לא פעם הטיפול של חולה נפגע מהקושי שלו בעצם לטפל, ולעקוב אחר מצבו הרפואי. מתוך ההבנה הזו יצרו בקופת חולים מכבי מענה לחולי סוכרת, שעיקר הקושי בטיפול הוא השינוי באורח החיים. במכבי הבינו כי עליהם לספק מעטפת למטופל והם מאתרים חולי סוכרת, וחולים בשלבים מוקדמים, ומעניקים טיפול לשינוי אורח החיים.

כתבה מאת דנה אלימלך

צילומים: דוברות מכבי

ב״מכבי״ שירותי בריאות הקימו את מרכז הסוכרת המקוון שמטרותיו איזון החולה הסוכרתי בהתאמה לאופי חייו, הנגשת השרות הרפואי בצורה פשוטה ויעילה, העצמת המטופל, שיפור היענותו לטיפול, שיפור באיכות חייו ושימוש מושכל במשאבים.

 

מחלת הסוכרת הינה מחלה כרונית וחולים בה אלפי חולים במחוז הצפון. במכבי ומסבירים כי, הסוכרת היא מחלה שעם התנהלות לא נכונה מגיעה לסיבוכים מורכבים וקשים. לצורך ניהול טיפול איכותי של חולי הסוכרת נדרש מעקב אישי וצמוד, הדרכות מפורטות ומתמשכות, ניטור וליווי של צוות רב מקצועי, והמטופל צריך לחיות על פי התכנית שנקבעה לו, יום יום, והדבר קשה מאוד עבור המטופלים, ולא פעם מצב הרוח שלהם יורד עד מצבים של דיכאון אומרים ב”מכבי”.

מרכז סוכרת מקוון הוא יחידה רפואית וייחודית של ״מכבי” שירותי בריאות, שמאתרת חולי סוכרת לא מאוזנים באזורי הפריפריה. במרכז מעניקים להם מעטפת טיפולים במעקב רציף עד לשלב האיזון. על פי נתוני מכביכ-90% מחולי הסוכרת באזורי הפריפריה אינם מגיעים לטפל בעצמם. חלקם בגלל המרחק הגדול מהמרכז, חלקם מחוסר מודעות או רצון. המכנה המשותף שכל אלו זקוקים להנעה לפעולה ומעקב רציף. במכבי מבינים כי רוב הטיפולים והבדיקות אינם מצריכים פעולות פיזיות ולכן, בכדי לצרוך את הטיפול, המטופל אינו חייב להגיע פיזית למכון בכדי לטפל בעצמו.

בכדי לענות על הקושי של הגעה למכון סוכרת, עובדים יחד על העלאת שיתוף פעולה, מוטיבציה ולקיחת אחריות אישית כאשר היחידה הרפואית של מכבי מעניקה למטופלים מעטפת טיפולים במעקב רציף עד לשלב האיזון, ובכך נמנע מהם החוסר בטיפול שתלוי בניידות.

 

מכבי ריכזה מתוך מאגר רחב כ – 500 מטופלים חולי סוכרת לא מאוזנים, הנמצאים באזוריים פריפריאליים. המטופלים נבחרו לפי רמת האיזון שלהם, בדיקה מעמיקה, והאם המטופל נמצא במעקב רציף במסגרת הקופה. פרמטר נוסף נקבע על פי המרחק (מקומות רחוקים כמו בני יהודה (רמת הגולן, כמו מג’דל שמס, חצור, צפת וכו’). על פי הפרמטרים האלו מכבי איתרה כ – 500 חולי סוכרת לא מאוזנים הזקוקים לטיפול מידי.

 

המטופלים נכנסים למערכת טיפולים המנוהלת מרחוק על ידי צוות מותאם ומיומן  של רופאים, אחיות, עו”ס, תזונאיות, יועצת לפעילות גופנית ובראשם ייעוץ של פרופ’ נעים שחאדה, מומחה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת,שמפקח על כל תיק המטופל. כך בשיטה ייחודית נעשה הטיפול מרחוק,ובזמן שמתאים למטופל. המרכז עובד בשיתוף פעולה עם צוותי המרפאות בקהילה, ויתר הצוות נותן את מעטפת ההדרכה והקוצ’ינג לפי זיהוי צרכים ובעיות עיקריות. כל מטופל מקבל ליווי של כחצי שנה, עד עצמאות מלאה במסוגלות עצמית של ניהול הסוכרת.

מרכז הסוכרת המקוון של “מכבי” איתר את איתן, מטופל מקריית שמונה בשלב טרום סוכרת, עם הטיפול והליווי מהמרכז לסוכרת, איתן מנהל היום אורח חיים בריא עם מדדים וערכים תקינים של סוכר.

איתן (53) נשוי ואב לשלושה ילדים מספר כי השינוי שעשה באורח החיים שלו החל כאשר ניגש לעשות את בדיקות הדם השגרתיות כמו בכל שנה.איתן אומר כי, פעם בשנה הוא עושה בדיקות דם, במהלך השנים התוצאות היו חלק טובות וחלק מהתוצאות של בדיקות הדם פחות טובות. אך בחודש יולי בשנה שעברה כאשר עשה את בדיקות דם, התוצאות היו גרועות. והראו סוכר גבוה, וערכים גבהים.

בקופת חולים מכבי איתרו את איתן כמטופל שצריך סיוע עם טיפול ושינוי אורח החיים והעבירו את הנתונים של בדיקות הדם למכון הסוכרת. איתן מספר כי התקשרו והציגו את עצמם ממכון הסוכרת וכי הם קיבלו את תוצאות בדיקות הדם, התוצאות לא טובות וזה מצב מסכן חיים. כאשר זיהו את הסוכרת לאיתן זה נקרא שלב טרום סכרת, אך ההיסטוריה התורשתית, שגם האמא והאחות של איתן חולות בסוכרת, איתן נדרש לקבל טיפול מיידי.

במהלך השנים איתן אומר כי היה ער למצבו הרפואי ולכן לקח תרופותלאיזון הסוכר, שמורידות את הערכים של הסוכר בדם, וכדורים לטיפול בכולסטרול. אך עדיין בחודש יולי בשנה שעברה התוצאות היו לא טובות. במכון לסוכרת הציעו טיפול, ואיתן החל לקבל תרופה חדשה וניסיונית. הטיפול באמצעות כדורים כאשר רופא המשפחה מסביר למטופל איך להשתמש בכדור, המטופל נכנס למעקב ובדיקה של הערכים במשך כל שבוע.

הוא מספר כי כאשר הגיע לרופאת המשפחה, הרופאה נזפה בו, והסבירה לו שהוא במצב מסכן חיים עם הסוכרת, בעיקר בעקבות ההיסטוריה התורשתית. איתן החל מיד לשנות את החשיבה והחליט לטפל בעצמו.הטיפול כולל את הכדורים שעוזרים לאיזון הסוכר בדם, אך החליט לשנות במקביל לטיפול את אורח חיים. בהתחלה שקל 116 קילו אך ביחד עם הטיפול לסוכרת, קיבל גם כדורים שעוזרים לרדת במשקל. ועם הזמן והירידה במשקל התחיל לראות תוצאות ושינוי במצבו הבריאותי. איתן אומר כי פעם בשבוע מתקשרים ממכון הסוכרת לבדוק מה הוא אוכל, מה פעילות גופנית שעשה, והאם מקפיד על הטיפול.

איתן הקפיד על הטיפול שקיבל אך כאמור גם שינה את כל אורח חייו מבחינת תזונה ופעילות גופנית. איתן חזר לרכוב על אופניים, ומספר כי הוא הולך לעבודה עם אופניים ושומר על תזונה נכונה. איתן ששינה את כל אורח החיים שלו מספר כי בהתחלה התוצאות היו מבהילות והזמן עובר והתוצאות יורדות ופוחתות. הוא התחיל בסוכר 249 וירד ל 100 בערכי הסוכר, עד שהגיע לערכים של 85/92 שאלה תוצאות של אדם בריא אמר איתן.

לאחרונה ערך בדיקות דם, הוא מספר כי התקשרו ממכון הסוכרת להגיד שהם גאים בו על ההישגים והתוצאות , שטיפל בעצמו, ועשה שינוי בתפיסה העצמית, באורח החיים והחשיבה.

איתן אומר כי “מכון הסוכרת עוזרים מאוד במהלך הטיפול, אבל בסוף זה תלוי בהחלטה של בן אדם אם לקחת את עצמו בידיים ולטפל בעצמו. ביחד עם התמיכה של מכון הסוכרת שמלווים אותך לאורך כל הטיפול“.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn