הישג גדול לחברת הכנסת (כולנו) יפעת ביטון שאשא רגע לפני שיוצאים לבחירות 2019, החל מספטמבר 2020, הצבת מצלמות תהפוך לחובה בכל המסגרות המיועדות לגיל הרך, שבהן למעלה מ- 7 פעוטות ובכל מעונות היום השיקומיים 0 יוזמת החוק ויו”ר הוועדה לזכויות הילד, ח”כ ד”ר יפעת שאשא ביטון: “זוהי רק תחילתה של מהפכה שנדרשת במסגרות לגיל הרך”

 

‎החוק שאושר השבוע בקריאה שנייה ושלישית ברוב גדול של 50 ח”כים יחייב התקנת מצלמות החל מספטמבר 2020 בכל מעונות היום והפעוטונים, וכן במעונות היום השיקומיים, למעט במסגרות הפועלות בשטחים המשמשים במקביל לצורכי מגורים או במסגרות שבהן יותר מ-70% מההורים מתנגדים לכך.

יודגש כי בזכות התעקשותה של יו”ר הוועדה לזכויות הילד ויוזמת החוק, ח”כ שאשא ביטון, הצבת המצלמות תהפוך לחובה ולא תיעשה באופן וולונטארי כפי שהוצע בתחילה בוועדת השרים לחקיקה.

החוק להצבת מצלמות שהוגש לפני יותר משנתיים ע”י ח”כ שאשא ביטון במטרה לייצר אמצעי הרתעה ואכיפה ותיעוד שישמש כראיה בבית המשפט, קובע כי החומר שיוקלט יישלף אך ורק במקרה של חשד סביר לביצוע עבירה. משטרת ישראל, רשויות התביעה והמפקחים באגף למעונות היום המשרד העבודה והרווחה יורשו להשתמש בצילומים במקרה של חשד לפגיעה בשלומם הגופני והנפשי של הפעוטות במעון. גם במקרים בהם לא יתפתח התיק לכדי חקירה פלילית, אך נצפתה התנהגות שעלולה להביא לפגיעה בילדים, תדווח על כך המשטרה לממונה על אגף מעונות היום. העונש על העתקת הצילומים, העברתם לאדם אחר ושימוש בהם או במידע שהתגלה מהם הינו מאסר של 6 חודשים. התיעוד במצלמות ייעשה במעגל סגור ויתבצע בכל השעות שבהן שוהים פעוטות במעון, בהקלטת וידאו ללא קול.

המצלמות יתעדו את כל הנעשה בכיתות המעון, בחצר ובכל יתר המקומות שבהם ניתן חינוך וטיפול לפעוטות במעון, למעט חדרי רחצה ושירותים.

בעיר קריית שמונה, הצבת מצלמות אינם דבר זר לאדי ספיר, בעלים של שני פעוטונים בקרית שמונה, בניהם פעוטון “גפן” שבו 14 מצלמות ושידור חי לכל אורך היום. זו השנה השלישית בה הורים לילדים בפעוטון זה יכולים להיות מחוברים באפליקציה ולראות את סדר היום המלא של ילדיהם מכל זווית אפשרית. לטענת אדי החוק שאושר הוא חשוב מאוד למניעת סיפורים קשים של אלימות כלפי פעוטות.

שוחחנו עם ליאורה אטיה, תושבת העיר קרית שמונה הינה לקוחה של אדי ולה תינוקת בת 3 חודשים. לדבריה הדבר המרכזי אשר הכריע את הכף באיזה פעוטון לשים את ביתה היה נושא המצלמות בפעוטון. “זו לא רק מצלמה אחת, זה 14 מצלמות שנותנות לך מבט על הילדה מכל כיוון, ולא רק זה הנוחות להיכנס בטלפון ולראות מיד מה קורה בגן. אני לא צריכה להתקשר ואני לא צריכה לדאוג”. לגבי השליטה שיש לה על הנעשה בכל רגע נתון היא אומרת: “אני רואה ששמו את הבת שלי על הגב, אז אני אומרת לשים אותה קצת על הבטן או לתת לה יותר בטרמפולינה, אני הופכת להיות שותפה מלאה בסדר היום של הבת שלי”.

השאלה הנשאלת היא כיצד מגיב הצוות בפעוטון לחדירה מלאה כל כך להלך היום שלהן בגן.

שוחחנו עם פרח יפרח, מטפלת מובילה בפעוטון הגפן: “אנחנו באות בבוקר לעבודה ושוכחות שיש מצלמות שמצלמות אותנו. כשאתה מגיע לעבודה עם חסרי ישע כמו ילדים או קשישים אתה צריך לחשוב שאתה עובד עם בן משפחה שלך. אנו באים מהלב והמצלמות באמת לא מעניינות אותנו. בנוסף אני שמחה שיש מצלמות, כך לא יכולים לבוא אלינו בהאשמות שווא, המצלמות מגנות עלינו, יש לפעמים מקרים שלקוחות עלולים לקחת אישית, וכאן המצלמות בהחלט מגינות עלינו.”

חברת הכנסת, שאשא ביטון, אמרה בנאומה בכנסת: “אל לנו לשכוח חברים יקרים מקרים מצערים כמו מותה האכזרי והמיותר של יסמין וינטה ז”ל הוכיחו לכולנו כיצד קיומה של מצלמה יוכל להרחיק מטפלת אלימה מקורבנות נוספים. יחד עם זאת חשוב להדגיש ישנן מטפלות מדהימות, מסורות שמקדישות חייהן לילדים. חוק זה לא נועד להן! החוק מיועד לכל אלה שסורחות וצריך לעקור אותן מהמערכת. הן פוגעות הן בילדים והן בתדמית המטפלות האחרות שעושות עבודת קודש”.

הוראות החוק ייכנסו לתוקף בספטמבר 2019, אך החובה להתקנת מצלמות תיכנס לתוקפה בספטמבר 2020. תקופת הביניים תהווה תקופת הסתגלות בה הוראות החוק יחולו על מי שיתקין מצלמות מיד לאחר פרסום החוק, ואולם במסגרות שבהן היו מצלמות לפני יום פרסום החוק יחולו הוראות חוק זה בתום תקופת הביניים, קרי בספטמבר 2020. בתקופת הביניים תתמרץ המדינה מסגרות שיבחרו להציב מצלמות בשטחיהם באמצעות מתן סבסוד שייקבע עפ”י חלוקה לאשכולות.

ח”כ שאשא ביטון, שיזמה גם את חוק הפיקוח על מעונות היום, עוד אמרה כי: “חוק זה משלים את חוק הפיקוח, וביחד הם מתחילים תהליך הסדרה של שטח שהיה מופקר לחלוטין, כשהדגש בשלב ראשון הוא ביטחונם האישי של הפעוטות. זוהי רק תחילתה של מהפכה שנדרשת במסגרות לגיל הרך, שהן מסגרות חינוכיות לכל דבר ועניין וכך המדינה צריכה להתייחס אליהן. במשך למעלה משנתיים קיימתי מאבקים קשים לקידום חוקים אלה, אך לצערי, רק לאחר מותה של התינוקת יסמין וינטה ז”ל, זכו החוקים הללו לתמיכת הגורמים המקצועיים וההורים. וגם אז, נאלצנו להתגבר על מהמורות רבות. החוק שומר על האיזון העדין שבין חובתנו כחברה להגן על חסרי הישע לבין הצורך להגן על הפרטיות. הוא ישמור על ביטחונם האישי של התינוקות והפעוטות בישראל ויסייע בעקירת העשבים השוטים שמאפילים על מערכת שלמה של גננות וסייעות מסורות שעושות עבודת קודש. אני מודה לשרים משה כחלון, איילת שקד וחיים כץ, שאיפשרו את קידום המהלך החשוב הזה. אמשיך לשמור על הילדים בכל זירה אפשרית: בגנים, בבתי הספר, במסגרות הבלתי-פורמליות ובמרחב הוירטואלי.”

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn