חודש אוקטובר הינו חודש העלאת המודעות למחלת סרטן השד * נשים מכל הדתות ברחבי הארץ נקראות להיבדק לאחר שהוכח כי גילוי מוקדם של סרטן השד מפחית תמותה * כחלק מחודש המודעות, יתקיים אירוע “לא בת יענה” ברחבי הגליל העליון, אשר יכלול הרצאות, יריד מעצבים, מסיבת קוקטיילים, וגם בדיקות שד במרפאות שונות בקיבוצים * מארגנות האירוע: “אסור להתעצל בעניין הזה ולטמון את הראש בחול כמו בת יענה, המחלה הזאת מתפשטת

 

 

חודש אוקטובר הינו חודש המודעות לסרטן השד. אלפי נשים ברשתות החברתיות ובאמצעי המדיה השונים קוראות לאחיותיהן ללכת ולהיבדק, בחודש שכולו העלאת המודעות למחלה שפוגעת בנשים רבות מכל הדתות ומכל המגזרים, בכל העולם.

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, כיום חיות בישראל 22,481 נשים שאובחנו עם סרטן השד- שהחלימו או עדיין מתמודדות עם המחלה. 19,889 מהן אובחנו עם מחלה חודרנית ו-2,592 אובחנו עם מחלה ממוקדת בשלב מוקדם.

מירי זיו, מנכ”לית האגודה למלחמה בסרטן, אומרת כי נכון להיום, האמצעי היעיל ביותר נגד סרטן השד הינו הגילוי המוקדם. “ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים, עולים סיכויי הריפוי לכ-90% ויותר. אני קוראת לכל הנשים לקחת אחריות על בריאותן ולאמץ אורח חיים בריא, אשר הוכח מדעית כמפחית משמעותית את הסיכון לחלות. במקביל לכך, יש להיבדק על פי ההנחיות בהתאם לגיל ולהכיר את הגוף ואת מצבו הרגיל, כך שבכל  מצב, אם מתגלה שינוי, חשוב לפנות מיד לרופא ולהתעקש על בירור טיבו”.

ואכן, גילוי מוקדם באמצעות תוכניות סריקה (ממוגרפיה) הוכח כמפחית את התמותה מסרטן השד וכמאפשר לשנות את מהלך המחלה. התוכנית בישראל הוקמה בתחילת שנות התשעים ומיועדת לנשים בגיל 74-50 בסיכון רגיל למחלה, עבורן מומלצת בדיקת ממוגרפיה שגרתית אחת לשנתיים, ולנשים בנות 40 ומעלה בסיכון מוגבר למחלה מסיבות שונות, עבורן מומלצת ממוגרפיה אחת לשנה.

ניידת הממוגרפיה, שיזמה ורכשה האגודה למלחמה בסרטן, תציין בקרוב 18 שנים לפעילותה בפריפריה, במהלכן נערכו מאות אלפי בדיקות. פעילות ניידת הממוגרפיה נועדה לצמצם פערים בהיענות לבדיקת הממוגרפיה, צמצום אשר נדרש בין מגזרים שונים באוכלוסייה, וכן בין נשים המתגוררות בפריפריות חברתיות וגיאוגרפיות. ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן מופעלת על ידי צוות מקצועי של רשת בתי החולים אסותא, האחראי לביצוע בדיקות האבחון והפענוח. צוות הניידת מורכב מנשים בלבד. הבדיקה הינה ללא תשלום וניתנת כחלק מסל הבריאות לנשים בגיל המתאים על פי תוכנית הממוגרפיה הפועלת בשיתוף כל קופות החולים. יש לציין כי במהלך חודש דצמבר 2018 תגיע הניידת לקרית שמונה, חצור הגלילית, צפת וכרמיאל לקופות החולים השונות, לשירותן של חברות אותן קופות חולים.

וגם בקיבוצי הגליל העליון, נאבקות הנשים להעלות את המודעות למחלה הממאירה השכיחה ביותר עבור נשים בישראל, אשר אחראית לכשליש ממקרי הסרטן החדשים בכלל הנשים. במסגרת חודש העלאת המודעות, נוצר אירוע “לא בת יענה”, על ידי מועצה איזורית גליל עליון, מרכז צעירים גליל עליון, קופת חולים כללית, האגודה למלחמה בסרטן, והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, ובשיתוף עם קהילת השוות של הגליל העליון. האירוע יתקיים בארבעה מקומות שונים במשך מספר ימים במהלך חודש אוקטובר, ויכלול הרצאות, סיפורים אישיים, מסיבת קוקטיילים, יריד מעצבים גלילי, וגם, כמתבקש, בדיקות שד במספר מרפאות ברחבי הגליל העליון.

“המסרים המרכזיים שלנו”, אומרות אורית תמיר ודנה מורן רביד, ממארגנות הפעילויות, “הם החשיבות הגדולה של גילוי מוקדם, ככל האפשר, של סרטן השד. אסור להתעצל בעניין הזה ולטמון את הראש בחול כמו בת יענה. המחלה הזאת מתפשטת, גיל החולות יורד עם השנים וכל אחת חייבת לגלות עירנות וללכת להיבדק מעת לעת.”

במסגרת האירוע, ביום חמישי, ה-11 באוקטובר, יתקיים בפאב הקרומביין שבקיבוץ נאות מרדכי, פאנל נשי עוצמתי שנקרא “סיפורים מהחיים”, בהשתתפות ארבע נשים ופרופ’ איתן פרידמן אחד, מנהל המחלקה האונקוגנטית בבית החולים “שיבא”. כמו כן, עם יחגגו הנשים את החיים במסיבת קוקטיילים וריקודים. יום לאחר מכן, יתקיים יריד המעצבים הגלילי במלון הגליליון, בו גם תתארח הסטייליסטית יאנה דרום (מנכ”לית “סיפור בסטייל” ורשת חנויות YANA) אשר תחלוק את סיפורה האישי בהרצאה מרגשת.

ביום ראשון, ה- 14 באוקטובר, תתקיים במועדון בקיבוץ ברעם הרצאה שתסקור את החידושים ופריצות הדרך בטיפול בסרטן השד. את ההרצאה יעביר פרופ’ ג’אמל זידאן, מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים “זיו”. ביום שני, ה-15 באוקטובר, תרצה האחות חנה זוהר מהמרכז הרפואי נהריה, על חשיבות הגילוי המוקדם ותשתף את הקהל בסיפורה האישי.

בנוסף, ולא פחות חשוב, במהלך החודש יתקיימו בדיקות שד במרפאות סאסא, כפר הנשיא ונאות מרדכי. פרטים מלאים באתר המועצה.

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn