השבוע התקיימו חמישה מושבי מומחים בתחומים הבוערים של הגליל במסגרת ועידת אצבע הגליל ה-6 ע”ש אלעד ארליך ז”ל. חתן פרס נובל פרופ’ צ’חנובר: “תל-חי ומיגל מהוות תשתית איתנה לאוניברסיטה בגליל”.

אלעד ארליך ז”ל
צילומים: המכללה האקדמית תל חי

השבוע במסגרת ועידת אצבע הגליל 6 ע”ש אלעד ארליך ז”ל התקיימו 4 מושבים מקוונים עם מומחי תוכן מכל רחבי הארץ שדנו בסוגיות הבוערות ביותר של אצבע הגליל: בריאות, תעסוקה, השכלה גבוה ותרבות. הועידה התהוותה מתוך צורך אזורי להעמקת והרחבת שיתופי הפעולה האזוריים בין קהילות האזור וההנהגה המקומית, ולאור הפערים ההולכים וגוברים בין המרכז לפריפריה הגאוגרפית בישראל.  את הועידה מוביל השנה, לצד המכללה האקדמית תל-חי ושינוי כיוון, גם אשכול רשויות הגליל המזרחי.

בפאנל בתחום הבריאות המומחים דנו בסוגיה ניתן לשפר את הנגשת שירותי הבריאות בגליל, וכיצד משבר הקורונה יכול להיות הזדמנות לכך. חברת הכנסת שולי מועלם טענה כי המציאות בצפון מחייבת שיתוף פעולה הרבה יותר גדול בין קופות החולים בפריפריה למרות התחרות ביניהן. ועוד ציינה כי על המדינה להתחיל להשקיע ברופאה מונעת ולא רק בטיפול בחולי כי כרגע ההשקעה  בתחום זה היא כמעט אפסית.  חובב ינאי, מקדם מדיניות הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל מסכם “הפאנל לימד אותנו שהגיע הזמן להסתכל על הגליל כעל אזור אחד, שבו משאבי הבריאות הקיימים משמשים את כלל תושבי האזור. עכשיו זה הזמן שהמאמצים ייעשו במשותף ושכל המשאבים והתקציבים המופנים לבריאות בגליל יישארו בגליל”.

במסגרת מושב המומחים בנושא עידוד תעסוקה איכותית בגליל המזרחי עסקו הצדדים  בשינויים המהירים המתרחשים כיום בישראל ובעולם בתחום הכלכלה והתעסוקה, כתוצאה מהשפעות נגיף הקורונה אשר מייצרים מציאות חדשה שעשויה לשנות דרמטית את חוקי המשחק. אודי ארליך גלעדי, מנהלת ההון האנושי של בנק ירושלים, סיפרה על ההשפעות הדרמטיות של נגיף הקורונה על מדיניות הבנק שאילץ אותם תוך זמן קצר להוציא לפועל פיילוט ארגוני רחב היקף אשר העביר עשרות עובדים לעבודה קבועה מרחוק. אביחי שטרן ראש העיר קריית שמונה טען כי על הרשויות להתארגן יחד בסוגיה זאת להוות זרוע ביצועית עבור המדינה במשיכת מעסיקים והזדמנויות תעסוקה לגליל.

במסגרת פאנל השכלה גבוהה חברי הפאנל דנו בסוגיה למה חשוב להקים אוניברסיטה בגליל, כיצד היא תתרום לפיתוח האזור, מה היכולות הקיימות באזור שמהוות הזדמנות להקמת אוניברסיטה , מה החסמים וכיצד המנהיגות המקומית יכולה להתאחד לטובת המהלך.

פרופסור אוריאל רייכמן נשיא המרכז הבין תחומי בהרצליה אמר: “אין ספק שחייבת לקום אוניברסיטה בתל-חי, לא בשום מקום אחר זה מסר ציוני וזה מסר הכרחי, זה מסר שיפתח את המקום שנמצא על הגבול הצפוני ועבר את כל הבעיות הקשות.”

פרופסור אהרון צ’חנובר חתן פרס נובל ציין בדבריו כי “צריך להקים אוניברסיטה בגליל. יש כבר מכון מחקר מיגל – יוצא מן הכלל, ויש את המכללה האקדמית תל חי שיש לה את כל האלמנטים והיכולות של אוניברסיטה. אין עוד מקום אחד במדינה שיש לו את כל התנאים האלו. הגליל יהפוך לחצר הקדמית של מדינת ישראל זה ידחוף קדמיה את החינוך ואת התרבות באזור… זו משימה לאומית ממדרגה ראשונה”.  

בפאנלים צפו אלפי תושבים מהאזור ומארגניה צופים כי המסרים שנאמרו בהם יסייעו לקדם את הנושאים הבוערים לשולחן הכנסת והממשלה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn