כך אומר השבוע ראש מפלגת “מגן”, תא”ל (במיל’) גל הירש, שהגיע לקרית שמונה לכנס חגיגי שהתקיים באולמי תהילה, במעמד ראש העיר אביחי שטרן * בינואר האחרון, הכריז הירש כי יתמודד בראש מפלגת “מגן” בבחירות הקרובות לכנסת * החדשות הטובות – ברשימת המפלגה שלושה תושבים מהגליל, שניים מהם מקרית שמונה * בראיון למידע 8, הירש מסביר מדוע שם לעצמו מטרה לקדם את הגליל והגולן, ואיך הוא מתכוון לעשות זאת

גל הירש, נשוי ואב לשלושה, הינו תת אלוף במילואים ויזם, אשר גדל בעצמו בפריפריה הדרומית. הירש הקים ופיקד על  יחידת שלדג והוביל לוחמים במבצעים מיוחדים. הוא נפצע קשה במארב מחבלים, עבר שיקום ארוך ושב לשרת, למרות נכותו.

במהלך שירותו, תכנן את מבצע “חומת מגן” ואת הקמת גדר הביטחון בקו התפר, פיקד על בית הספר לקצינים – בה”ד 1, פיקד על אוגדת הגליל במלחמת לבנון השנייה, וכיהן כסגן מפקד פיקוד העומק.

לאחר שירותו הצבאי עסק ביזמות ובפיתוח טכנולוגיות בשירות הציבורי והפרטי. הוא מייסד ומנכ”ל חברת אג’יליטי-קונספט בע”מ, שימש יועץ בכיר לחברת דפנסיב-שילד החזקות בע”מ, וכיום משמש הירש כיו”ר “המכון למנהיגות העתיד” .

לפני יותר משלוש שנים היה הירש מועמדם של ראש הממשלה ושל השר לביטחון הפנים להתמנות למפכ”ל המשטרה, אולם המינוי סוכל בעקבות פתיחת חקירה משטרתית נגדו, חקירה שעוררה ביקורת רחבה. חלק מהתיקים נסגרו בינתיים.

לקראת הבחירות לכנסת ה-21, הודיע הירש כי בכוונתו להיבחר לכנסת, ובינואר האחרון הודיע על הקמת מפלגת “מגן”. ברשימה של המפלגה נמנים חרדים, קצין צה”ל בדואי, נציגי עוטף עזה, כלכלן בעל שם, פעילות חברתיות, ניצול שואה, וגם נציגי הגליל העליון: שמעון קמרי ושירה ג’רג’י מקרית שמונה. קמרי הינו ס’ ראש עיריית קרית שמונה לשעבר ופעיל בתפקידים רבים ומגוונים, וג’רג’י פעילה חברתית למען נשים ונערות בגליל.

בראיון למידע 8, הירש מדבר על מהפכה שהוא ומפלגתו מבקשים לעשות ב”חצר האחורית” של מדינת ישראל, בדגש על הגליל והצפון שקופחו בשנים האחרונות. “אזור הגליל והגולן הם אזורים מאוד משמעותיים עבורי. עברתי שם בדרך ללבנון, הגנתי עליהם מתוך לבנון, הייתי מפקד אוגדת הגליל במלחמת לבנון השנייה. אני מכיר המון אנשים באזור ואכפת לי מאוד מהם ומבני משפחותיהם. למקום הזה יש פוטנציאל אדיר ואני רוצה שהוא יתפתח, ישגשג ויצליח” אומר הירש.

“הגליל היום מוגדר כפריפריה ויש בו הרבה דברים שמוזנחים על ידי מקבלי ההחלטות, שרואים בצפון כמקום ללכת אליו לצימר בסופ”ש או לעשות כיף עם המשפחה, אבל לא כמקום שצריך לשגשג כמו ערים גדולות במרכז”.

איך אפשר לשנות את זה, לדעתך?

“בשביל לעשות שינוי צריך לעודד השקעות הון, צריך להשקיע בתשתיות,  זה מחייב סדר עדיפות לאומי אחר. הרי זה דבר טבעי למשקיעים ולאזרחים במדינת ישראל, שרוצים לפתוח עסקים, לעשות זאת במרכז המדינה, במקומות שיש בהם תשתיות כלכליות מפותחות או שדה תעופה גדול. מטבע הדברים, שם ליבה של המדינה, אבל המדינה חייבת להרחיב כל הזמן את המעגלים האלה, ולהרחיק אותם צפונה ודרומה. לצערי זה לא קורה. עדיין רואים את הגליל והגולן כחבלי ארץ תיירותיים ולא כחבלי ארץ מפותחים. אנחנו גרים במדינה שלוקח 6 שעות לחצות אותה מצד לצד, זה לא סביר שזה יקרה”.

המדינה ניסתה לפתח את הצפון בעבר, הבעיה היא שרוב ההשקעות מגיעות עד ליקנעם.

“אם כבר הזכרת את יקנעם, אז גם היא הפכה להיות חלק נגיש מאוד למרכז הארץ בגלל שעד לא מזמן כביש 6 הסתיים בעין תות. אפשר היום להגיע ליקנעם בזמן קצר מאוד והתושבים יכולים לעבוד במרכז הארץ ועדיין לגור שם. המדינה השקיעה שנים רבות בתחבורה, מה שקירב את יקנעם למרכז. פעם היא הייתה פריפריה, היום כבר לא. הבעיה החמורה של אזורים כמו קרית שמונה, יישובי הגליל העליון ויישובי הגולן היא שאין תשתית שמקרבת אותם למרכז הארץ. שדה התעופה נסגר, ללא שום סיבה מוצדקת, וחייבת להיות השקעה רצינית בתחבורה, ממש כמו בחקלאות”.

גם החקלאות באזור לא כל כך משגשגת.

“נכון. החקלאות בצפון היום קורסת. הגיל הממוצע של חקלאי הוא 63 וזה אומר שאין דור המשך. אם מותר לייבא מה שרוצים, ואם אין מכסות ביצים או חלב או מים, ואם אין הכשרה של דור עתידי לחקלאים, אז אנחנו מבינים שהמדינה לא רואה חשיבות בקיומו של ביטחון תזונתי, שזה לגמרי עניין שמדינה צריכה לטפל בו, ממש כמו ברכבת. גם הפשיעה החקלאית גרמה לכך שלחקלאים רבים אין יותר תעצומות נפש וגם לא כוח כלכלי להמשיך לעבוד. חברות הביטוח כבר לא מסכימות לבטח את החקלאים וכבר ממש לא משתלם להיות חקלאי”.

ומה לגבי הדבר המטריד מכל- חדר מיון בקרית שמונה? בשביל להגיע לבית החולים, התושבים צריכים לנסוע בין חצי שעה לשעה, דבר שיכול לגרום למוות במקרים קשים.

“יש ברפואה מושג שנקרא ‘שעת הזהב’ שאומר שאפשר להציל כמעט כל פציעה, בתנאי שמגיעים לחדר הניתוח מיידית. פה זה לא קורה. קרית שמונה היא מקום שמגיעים אליו תושבי כל האזור וחובה שיהיה פה חדר מיון קדמי, ובשלב מאוחר יותר גם בית חולים. בית החולים בצפת לא מספיק. אנחנו רואים שתושבים בפריפריה, גם בנגב וגם בגליל, סטטיסטית חיים פחות שנים כי הנגישות שלהם לטיפול ושירות רפואי היא נגישות נמוכה. זה לא סביר. למה שאזור שרוצים לפתח אותו לא יקבל זריקת מרץ של אלפי סטודנטים, שכל אחד מהם הוא מנוע טורבו של יזמות, חשיבה, פיתוח, תעסוקה ומחייה בעיר. זה יקרה אם נהפוך את מכללת תל-חי לאוניברסיטה”.

גם על זה מדברים שנים רבות, אבל עדיין בפועל זה עדיין לא קרה.

“הבעיה היא שיש הבדל בין מעשים למעשיות. התושבים בצפון כיום קונים את המעשיות שמוכרים להם כי הם כל הזמן מצביעים לאותן מפלגות שמוכרות להם לוקש ומאחוריו אין כוח של לוחמים חברתיים שבאים לכנסת לממש את צד הבוחר. הכוונה היא לא להחזיק את הכסא ולהחזיק מעמד.  הכוונה היא לבוא עם סדר יום ולממש אותו בתוכנית שיטתית, יום אחרי יום. הדבר החמור ביותר הוא שפריפריה גאוגרפית הופכת להיות גם פריפריה חברתית, משום שאין משאבים לטפל בבני הנוער,  להשקיע בחינוך, להשקיע בחינוך גבוה אקדמי, לפתח תחבורה מתקדמת. למה הכל צריך להיות יזמות של הסקטור הפרטי? הגליל צריך לקבל עידוד מהסקטור הממשלתי, בדיוק כמו שעשו במצפה רמון. בראש העין, למשל, בנו שכונה של קצינים וגמלאי צה”ל שהביאה איתה 3,000 משפחות חדשות. אם בקרית שמונה יבנו שכונה מתועדפת כזו, או ישקיעו במעונות סטודנטים, או יתנו הטבות לרופאים ואנשי חינוך, הטבות משמעותיות, הצפון יפרח”.

אתה מאמין שקרית שמונה מוכנה לשינוי? רוב האוכלוסיה מזוהה עם הליכוד.

“מגן היא מפלגת ימין, אבל ימין מתון. ימין רק מבחינה מדינית ובטחונית. במובנים הכלכליים והחברתיים, מגן מדגישה את הסוגיה של האחריות של המדינה לתושבים שלה. תושבי האזור צריכים להתבונן רגע ברשימה של מגן ולראות מה ההבדל בין הרשימה הזאת לרשימות האחרות? ההבדל  הוא שברשימה הזו יש 2 שמות של תושבי קרית שמונה. שירה עוסקת בקידום והעצמת נשים, ושמעון הוא איש ציבור שנים רבות. הם יפעלו בכנסת סביב השעון לרווחת תושבי האזור. אנחנו באים לעשות עבודה כי אנחנו רוצים לעשות שינוי”.

ולסיום, שאלה מתבקשת: גם אתה מתכוון לבקר בפלאפל עמר?

“(צוחק) ביקרתי שם לא מעט פעמים בדרך צפונה ובדרך דרומה, אבל אני תמיד אשמח לאכול פלאפל טוב”.

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn