיירות בגליל העליון, לה  שותפות המועצות האזוריות גליל עליון ומבואות החרמון.
מועצה אזורית הגליל העליון, נחושה השנה להוציא את החוגגים מהסוכות בקיבוצים  ואת מי שחולמים על בית משלהם ביישוב כפרי, להיכרות  איתה בעזרת המשחק “מרוץ לקיבוץ” בגליל – משחק משפחות על גלגלים. המשחק יתקיים בחול המועד סוכות,שבת ה-22.10.16. המועצה מזמינה בחול המועד סוכות, משפחות וזוגות צעירים המחפשים שינוי ומעבר לקיבוץ בגליל, להשתתף במשחק ולהכיר דרכו כמה קיבוצים בגליל. המשחק משלב חשיבה יצירתית ואתגר.
בסיום המשחק מגיעים המשתתפים לחצר תל חי, שם יחכו להם דוכנים מאויישים באנשי מועצה אזורית הגליל העליון, והקיבוצים אליהם מכוונת הקליטה. אלה יגיעו עם מידע שיווקי נדרש כדי לשכנע את משתתפי המשחק לעלות לשלב היישום ולהעתיק את מקום המגורים והחיים עצמם לגליל. יוזמי ומפיקי המשחק הם המחלקה לצמיחה וקליטה במועצה האזורית. לדברי ראש המועצה גיורא זלץ, המטרה היא לקלוט בקיבוצים משפחות צעירות נוספות.
עמותת התיירות “ארץ הגליל” מזמינה גם היא בחול המועד סוכות,  את ציבור הנופשים בגליל ותושבי האזור לבקר באתרי חקלאות וליהנות מחוויה ערכית ומהנה לכל המשפחה. מי שנענו לארח מבקרים מהאזור ומכל הארץ, הם:יקב דנז שבגוש חלב, “דרך התבלינים” בחולתה, משק נוריאל בשאר ישוב, יקב עמרם ברמות נפתלי, יקב הרי גליל ביראון, חוות פיתוח חקלאות מתתיהו, הדרכה במטע קיבוץ מלכיה, יקב נעמן ושלושת הגפנים ברמות נפתלי, יקב גלילאו קיבוץ דן, בית אריזת פרי מטולה, בריכות הדגים בלהבות הבשן, משק קורלנדר, מרכז מבקרים דג על הדן ופורל הדן, מכון מחקר מיג”ל וחוות המטעים גליל עליון. המארגנים מציינים כי הביקור יתקיים בתאום מוקדם.
בנוסף לפעילות זו, מתקיימות בחג כל הפעילויות והאטרקציות הקבועות: המכוורת של קיבוץ שמיר, מושכת למרכז המבקרים שלה אורחים רבים. כך גם שני המוזיאונים: חצר תל-חי ומוזיאון הצילום בתל-חי, שהם יעד קבוע לעולים לגליל. הרכבל בצוק מנרה, עובד סביב השעון, וכמובן, קטיף התפוחים במושבים ההופך לבילוי משפחתי.
בבתי המלון והצימרים באזור, הסתיימו רוב ההכנות לחג כבר השבוע. הוקמו סוכות ותוכננו אירועים שונים. כך גם באתרי הקיאקים המבוקשים מאד באזור, בראשם האתרים כפר בלום ומעין ברוך – הגושרים. חג הסוכות מסיים את עונת השייט באתרי הקיאקים.
גם האגמון ואגם החולה הם אתרים ייחודיים. התיירות אליהם נמשכת במשך כל השנה , אולם גדלה מאד בעונת נדידת הציפורים. למטיילים ולחובבי הציפורים מוצע בילוי חג מרהיב ומהנה. יוסי לב ארי, מנהל בית אוסישקין, מציע למבקרים הרבים וגם לתושבי האזור להצטייד בימי החג במשקפות, לצאת לאגמון ולשמורת אגם החולה, ולצפות בציפורים המגיעות מאירופה לאחר ששהו שם בימי הקיץ. “השלדגים כבר כאן, השקנאים, וגם איית הצרעים” אומר יוסי. “אלפי חסידות חולפות מעל ראשינו וחלקן יורד לחניית לילה ולמנוחה בעמק החולה. הנדידה הגדולה עדין לפנינו. ראשוני העגורים הממלאים בימי החורף את כל העמק מגיעים כבר, אולם הלהקות הגדולות יגיעו רק באמצע אוקטובר”. יוסי מזמין את המבקרים שהתחום מעניין אותם, וגם את תושבי האזור, לבוא טרם ביקורם בשמורות לבית אוסישקין, בקיבוץ דן, לצפות בתערוכות ובסרטים העוסקים בנושא ולקבל הדרכה. בחודש דצמבר, יצא לדרך כמדי שנה, פסטיבל הצפרות הבינלאומי באזור.
בימים אלו מדווח מרכז הצפרות הבינלאומי הממוקם בעמקים, על אלפי חסידות העוברות ממש בימים אלו בשמי ישראל בדרכן לאפריקה. בין החסידות גם כאלו המצוידות במשדרי לווין, המאפשרים למעוניינים לעקוב אחריהן גם באינטרנט. באמצעות המשדרים עוקבים החוקרים אחר מסלול נדידתן של החסידות לאפריקה ובחזרה. להקות של ציפורים נודדות חולפות ממש מעל לראשנו מצפון לדרום,  מעל עמק  החולה.
ע”פ נתוני החברה להגנת הטבע  העוקבים אחרי נדידת הציפורים, הרי שבמהלך החודשים הקרובים יחלפו  בשמי ישראל למעלה מ- 500 מיליון ציפורים. ישראל נמצאת במרכז ציר הנדידה העיקרי של הציפורים מאירופה ואסיה לישראל ולאפריקה.
אם אפשר לתאר את התנועה הזורמת מעל לראשנו הרי המספרים: כ-450 אלף חסידות לבנות. כ-120 אלף חסידות שחורות, עשרות אלפי  עופות דורסים, כ-30 אלף עגורים, כ50- עד 70 אלף שקנאים.  מעל לראשנו צפויים לעבור בחודשים הקרובים כ-200 מינים שונים של ציפורים. חלקן יורד לחניית לילה בעמק החולה, למשל בבריכות הדגים של ברעם ולהבות הבשן. שם נמצאות כבר קבוצות של חופמאים, שלדגים גמדיים, פרפורים ואחרים.  חלקם ימשיך דרומה, חלקם ישהה אצלנו תקופת ביניים, וחלקם יחרוף עמנו מספר חודשים.
מתברר כי גם הבצורת בחלקים גדולים באפריקה  ואסונות הטבע הפוקדים גם השנה את כדור הארץ, אין להם כמעט השפעה על מועדי הנדידה. הציפורים מגיעות אלינו כמו בכל שנה, בדיוק באותו הזמן.  נדידת הציפורים היא אחת מתופעות הטבע המרתקות והמרשימות ביותר. מדינת ישראל הממוקמת במפגש שלוש יבשות, מהווה אתר אידיאלי למחקר ולתצפית בתופעה זו. מדי שנה מתקיים סקר ישראלי לו נודעת חשיבות רבה, והוא מושך אליו סוקרים וצופים מכל העולם. הספירה נמשכת כחודשיים, ומשתתפים בה עשרות צפרים מישראל, אנגליה, פינלנד, שוויץ, הולנד ואפילו מטייוואן. הצפרים מתפרשים על פני 10 תחנות תצפית הממוקמות לאורך ציר הנדידה.

זוכרים את קו בר-לב ונפילת יישובי הגולן

יום כיפור כבר אחרינו, אבל עוד לא מאוחר מלאזכר ולהזכיר את המלחמה הקשה והנוראה מכל, את מלחמת יום כיפור, או בשמה השני מלחמת יום הדין.  מלחמת יום כיפור, שהיא  המלחמה הרביעית בתולדות מדינת ישראל. החלה ביום כיפור תשל”ד, ה – 6 באוקטובר והסתיימה  ב- 24 לאוקטובר 1973. המלחמה נמשכה 18 ימים ואחריהם עברו עוד חודשים רבים עד שנחתמו ובוצעו הסכמי ההפרדה בין ישראל למצרים וסוריה. רק באפריל 74′ נסוגו אחרוני הכוחות מהשטחים שנכבשו, ואחרוני המגויסים שבו לביתם. כאן בגליל העליון הינו נתונים מאז בעוד שתי מלחמות קשות ומרות.  מלחמות לבנון, הראשונה והשנייה.
בחזית המצרית החלה מלחמת יום כיפור במתקפה של הצבא המצרי בשעה 14:05 בצליחת תעלת סואץ, ובכיבוש מוצבי “קו בר-לב”. 5 דיוויזיות חי”ר צלחו את תעלת סואץ לכל אורכה. אור ל- 7 לאוקטובר, נפגעו כבר כשני שלישים מכוחות השריון הסדירים של צה”ל בחזית הזאת. בשעות אחה”צ הצליחו מטוסי חייל האוויר להשמיד את הגשרים המצריים ולעצור את הצליחה.
כאן, בגליל העליון, הייתה החזית קרובה, מפחידה, מאיימת ומבהילה בעיקר בשבוע הראשון. טורי שריון סורים הגיעו לציר הנפט ולגשר בנות יעקב, כמעט עד קיבוץ גונן. רמת הגולן כולה כוסתה אש ותימרות עשן. רעם התותחים הרעיד את שמשות הבתים בעמק החולה, ותחושת “חורבן בית שלישי” כפי שביטא אותה שר הביטחון דאז, משה דיין, הייתה כה עמוקה וכה מבהילה, עד שעמוק עמוק בתוך מקלטי המפקדות, ובעיקר בלילות, מפקדי החבלים באזור, מפקד חבל דן, מוטל בולדו (דן), מפקד חבל כפר גלעדי, אברהם  (טוג’ו) יעקובזון (מעין ברוך),  ומפקד חבל יפתח, אורי שלם (מלכיה), עברו בין הקיבוצים וחילקו  הוראות למא”זים ולרב”שים. הם הציגו בפניהם מפות סודיות שבסודיות, תוכניות מגירה, ולחשו להם פקודות שהס היה מלהזכירן  מחוץ למקלטי המפקדות. תוכנן עסק בפינוי אפשרי של חלק מהיישובים: מעין ברוך, שמיר, גונן, גדות, להבות הבשן וקיבוצים אחרים. למרבה המזל, אך בעיקר  הודות לחיילי צהל שחירפו את נפשם למעננו, לא נפל או ננטש אף יישוב באצבע הגליל. מאז ועד היום במשך 42 שנים, לא פוסקים הויכוחים על החלטותיה של ועדת אגרנט שהוקמה כדי לבדוק את מחדלי המערכה. שוב ושוב מתלקח הדיון ועולה לטונים גבוהים וכואבים על אחריותה של הצמרת הביטחונית והמדינית, שנכשלה מלראות את ההכנות של צבאות מצריים וסוריה לפתוח במלחמה.
במסגרת ההוראות הניתנות היום בקיבוצים, אם חס וחלילה תתלקח מלחמה, הרי שבשלב ראשון, ולפני הכל, צפוי פינוי יישובים. ילדים, נשים ומי שאינם כוחות לוחמים, יפונו ליישובים עורפיים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn