תוכנית “דרך הרוח” ללימודי מדעי הרוח ברמה של 5 יחידות, תפתח בשנה הבאה במכללת תל חי * עד כה פעלה התוכנית באוניבסיטת חיפה, תל אביב, בן גוריון, בר אילן ומכללת אורנים * התוכנית מיועדת לתלמידי תיכון העולים לכיתה י’ מכל האזור: דנציגר, עמק החולה, עינות ירדן, הר וגיא, האולפנית ק”ש, אנה פרנק, ועוד * ליאור פרלמן, מנהל התוכנית: “התכנית תחשוף את התלמידים לפעילויות תרבותיות מגוונות, למפגשים עם אנשי רוח מתחומים שונים ולמגוון פעילויות נוספות שיתקיימו במכללה”

 

בשורה טובה לתלמידי התיכון בגליל: ארגון ‘דרך רוח’ פותח בשנת הלימודים הבאה בית חינוך שישי למדעי הרוח במכללה האקדמית תל חי. במסגרת זו תיפתחנה שתי כיתות לימוד חדשות (מגמה על אזוריות) ברמה של 5 יח”ל לבגרות, המיועדות לתלמידי כיתות י’. לימודי התוכנית יתקיימו מדי שבוע  בשעות אחר הצהריים במכללה, כחלק מלימודיהם של התלמידים בבית הספר.

את התוכנית “דרך הרוח” ייסדו סיגל נאור פרלמן, בעלת תואר דוקטור בספרות ומרצה באוניברסיטת חיפה, וליאור פרלמן, כלכלן בהכשרתו, אשר בשנים האחרונות ניהל את פרויקט עתידים לגיוס בני נוער מהפריפריה לעתודה האקדמית של צה”ל.

“דרך רוח” שמה לעצמה מטרה לקדם ולטפח את  מדעי הרוח בישראל ולשלבם עם תחומי דעת ועשייה נוספים, במטרה למצות פוטנציאל אנושי שיעשיר ויחזק את הזירות החברתיות, התרבותיות, העסקיות, הממשלתיות והפוליטיות, כבסיס לישראל מצליחה. 

במסגרת זו מפעיל הארגון מזה 8 שנים, 5 בתי חינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במוסדות האקדמיים ברחבי הארץ. התוכנית במכללת תל חי צפויה להיפתח בשנת הלימודים הבאה ותופעל בשיתוף עם המכללה, משרד החינוך, הרשויות המקומיות באזור ובסיוע של מגבית קנדה.

יש לציין כי אין מדובר בחוג העשרה, אלא בתכנית לימודים אשר מאושרת על ידי משרד החינוך כמסלול מוגבר (5 יח”ל) לבגרות, מגמת בחירה שלישית, שמקנה לתלמידים ידע כללי נרחב ומיומנויות למידה חיוניות כמו קריאה וכתיבה ברמה אקדמית, ובמסגרתה יכתבו התלמידים גם עבודת גמר.

ליאור פרלמן, אשר ייסד ומנהל את התוכנית עד היום, מסביר כי התוכנית נולדה בשל החוסר במקצועות הומניים ברחבי הארץ. “אין היום מגמות הומניות כמו היסטוריה, ספרות ופילוסופיה, ברמה של 5 יחידות. לא רק בפריפריה אלא  בכל הארץ. ולכן, התחברנו עם מוסדות אקדמיים ועם בתי ספר שונים ופיתחנו את התוכנית הזאת”.

למה בכלל ללמוד מדעי הרוח?

“אני במקצועי לא איש של מדעי הרוח. יש לי תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במנהל עסקים. השותפה שלי ובת הזוג שלי, סיגל, היא בעלת תואר דוקטור בספרות ומלמדת בחוגים להיסטוריה וסיעוד באוני’ חיפה. עד היום אני מצטער שלא למדתי מדעי הרוח כי זה הבסיס של חשיבה, הכלה, ביקורתיות ושל מה נורמלי בעינינו. מה שקורה במדינה שלנו היום הוא א-נורמלי, וחלק מהעניין זה שהחשיבה לא מספיק מפותחת, הכתיבה והקריאה בעייתית וכמעט לא משתמשים בה במערכת החנוך, השיח הציבורי רדוד ואינו מתבסס על עובדות, ואפילו לסטודנטים יש בעיה קשה לבטא את עצמם בכתב ובעל פה. את כל זה אנו מלמדים דרך הטקסטים ודרך המקצועות ההומניים”.

באיזה אווירה מתקיימים הלימודים?

“אווירת הלימודים וחוויית הלמידה הן ייחודיות כי הן מאפשרות לתלמידים לספוג את אווירת האקדמיה ולקחת חלק במפגשים מרתקים ‘בגובה העיניים’. ההוראה מבוססת על שיטות חדשניות, ומעבירים אותה מרצים בעלי רקע אקדמי עשיר בתחומם. בנוסף, התכנית חושפת את התלמידים לפעילויות תרבותיות מגוונות, למפגשים עם אנשי רוח מתחומים שונים ולמגוון פעילויות נוספות המתקיימות במכללה”.

אילו מגמות יפתחו בתל חי?

“יפתחו 2 מגמות לבחירה. פילוסופיה ילמד אדם ויילר שלימד בדנציגר וכיום מלמד במכללה, וספרות תלמד טליה הלוי, דוקטורנטית באוני’ חיפה. הם יפתחו את שתי  הכיתות הראשונות במכללת תל חי, שהיא הבית של התוכנית בצפון”.

 

השבוע נפגש ליאור עם תלמידים מבתי הספר “עמק החולה” ו”עינות ירדן”. ההתעניינות בתוכנית היתה מעולה. לדברי ליאור “ההיענות הרבה הפתיעה אותי. לגמרי מעבר למה שציפיתי. מתוך 70 תלמידים בעינות ירדן, התעניינו 31, כמעט מחציה מהשכבה. גם בעמק החולה הייתה התעניינות רבה כי הם הבינו על מה אני מדבר. לא דיברתי על פילוסופיה או ספרות, אלא על החשיבות של כתיבה וקריאה”.

 

תלמידי האזור העולים לכיתה י’ והוריהם מוזמנים ליום הפתוח שיתקיים במכללת ‘תל חי’ ביום חמישי 16/5/19 בשעה 17:00.

לפרטים ולהרשמה ליום הפתוח: ליאור פרלמן- מנהל שותף ‘דרך רוח’ 050-5875544.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn