שיתוף פעולה של המרחב לחיים עצמאיים בגליל עם מעבדת המחקר במכללה האקדמית תל חי הוליד יום כיף שכלל בישול משותף והרצאה מרתקת

לאחרונה התארחו אנשי “המרחב לחיים עצמאיים בגליל” למען אנשים עם מוגבלויות במעבדת המחקר שבמכללת תל-חי ליום שכולו בישול, יין והכלה.

“המרחב לחיים עצמאיים בגליל” הוקם בשנת 2010 והינו מיזם של ג’וינט ישראל מסד נכויות כחלק ממספר מכרזים ומרחבים הפעילים ברחבי הארץ. המרחב מנוהל על ידי עמותת נגישות ישראל ופועל בעיקר בגליל העליון, כאשר מטרתו היא לעודד חיים משמעותיים, פעילים ועצמאיים לאנשים עם מוגבלויות. פעילויות המרחב הינן רב נכויות, כלומר נכויות פיזיות, חושיות, קוגנטיביות ונפשיות, כאשר כל פעילות  משלבת אנשים עם ובלי מוגבלות מהמגזרים השונים.

המרחב משתף פעולה עם גורמים אזוריים, רשויות וגם עם המכללה האקדמית תל-חי. לאחרונה שיתפו אנשי המרחב פעולה עם מעבדה מחקר במכללה כדי לבשל בצוותא ולשמוע הרצאה מרתקת, והעיקר: ‘שבת אחים גם יחד’, “כי זה לב לבו הפועם של המרחב בגליל”.

מזה שנים רבות עובד המרחב עם המכללה האקדמית תל חי. במרחב לחיים עצמאיים בגליל החליטו לקלוט סטודנטים לעבודה מעשית מחוגים שונים, ולשלבם הן כמשתתפים בפעילות לצד אנשים עם מוגבלות והן כמפתחי ומובילי פרויקטים. שילוב הסטודנטים במרחב, מכניס חדשנות ורעיונות נהדרים. לסטודנטים יש קשר ישיר לאנשים עם המוגבלות ומהר מאוד הם הופכים לסוכני שינוי. כיום פעילים במרחב 21 סטודנטים, המקיימים במרחב את העבודה המעשית שלהם: 4 סטודנטים מהחוג לעבודה סוציאלית ו-17 סטודנטים מהחוג לחינוך, אשר מקיימים פעילויות שונות, כגון: קבוצת תאטרון, סדנת תנועה, סדנאות קרמיקה, קבוצת רכיבה על אופניים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, כדור שער עיוורים, מועדון חברתי משלב, חבר מביא חבר, חונכות אישית ומועדון חברתי. הסטודנטים מעידים על כך שאחרי פעילות משותפת בת שנה עם המרחב, הם יוצאים מהאקדמיה מוכנים יותר ואנשים טובים יותר.

החידוש המשמעותי בפעילות של יום הבישול לעיוורים היה שיתוף הפעולה של המרחב עם מפעל תרמו-פישר מקרית שמונה. “זו כבר הפעם השנייה שהמפעל ועובדיו נרתמים למען קהילת האנשים עם המוגבלויות בצפון” אומרת נגה סיון, מנהלת המרחב. “הפעם, מנהלת רווחה וקשרי קהילה של המפעל רויט כהן, ומנהל החברה ניצן רוזנבליט, לא רק שהסיעו אנשים מבתיהם לסדנת הבישול, אלא השתתפו בסדנה מראשיתה ועד סופה”.

לאחר היכרות קלה בין החברים החדשים במרחב לחברים הוותיקים, הכירו חברי הקבוצה את צוות המעבדה (בראשותה של שי שטקלר, מנהלת מעבדת המחקר ומעבדה אנליטית), את יוחנן גרבר- שותף למחקר של ד”ר מאיר שליסל, את גליה סמדג’ה- אחראית מעבדה, ואת המאסטר שפית העולה פרח רסלאן. “המשימה שהונחה בפנינו הייתה להכין בצק לפיצה. נשמע קל רק שחלק מהחברים והחברות שלנו עיוורים” אומרת נגה. “לכן שידכנו לכל עיוורת ועיוור חבר רואה. זה היה מחזה מרנין ומצמית לב – איך שניים עושים בצק, כאשר אחד מערבב את החומרים בקערה ואחת קוראת את המרשם ומוסיפה את החומרים, ומתמללת לעיוור מה מתרחש בתוך הקערה. כולם הכינו את בצקיהם, ולבצק יש תכונה נהדרת: הוא אוהב שנ”צ (שנת צהריים). בזמן שהבצק נח לו על משכבו, הגיע ד”ר מאיר שליסל, חוקר במעבדת המחקר ומרצה בחוג למדעי המזון, והרביץ בנו הרצאה מרתקת, כמעט בלשית, על מחקרים שהם עושים על יין ומוצריו. ההרצאה לוותה בשתייה של כוסית פה ושם, וכן כרסום כריכים קטנטנים המרוחים בריבה מופלאה, שרק בסוף ההרצאה התברר שהיא פטנט חדש: עשויה מגפת, חומרי הפסולת של היין, אך בטעם גן עדן. וכך, שאנו עם ‘ראש טוב’ וקצת מסוחרר, המשכנו לשמוע על מחקרים חדשים על יין”.

אחרי ההרצאה החלו המשתתפים במלאכת הבצק. מתחו, רידדו, הוסיפו גבינות, תבלינים ורטבים, ובעיקר הרבה נשמה. “אחרי 15 דקות של המתנה עוצרת נשימה, התחילו הפיצות לקפוץ לשולחן המרכזי שכולנו הסבנו סביבו. כולם אכלו וטעמו, ואחרי עשרים דקות לא נשאר ולו שריד מהפיצות. הן פשוט היו נפלאות. חברי המרחב לא הפסיקו להלל את המפגש ועל כמה שהם חיכו לו, ושהם דיברו במפגש יותר משהם דיברו במשך החודש האחרון”.

בתום הפעילות ביקשה נגה להודות לצוות המעבדה ולחברת תרמו-פישר שאפשרו למפגש זה להתקיים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn