לכבוד השנה החדשה נערכה בשבוע שעבר בקרית שמונה הרמת כוסית חגיגית במעמד ח”כ מאיר כהן והמועמד לראשות העיר נצ”מ (בדימוס) יורם מלול. השניים, חברי מפלגת “יש עתיד”, השמיעו את דעתם והסבירו כיצד ניתן להפוך את קרית שמונה לעיר משגשגת. בראיון למידע 8 סיפר ח”כ כהן על הדרכים היעילות לפתיחת חדר מיון קדמי בגליל, על ראש העיר ניסים מלכה, וסיים בהבטחה: “במידה וניבחר- נהפוך את מכללת תל חי לאוניברסיטה”.

כתבה: שירי פריאנט | צילום: מוטי שאשא

 

ח”כ מאיר כהן נולד במרוקו, עלה יחד עם משפחתו לישראל והתבגר בדימונה. כיום הוא מכהן כסגן יו”ר הכנסת וחבר הכנסת מטעם מפלגת “יש עתיד”. הוא איש חינוך בעיסוקו וכיהן במשך שתי קדנציות כראש עיריית דימונה, ולאחר מכן כשר הרווחה מטעם מפלגת “יש עתיד”.

 

 

בתקופת כהונתו של כהן כראש עיר, דימונה התפתחה. אחוזי האבטלה ירדו, נפתח מרכז קניות ראשון בעיר, הוקם “תאטרון דימונה” וחדר מיון קדמי מתקדם. כאחד שמגיע מן הפריפריה, המפגש עם תושבי קרית שמונה והשאלות שהעלו היה יותר ממוכר. “הגעתי מהפריפריה לפריפריה”, אומר כהן. “קרית שמונה היא הבבואה של החברה הישראלית. מצד אחד, יש רצון גדול מאוד לשנות. מצד שני, ישנו חשש טבעי משינוי. המפגש בקרית שמונה היה מוצלח לדעתי והיו תגובות אוהדות מהתושבים”.

 

אתם כרגע נערכים לבחירות מוניציפליות בכל הארץ?

“בהחלט. למפלגת ‘יש עתיד’ יש ראשי ערים בחדרה ובערד, ו-40 סגנים ברחבי הארץ. בבחירות הבאות יתמודדו מטעמנו מועמדים לראשי ערים. יורם הוא האיש שלנו כאן. הוא ראש המטה של המפלגה בקרית שמונה ואני שמח שהוא הצטרף אלינו. הוא טרם הכריז שהוא רץ לראשות העיר, אך הוא יצטרך להחליט בקרוב”.

 

יורם לא הסתיר את כוונתו לרוץ לראשות העיר

“אם יורם יחליט שהוא יתמודד לראשות העיר בכל קונסטלציה שהיא, בין אם זה ב’יש עתיד’ או בכל מפלגה אקלקטית אחרת, אנו ניתן לו תמיכה מלאה כי הוא בשר מבשרנו. יורם תמיד יהיה ‘יש עתיד’, הוא הנציג שלנו בקרית שמונה, אבל אם תהיה סיטואציה שמפלגות אחרות יחברו אליו, אנו נקבל זאת בברכה. דרך אגב, גם אם המפלגה שלנו תזכה במירוץ לראשות הממשלה, הדבר הראשון שנעשה הוא לקרוא לממשלת אחדות. במקום שאתה רוצה לשנות, אתה חייב את כולם איתך. כך אני עשיתי שהתמודדתי לראשות העיר דימונה. התאחדנו כמה פעילים עם דעות פוליטיות שונות  למפלגה אחת במירוץ לראשות העיר. זה הדבר שעובד הכי טוב כמעט ברוב המקרים”.

 

דווקא בקרית שמונה לא נראה שיש עתיד לאיחוד כוחות בין הקואליציה לאופוזיציה בקרוב…

“מקומות בפריפריה, כמו דימונה וקרית שמונה, חייבים להתאחד סביב חזון אחד. אלו מקומות קטנים והשחיקה סביב הסיפורים הפוליטים היא שחיקה שפוגעת בעיר. תמיד אמרתי שצריך לעשות הפרדה ברורה בין אג’נדה פוליטית למה אתם רוצים עבור העיר שלכם. זה עובד בכל הארץ. אם העיר רוצה להתמקד בעתיד טוב יותר, צריך לשים את האג’נדות בצד. אני מכיר את החיים בקרית שמונה. אני מקורב למקום בגלל משפחתי. יש המון סימפתיה לעיר הזאת בכנסת. קרית שמונה היא סמל, אנשים קצת שכחו את זה”.

 

דווקא התושבים בעיר מרגישים ההיפך, שבכנסת שכחו אותם

“כי יש צורך לתרגם את הסימפתיה למעשים. זה הכל תלוי עד כמה המנהיג המקומי נחוש להימצא בכנסת ולהילחם למען העיר. צריך מנהיג עירוני אסרטיבי, כמו מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, למשל. פעם בשבוע הוא מגיע לכנסת, נכנס לוועדות, דופק על שולחנות. אין חודש שאין דיון בוועדה מסויימת על העיר אילת. בכנסת כבר יודעים שקרית שמונה היא סמל, פשוט צריך להילחם על זה”.

 

האם זו ביקורת על השלטון המקומי?

“לא. הביקורת היא על כך שחלק מהמנהיגים המקומיים מצטיירים לעיתים כפושטי יד בפני השלטון המרכזי והם לא רוצים להצטייר כך. קרית שמונה היא סיפור ציוני ממש כמו דימונה. מהרגע שהגעתי לעיר, לא עזבתי, עד היום. אני מצפה מהמנהיגות המקומית להגיע למקומות בהם מתקבלות ההחלטות במשרדי הממשלה. ח”כ יפעת שאשא ביטון תמיד נמצאת ומשבחת את העיר, אבל ציפיתי מהנציגים שישאלו האם תוכנית הצפון היא יותר פיקציה ממעשה. אני באתי ושאלתי ישירות את שר האוצר האם יש בתוכנית הצפון תוספות משמעותיות של תקציבים? בסופו של דבר הסתבר שבתוכנית הצפון יש חיבור של כמה תקציבים שממילא היו כבר רשומים ואת זה אמרתי גם לניסים”.

 

 

ובמה, לדעתך, תרמה מפלגת “יש עתיד” למען הגליל בתקופת כהונתה?

“בתקופתי כהונתי כשר הרווחה ביטלנו את המאצ’ינג לכל היישובים בעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך, מ-1 עד 5. אמרנו לכל הרשויות לשים את המצ’ינג בצד ושהמדינה תשלם הכל. צריך לזכור שכשהגענו לממשלה, הגענו לבור ענק. במהלך תקופת כהונתנו הצלחנו לכסות את הבור הזה ולבנות תקציב עם יתרות של 9 מיליארד שקלים, כאשר 6 מיליארד הלכו למען החינוך והרווחה. אני יזמתי את ועדת אלאלוף לבחינת מצב העוני בישראל, שלצערי לא יצאה לפועל בגלל שיצאנו מהממשלה והכסף לא הספיק להגיע לאן שהיה צריך להגיע. במשרד החינוך התחלנו סוף סוף את התיקצוב הדיפרנציאלי, כאשר הנהנים העיקריים היו בתי ספר בפריפריה, אשר קיבלו תקציבים גבוהים יותר מבתי ספר בתל אביב. בסך הכל היינו שנה ושמונה חודשים בממשלה ועשינו המון, אבל היו גם הרבה דברים לפנינו. אני כן יכול להבטיח שאם ניבחר בבחירות הבאות, ראשית נדאג להפוך את מכללת תל חי לאוניברסיטה. המכללה היא סמל והיא תהפוך לאבן שואבת. צריך להעתיק את מה שאוניברסיטת באר שבע עשתה בדרום לגליל, זה אפקט המצילתיים של הצפון. אנו מתחייבים לכך כמפלגה ואני אישית אלחם על כך”.

 

על פי הדיווחים, כ-900 תושבים עזבו את העיר בשנה האחרונה וחלקם עברו להרחבות בקיבוצים. כיצד, לדעתך, אפשר למנוע את העזיבה?

“קודם כל, אני חושב שכל רשות מקומית צריכה לשים את החינוך בראש סדר העדיפויות שלה. לדאוג שיהיו כמה שיותר מקצועות לבחירה, ברמת 5 יחידות. ברגע שמערכת החינוך אטרקטיבית, זה משנה את הכל. בתור ראש עיר, כינסתי ועדה ושאלנו את הזוגות הצעירים מדוע הם מעוניינים לעזוב את דימונה לטובת הקיבוצים באיזור. מהתשובות שלהם בנינו ארגז כלים והפכנו את זה לחזון של העיר. הרחבנו את המקצועות הנלמדים בבתי הספר, צימצמנו כיתות ודאגנו להשבחת המורים. דבר שני, פעלנו למען שעות הפנאי של התושבים. שמענו מהורים צעירים שהם רוצים לבלות עם הילדים שלהם בפארק שכונתי מוצל ומסודר או לצפות בסרט מבלי לנסוע לבאר שבע. ואכן פתחנו את הסינמטק ותאטרון דימונה, הקמנו מרכז צעירים וטיפחנו את חזות העיר. לא רק שבלמנו את העזיבה, אלא תושבים התחילו להיכנס לעיר”.

 

ומה לגבי הדבר הבסיסי ביותר- בריאות? בתקופתה של יעל גרמן כשרת הבריאות מטעם “יש עתיד” נסגר חדר המיון הקדמי בקרית שמונה, אשר חרץ גזר דין מוות על התושבים

“בתקופה שכיהנתי כראש העיר נפתח חדר מיון קדמי בדימונה, כך שאני יכול לדבר מניסיון. הסיבה שחדר המיון לא נפתח בקרית שמונה היא כי ישנה התעקשות לפתוח אותו 24/7. אני הבנתי שדבר כזה יעלה הון תועפות ולכן פניתי לקופות החולים שיקחו על עצמם את כל ענייני הרפואה, משבע בבוקר עד שבע בערב. זאת, כמובן, כאשר יש את כל הציוד ההכרחי, כגון: רנטגן ואולטרסאונד, ושבמקום יהיה רופא חדר מיון. סיפקתי לקופות את המבנה, ביקשתי מהם רק את הרופאים. ככה בניתי את חדר המיון. כמו כן, דרשתי שייפתח מרכז מומחים בעיר על מנת שהתושבים לא יצטרכו לנסוע רחוק בשביל להתייעץ עם מומחה. חדר המיון צריך לפעול רק בשעות הלילה, בשעות בהן הקופה לא מספקת את השירותים האלה. אני חושב שחדר המיון בקרית שמונה חייב להיות מופעל על ידי החברה הכלכלית בעיר ולא על ידי קבלן חיצוני. אני מציע לניסים לקחת את העניין בשתי ידיים. גם אם הרשות המקומית תצטרך להשקיע מעצמה תקציב לטובת העניין. אם בן אדם אחד ימות בגלל שאין חדר מיון בעיר, אז זה לא שווה את כל הכסף בעולם”.

 

 

אתה חושב שיורם יכול להוביל את העיר למקום טוב יותר?

“דעתי על יורם היא חיובית מאוד. יורם מבחינתי הוא אחד המנהיגים הטובים שראיתי והנחישות שלו מקסימה אותי. אני רואה את זה גם בזהירות שבה הוא מתנהל במפלגה ואני חושב שהוא יכול להוביל מהלכים יוצאי דופן בצפון”.

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn