מישראל לסוריה באהבה 

 

לראות קצין צה”ל משוחח בטלפון באמצע הלילה בגולן עם סורי שמעבר לגבול זה מראה נדיר. האפשרות להציץ לדרך העברת הסיוע ההומניטרי לסורים, נדירה יותר.

הנה הצצה למבצע הצבאי שבמסגרתו הועברו בשנה האחרונה מעל 250 טונות מזון, 450 אלף ליטר דלק, 12 אלף קופסאות מזון לתינוקות, גנרטורים, ואפילו כלי רכב שישמשו להסעת נשים בהריון לבית יולדות שהולך ומוקם בגולן הסורי. “הוקמנו על בסיס זיהוי צורך אזרחי לסיוע בצד השני, לאור המצב ההומניטרי הקשה לאחר 6 שנות לחימה” מספר סא”ל א’, מפקד מינהלת ‘שכנות טובה’. “הפעילות הזאת מייצרת ביטחון בגבול”.

 

 

היום כבר לא טורחים להסיר את הכיתוב בעברית מהמוצרים. להיפך. מתגאים בפעילות האנושית ואפילו מוסיפים מסר בערבית שאומר ‘טוב שכן קרוב מאח רחוק’ בתוספת פסוק מהקוראן. אנשי הדת במרחב קוניטרה הוציאו פסק הלכה שמתיר לקבל את הסיוע מהאויב המר-ישראל.

“אין לנו שום אינטרס כמו שמנסים לייחס לנו של משימות אפלות וגיוס סוכנים. המטרה היא סיוע לשכנים”, אומר סא”ל א’. הציוד הזה מגיע לעשרות אלפי סורים מהחרמון ועד לדרום הגולן. שליש מהם עקורים. אנשי הקשר בסוריה קיבלו מסרים מהשלטון שביום שבו יחזור המשטר לשלוט בגולן הסורי, הוא יהיה מוכן למחול למי שהחזיקו נשק ומרדו נגדו, אבל לא תהיה מחילה למי שבגד ושיתף פעולה עם ישראל.

זה מתנהל כמו מבצע צבאי לכל דבר ועניין כמעט מדי לילה. בתחילה יורד כח שסורק, אחר כך פותחים את השער, מעבירים את הסחורה, הכל תחת אבטחה כבדה, ולאחר שהחיילים עוזבים, קוראים לסורים שיבואו לאסוף את המצרכים. “אנחנו דרוכים ומוכנים. אנחנו מבינים שהאויב מסתכל עלינו ושהוא לא אוהב את מה שאנחנו עושים”, אומרים בצה”ל.

כמעט 120 מיליון שקלים הושקעו השנה בסיוע לסורים. מרבית הסכום הזה מגיע מתרומות. מארגוני סיוע ועד לאנשי עסקים ממוצא סורי. ומעבר לעזרה ההומניטרית למי שנותרו ללא חשמל, מים זורמים, חינוך ורפואה ממש כאן לידנו, בצה”ל אומרים שבסוף המטרה היא גם למנוע טרור. לראייה הם אומרים, בשש השנים האחרונות לא יצא מכאן אף פיגוע כנגד ישראל. “מוסרית, כעם שחווה שואה, אנחנו לא יכולים לפעול אחרת, ומעבר לזה, זה מביא שקט”, אומר סא”ל א’.

בלילות הקרובים יועברו אלפי מעילים לסוריה. החורף בגולן קר וקר עוד יותר כשאין אמצעי הסקה, והבית הוא אוהל מט ליפול. כל זה מצטרף לטיפול הרפואי ליותר מ- 4,000 סורים.

את זהותו של מפקד המבצע אסור לנו לחשוף, אבל נוכל לתת הצצה קטנה לאישיותו. במשרדו הקטן, בין תמונות ילדיו הוא מסגר ציור שהעניקה לו הילדה הסורית וויאם, ובו היא מביעה את אהבתה אליו ולישראל. שם הוא מופיע בכינויו: ‘אבו יעקוב’. גם וויאם, כמו עשרות אלפים אחרים מעבר לגבול, חייבת את חייה לאיש הזה ולחייליו, שישארו במחשכי הלילה, ועדיין, הם השגרירים הטובים של מדינת ישראל בתוך הכאוס המזרח תיכוני.

 

 

תפילות בהר דב 

 

יום שישי, פרשת ‘לך לך’, בגזרה החמה של הצפון, מרחק נגיעה מעמדות חיזבאללה, בהר דב. 200 איש חדורי אמונה, מקבלים אישור חריג להיכנס למקום שלרגל אזרח אסור לדרוך בו-אתר ברית בין הבתרים שבהר דב. “זה מקום ההבטחה לעם ישראל. מרגש להיות פה”, אומר אחד מהם. “אני לא אדם רגשן אבל השכל אומר שעלינו להיות פה, זה חלק מהעלייה של עם ישראל ב- 100 השנים האחרונות לישראל”, אומר הרב יעקב פיגנבוים מקשת, תוך כדי ריקוד עם ספר תורה בידיו.

 

 

כאן, על פי המקרא, נכרתה הברית בין אלוהים לבין אברהם אבינו, שבה הובטחה לנו הארץ. אף שמדובר בהליכה קשה בסבך פראי, אין מקום מתאים מזה להביא אליו ספר תורה, ולקרוא כאן את פרשת השבוע שבה נכתב: “לזרעך נתתי את הארץ הזאת מנהר מצרים עד הנהר הגדול נהר פרת”. גם למוסלמים המקום מקודש, ולכן הוקם מבנה קבר. בעבורם זה “מקאם אברהים אל חליל” או “משהד א-טייר”. במאה ה-16 נהגו חכמי צפת לשהות כאן בשבת ‘לך לך’, אלא שבשנים האחרונות הנסיבות הגיאופוליטיות הרחיקו מכאן את המאמינים. מדובר במבצע שנערך באבטחה צמודה של צה”ל.

“הקושאן של ארץ ישראל זה כאן!”, אומר ירוחם קנטמן, שמארגן את העלייה לאתר.

לדבריו, נוכחות חיזבאללה לא רחוק מאיתנו מזכירה שבימי אברהם אבינו הסיטואציה היתה דומה. גם אחרי עשרות פעמים שבהם עלה לכאן, הוא עדיין נרגש. “אברהם אבינו היה כאן!”, הוא מסביר.

רגע לפני שאנחנו מתפזרים, אין מקום מתאים מזה בגובה של יותר מ 1500 מ’, הכי קרוב שאפשר לשמיים, לשאת את תפילת הגשם. אולי דווקא מכאן תשמע הזעקה ובחורף הזה, נשבור את רצף הבצורת.

 

תרנגול בכנרת

 

נופשים בכנרת גילו כלי חרס נדיר דמוי עוף בן 1,500 שנה. המשפחה מירושלים מסרה את החפץ המיוחד לרשות העתיקות, שתעניק לה תעודת הוקרה על האזרחות הטובה.

במהלך חופשה משפחתית על חוף ים הכנרת, טבלה טל פסטמן מירושלים בכינרת. בעת שחזרה לחוף, היא הבחינה בחפץ שנראה שונה מיתר האבנים בשטח. היא שפשפה את הבוץ, וחשפה, להפתעתה, את הכלי המיוחד.

“מילדות, אני קוראת סיפורים על מציאת עתיקות והתחום מהלך עלי קסם”, היא מספרת. “קיוויתי שיום אחד אמצא ממצא משמעותי מהעבר, והנה זה קרה. המדהים הוא שמצאתי את החפץ בחוף שאלפי אנשים עוברים בו כל קיץ, ואף אחד לא נתקל בו. מיד הבנתי שיש כאן משהו מיוחד. זו הגשמת חלום בשבילי”.

“נראה שירידת מפלס המים של הכנרת היא שהביאה לחשיפת החפץ בין אבני החוף. מדובר בכלי עתיק ונדיר, אשר ככל הנראה נפל ממטען של אוניה ונסחף למקום”, אומר יואב צור מרשות העתיקות. הכלי שימש ככל הנראה בטקסי הקבורה.

 

בפריפריה שמנים יותר

 

מחקר חדש קובע: שיעור המבוגרים הסובלים מהשמנת יתר בפריפריה כפול מאשר במרכז. נשים סובלות מהשמנת יתר יותר מגברים, ובמגזר הערבי סובלים מהבעיה יותר מאשר במגזר היהודי. המחקר, שנערך על ידי “כללית שירותי בריאות”, מצא שאחד מכל ארבעה תושבים בפריפריה סובל מהשמנת יתר בהשוואה לאחד מכל חמישה במרכז הארץ. שיעור השמנת היתר בפריפריה עומד על 26% לעומת 19% במרכז הארץ.

מהממצאים עולה כי קיימת עלייה במספר הסובלים מהשמנת יתר גם בקרב יהודים וגם בקרב ערבים, אולם בקרב המגזר הערבי הבעיה חמורה יותר. ההערכה היא שהסיבה לכך היא העדר מודעות בקרב המגזר הערבי לחשיבות של תזונה נכונה, פעילות גופנית וקיום אורח חיים בריא.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn