צילום: הדס כהנר, רשות הטבע והגנים

שרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, חתמה היום (שני) על הוראת שעה לאיסור ציד לעונת הציד הנוכחית המסתיימת ב-31 בינואר 2022 לצורך מניעת סכנה לאדם ולחי ולמניעת מחלות מידבקות בהם, ולצורך מתן מענה דחוף למניעת התפשטות מחלת שפעת העופות ושכיחותה על רקע פעילות הציד של חיות הציד על-ידי בעלי רישיונות ציד.

בחודשיים האחרונים התגלתה מחלת שפעת העופות במשקים באזורים שונים בארץ. לאחרונה, התפשטה המגפה לעופות בר, כאשר התגלתה באגמון החולה תמותה חריגה באוכלוסיית העגורים. דגימות שנלקחו מהשטח אימתו את החשד, כי אלו מצאו את מותם על רקע מחלת שפעת העופות. בהמשך התגלה כי חמישית מאוכלוסיית העגורים בישראל נפגעה עד כה משפעת העופות. הערכה היא, כי מדובר על זן אלים במיוחד של נגיף שפעת העופות הגורם לתמותה מסיבית בקרב עופות נגועים, כפי שנצפה בעגורים באגמון החולה.

היקפי התחלואה והתמותה התקדימיים שנתגלו בהתפרצות בעמק החולה, בעגורים ובימים האחרונים גם בעופות בר נוספים, באזורים נוספים בישראל, מוביל להנחת העבודה שתיתכן פגיעה גדולה בפרטים רבים ממספר רב של מיני עופות – בהם ברווזים ויונים ומינים נוספים המותרים לציד בישראל.

בימים האחרונים התגלו מוקדי התפרצות נוספים בקרבת בתי גידול לחים טבעיים או מלאכותיים (מאגרים, בריכות דגים) שבהם מתרכזים מספרים גדולים של עופות מים ואיתם מינים הניזונים מהם או משאריהם (עופות דורסים ויונקים טורפים).

לפי חטיבת המדע ברשות הטבע והגנים, היקפי התחלואה והתמותה התקדימיים שנתגלו בהתפרצות בעמק החולה, בעיקר בעגורים, מוביל להנחת העבודה שתיתכן פגיעה גדולה בפרטים רבים ממספר רב של מיני עופות, אך גם ביונקים טורפים ואוכלי פגרים ממשפחות הכלביים, חתוליים והסמוריים, וכן חזירי בר. בימים האחרונים נתגלו מוקדי תחלואה נוספים, בקרבת בתי גידול לחים טבעיים או מלאכותיים (מאגרים, בריכות דגים) שבהם מתרכזים מספרים גדולים של עופות מים ואיתם מינים הניזונים מהם או משאריהם (עופות דורסים ויונקים טורפים ואוכלי כל).

חשוב לציין כי העופות החולים אינם חוששים ואפילו מתקרבים לבני אדם, ולכן הסיכוי לצוד עוף חולה גדולה. כמו כן, עופות ממינים בהם תסמיני הווירוס קלים, יכולים לעוף ולהתרחק ממוקד ההדבקה. לכן, פעילות הצייד באופן כללי, ובפרט באזורים של בתי גידול לחים, טבעיים או מלאכותיים, עלולה לגרום להעצמת התחלואה והעברתה למוקדים נוספים, שכן פעילות ירי בזמן הצייד בשטח מבריחה את העופות שבמקום וגורמת לתעופתם ולפיזורם במרחב. כך, הציד עלול לסייע בהפצת הנגיף לגופי מים סמוכים ולהדבקה. בנוסף, קיים חשש להעברה של הנגיף מאתר לאתר דרך שאריות לשלשת על צמיגי הרכב או על נעלי הצייד, דרך כלבים האוספים את הברווזים הניצודים מהמים ועוד.

מרשות הטבע והגנים המשרד להגנת הסביבה נמסר כי ברשות הטבע והגנים ובמשרד להגנת הסביבה ממשיכים לעקוב אחר התפרצות שפעת העופות, ויסייעו לגורמים הרלוונטיים לטפל במגפה ולבלום אותה בכלל הכלים שברשותם.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: “התמותה הגבוהה של העגורים ועופות נוספים שנמצאו כנגועים בשפעת העופות מעידה על התפרצות חמורה וחריגה, ועלינו לפעול באופן מיידי כדי לצמצם למינימום את המגע בין עופות הבר לאדם, ולמנוע התפשטות נוספת. לאור זאת, ביטול הציד בעונה הנוכחית הוא צעד הכרחי לעצירת ההתפרצות ולשמירה על בריאות האדם והחי. המהלך ימנע את המשך התפשטות שפעת העופות, ולצד זה יסייע לשמור על בריאות הציידים מהמחלה המסוכנת והמדבקת”.

רעיה שורקי, מנכ״לית רשות הטבע והגנים: “בחודשיים האחרונים זוהתה מחלת שפעת העופות במספר משקים באזורים שונים. הנגיף מותאם אמנם לעופות אך בתנאים מסוימים מסוגל להדביק בעלי חיים נוספים כחתולים, סמוריים וחזירים, ובמקרים חריגים גם את האדם. אני מודה לשרת הגנת הסביבה תמר זנדברג שחתמה היום על תקנות עצירת עונת הציד עד לסוף עונת הציד בסוף ינואר 2022. עצירת עונת הציד הכרחית בתקופה זאת על מנת למנוע התפשטות שפעת העופות לרחבי הארץ”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn