מדד הרשויות המקומיות של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה דירג וקבע: מועצה אזורית גליל עליון היא הרשות הידידותית ביותר לעסקים קטנים ובינוניים בקרב הרשויות של עד 50 אלף תושבים * המדד דירג את 60 הרשויות עם מספר העסקים הרב ביותר לפי 4 פרמטרים: שביעות רצון, מכרזים, ארנונה ונגישות המידע * מלבד מועצת הגליל העליון שהגיעה למקום הראשון מתוך 23 הרשויות המובילות, אף לא אחת מהגליל העליון

 

שירי פריאנט

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים פרסמה את מדד doing business אשר במסגרתו דורגו 60 רשויות מקומיות בישראל שמובילות ביחסן לעסקים קטנים ובינוניים. מדד “עשיית עסקים” ברשויות המקומיות בודק עד כמה מדיניות הרשות תורמת לסביבה עסקית ידידותית לעסקים קטנים ומדרג את 60 הרשויות עם מספר העסקים הרב ביותר לפי 4 פרמטרים שנבדקו: שביעות רצון, מכרזים, ארנונה ונגישות המידע.

זו השנה הרביעית בה עורכת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים את מדד הרשויות. המדד הוא כלי עבודה עבור הרשות המקומית אשר מסייע לה בניתוח ביצועיה ובשיפור המדיניות הכלכלית שלה. המדד מאפשר הסתכלות מעמיקה על איכות תהליך רישוי עסקים, על רמת השירות של הרשויות לעסקים, על איכות ההסדרה והאכיפה, על יעילות תהליך הגביה והתשלומים ועל פעולות הרשות לקידום עסקים.

הרשות שדורגה במקום הראשון כידידותית ביותר לעסקים קטנים ובינוניים מבין כל הרשויות עד 50 אלף תושבים היא המועצה האזורית הגליל העליון. באותה רשימה דורגו הרשויות עמק יזרעאל במקום ה-9, טבריה במקום ה-19, סחנין במקום ה-21 ובאקה אל גרבייה במקום ה-22.

“אנחנו שמחים, אך איננו מופתעים מהמקום הראשון של המועצה כידידותית ותומכת לעסקים קטנים” אמר ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, והוסיף כי “המועצה האזורית הגליל העליון קולטת בכל שנה  כ-250 משפחות, כאלו המגיעות מכל רחבי הארץ, כמו גם בנים ובנות שלנו, אשר בוחרים לחיות כאן את חייהם. מהר מאד הבנו שלא נכון לעשות ‘העתק-הדבק’ ממחוזות אחרים, אלא לחפש יתרון יחסי, וכך הגענו לפיתוח ויישום מודלים של יזמויות ועסקים קטנים כמנוע צמיחה. כיום, בנוסף לחינוך הייחודי, לקהילתיות ולתרבות הפנאי, בהם אנחנו כבר מצטיינים, אנשים בוחרים לחיות כאן גם בשל ההרגשה שהגליל העליון זו ‘ארץ האפשר’. אפשר להעיז, אפשר לנסות, אפשר להצליח.”

הדירוגים שהרכיבו את המדד השנה הן שביעות רצון, מכרזים, ארנונה ונגישות המידע. שביעות הרצון נמדדה באמצעות סקר בקרב 29-66 עסקים ברשות, תלוי בגודלה, בכל הנוגע לשירותים לעסק, הסדרה ואכיפה, גביה ותשלומים ושירות לעסקים.

בנושא הארנונה בדק המדד את היחס בין הממוצע המשוקלל של תעריפי הארנונה בכל רשות לבין הממוצע המשוקלל של כל 60 הרשויות יחדיו. ככל שהממוצע נמוך יותר מהממוצע הכללי, הרשות דורגה גבוה יותר. הממוצע המשוקלל נקבע בהתאם לתעריפים בתחומי התעשייה, המלאכה, המסחר והמשרדים ברשות ולפי גודל השטח של כל תחום.

מדד המכרזים נבדק באמצעות סקירת מכרזים שפרסמה הרשות ובחן את עצם פרסום מסמכי המכרז ותנאי המכרז, דמי השתתפות, המחזור הכספי הנדרש וגובה הערבויות המבוקשות כאחוז מהיקף ההתקשרות במכרז.

מדד נגישות המידע נמדד על פי אתר האינטרנט של הרשות, איכות המידע לעסקים והיקפו, נוחות השימוש באתר ומגוון הפעילויות שניתן לבצע בו.

השנה חלו שלושה שינויים מהותיים במדד: נוספו 10 רשויות מקומיות למדד; נוספה קטגוריה חדשה של נגישות מכרזים לעסקים קטנים ובינוניים; ירד מדד סבסוד ארנונה (היחס בין ארנונה עסקית לארנונה למגורים) וניתן דירוג רק על גובה הארנונה העסקית ביחס לממוצע הארצי. שינויים אלו השפיעו גם על מיקומן של כמה רשויות, שירדו מאוד במדד בשל מידת נגישות נמוכה למכרזים או לחילופין שינו מיקום בשל משקל נמוך יותר שקיבלה הקטגוריה של ארנונה.

כל אחד מהפרמטרים שהוצגו לעיל דורגו בנפרד, כך שלכל רשות יש ארבעה דירוגים נפרדים. הגליל העליון דורגה במקום הראשון בפרמטרים של נגישות המידע, ארנונה, שירותים, גבייה ותשלומים ושילוט. בפיקוח ואכיפה, קידום עסקים ושביעות רצון דורגה הרשות במקום השני, ובמכרזים דורגה הרשות במקום ה-15. על סמך משתנים אלו נבנה דירוג סופי אשר בו כל אחד מהפרמטרים קיבל משקל לפי חשיבותו ואיכות הנתונים שנאספו בגינו באופן הבא: דירוג סקר שביעות רצון- 55%, דירוג מדד הארנונה- 15%, דירוג תוצאות בדיקת נגישות המידע של אתרי האינטרנט 10%, ודירוג מכרזים 20%.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: “מדד הרשויות המקומיות של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה נועד לעודד רשויות מקומיות להקל על עסקים קטנים ובינוניים במועד פתיחת העסק וכנ”ל בהתנהלות השוטפת מול הרשויות. העסקים הקטנים והבינוניים מהווים מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי. הם אחראים לכ-50% מהתוצר העסקי ולכ-60% מהמועסקים במשק. פיתוח העסקים הקטנים הוא אינטרס ציבורי של כולנו. לאחרונה קידמנו את חוק הפנסיה לעצמאים שנכנס לתוקף בשנה שעברה, הורדנו מיסים, עשינו רפורמה בבנקאות וכן הקמנו קרנות מימון לעסקים קטנים ובינוניים.”

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn