מאת דנה אלימלך.

ראש העיר הראשון של העיר קריית שמונה אברהם אלוני ז”ל
צילומים: מידע 8

לפני שבוע (שלישי) התקיימו שתי ישיבות מועצת עיר. על סדר היום עיקרי הדברים: הנצחת ראש העיר הראשון של העיר קריית שמונה אברהם אלוני ז”ל בשכונת יובלים שתקרא על שמו, תלונה על שיטת המדידה בסקר הנכסים, גידור פארק הזהב למניעת וונדליזם, וחוק עזר לשטחים ציבוריים. מנהלי חברת “אינטראטון” שמבצעת את סקרי המדידות הצטרפו לישיבת מועצת העיר להשיב על שאלותיהם של חברי מועצת העיר. אישור דו”ח מבקר העירייה ותלונות הציבור לשנת 2019.

שכונת יובלים תקרא שכונת אברהם אלוני ז”ל

על סדר היום הנצחת ראש העיר הראשון של קריית שמונה אברהם אלוני ז”ל בשכונת יובלים שתקרא על שמו. חבר מועצת העיר יורם מלול טען, כי ועדת השמות התכנסה מספר פעמים על מנת לעשות סדר בנוהל לקביעת קריטריונים לקבלת אישור הנצחה לבקשת בני משפחה ואחרים הרואים לנכון להמליץ על יקיריהם להנצחה, ובניהם הנצחתו של ראש העיר הראשון של קריית שמונה אברהם אלוני ז”ל. לטענת מלול, לסדר היום עלו מספר הצעות לשמות להנצחה שהוגשו אך לא מזמן, ומנגד נוצר מצב אבסורדי שבמשך הרבה זמן מנסים להנציח את ראש העיר הראשון של קריית שמונה אברהם אלוני ז”ל, ולא עשו כך. בתחילה הועלתה הצעה על ידי ראש העיר אביחי שטרן להנציח את מנהיגי העיר בגבעת “שחומית” שתקרא גבעת “המנהיגים”, ובהם ראש העיר הראשון של קריית שמונה, אברהם אלוני ז”ל. נציג משפחת אלוני אמר, כי המשפחה מברכת על רעיון זה, וכמובן שאינה מתערבת בשיקולי העירייה לפתח ולהנציח את כל מנהיגי העיר דבר ראוי כשלעצמו, אך זו תהיה הנצחה כללית וראש העיר הראשון אברהם אלוני ז”ל ראוי כי יונצח בצורה מכובדת ואישית. בעקבות כך, הסכים חבר המועצה מלול , ראוי כי הנצחתו של ראש העיר הראשון צריכה להיות מכובדת יותר כפי הראוי לו, ולכן, העלה הצעה, כי בשכונת יובלים שעתידה להיות מחולקת  לארבעה רובעים, יקרא שמו של ראש העיר הראשון של קריית שמונה, אברהם אלוני ז”ל, ברובע הראשון  והרובע השני יקראה על שמו של אשר נזרי ז”ל, ראש המועצה הראשון של העיר קריית שמונה.

סגן ראש העיר מישל בן שימול ביקש בישיבה להדגיש כי על העירייה לרשום ברשומות את ההחלטה הזו על מנת שהחלטה זו תהיה החלטה בעלת משמעות ולא רק ציון בכניסה לשכונה וכי הנצחת ראש העיר הראשון תעשה בצורה ראויה ותשתרש בפני התושבים והמוסדות כשכונת יובלים על שם אברהם אלוני ז”ל, כראוי.

חבר מועצת העיר אלי זפרני מברך על ההחלטה להנציח את ראש העיר הראשון של קריית שמונה אברהם אלוני ז”ל כפי הראוי לעשות, אך הביע תרעומת על כך, כי קיימת החלטת מועצת עיר, שנקבעה עוד בהנהלת העיר הקודמת, ובה נקבע, כי כל שכונת יובלים תקרא שכונת אברהם אלוני ז”ל, וטען, כי בהנהלת העיר הנוכחית לא מיישמים את ההחלטה כפי שהיה ראוי לפועלו הרב של אברהם אלוני ז”ל על שהקים ובנה את העיר קריית שמונה. (גילוי נאות: מנהל העיתון הינו בנו של אברהם אלוני ז”ל ד.א.)

תלונה על שיטת המדידה בסקר הנכסים

חברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן ויצמן טענה, כי היא ערכה סקר שאינו מייצג בקרב הציבור בנושא המדידות, ומצאה, כי מדידות רבות אינן תקניות, וקיימות תלונות של תושבים רבים על המדידות. לטענת זריהן ויצמן, המדידות הגדילו בתים בעיר שלא נעשה בהם שום שינוי, וחלקם אף בתים שנבנו לפני 50 שנה. שינוי שיטת המדידה לטענתה אינה חוקית, כאשר נעשה שימוש בכלי מדידה לא מהימנים, לא תקפים, ואינם מכוילים, ובהם מדדו את הבתים, אחרת איך ניתן להסביר שהבית גדל, אמרה חברת המועצה. והוסיפה, כי לדעתה מדובר גם ברשלנות בהעסקת מודדים לא מוסמכים. לטענתה, הצטברו תלונות וחשבונות ארנונה שאינם תואמים את הבית של התושב, המשמעות לטענתה, כי התושבים חויבו על בתים שאינם שלהם, ובחלק מהמקרים אף הוצעו עיקולים בחשבון, וקיימות תלונות על בתים שגדלו גם במאות מטרים רבועים, חיוב כפול של שטחים, גם כחלק מהבית וגם בנפרד. לטענת חברת מועצת העיר זריהן ויצמן,  העירייה משלמת לחברת המדידה על פי מספר מטרים מדודים, שיטת מדידה זאת אינה שומרת לדעתה על האינטרס הציבורי ואין בה את האיזונים והבלמים הנדרשים לכך. חברת המועצה טוענת כי היא קיבלה מסרים עם איומים סמויים ממנהל חברת המדידות וידוע לה גם על תושבים שחשו מאוימים לטענתה.

והוסיפה, כי לא מוסרי לגבות מטר אחד יותר מבית. ואף הציגה טענות לגבי ניהול הנושא מצד העירייה, בעקבות התנהלות במקרה של מדידה חוזרת בעקבות טעות מצד המודד, התושב מחויב, כדי לערער על המדידה, להביא מודד מוסמך, וגם אז מאוד קשה לקבל את הערעור, ולא מקבלים הסברים ברורים לגבי המדידות והתשריטים לטענתה.

חברת מועצת העיר זריהן  ויצמן התייחסה גם למינוי מנהל הארנונה שהוא גם מנכ”ל העירייה יורם ביטון וטענה כי הוא מינוי פוליטי, שכן הוא מינוי של ראש העיר, ולטענתה קיים טעם נפגם לכך. עוד מציינת חברת מועצת העיר, כי קיימים בעיות רבות באופן הגבייה של התשלום מהתושבים, והסנקציות המופעלות באם תושב לא ישלם את חובו לעירייה. לטענתה זאת פרקטיקה תוקפנית שמאפיינת את העירייה, ולדעת חברת המועצה אין שום סיבה לכך. עוד טוענת כי הבירוקרטיה שבה פעלה העירייה מביאה לפגיעה בקשישי העיר במערך גביית הארנונה. והוסיפה, כי שיטת המדידה היא שיטת מצליח שאינה ראויה ופוגעת בציבור.

חברת “אינטראטון” שמבצעת את סקרי המדידות, על מנהליה, והמודדים, הצטרפו לישיבת מועצת העיר להשיב על שאלותיהם של חברי מועצת העיר. וטענו, כי בקריית שמונה כ – 7500 בתי אב, מתוכם הגישו 2030 בתי אב השגה על המדידות, כאשר 93 מהתלונות נמצאו מוצדקות לטענתם. עוד טענו בחברת אינטרטאון, כי מכשיר המדידה שבו הם משתמשים על מנת לבצע את המדידות הוא מכשיר מדידה שהם נאלצים להחליף כל מספר חודשים, והמכשיר אינו יודע לכייל את עצמו. המודדים עורכים כיול ידני בעזרת סימוני קיר שנקבעו על ידם באופן שרירותי של 3,5,7 מטרים ויוצאים לעבודתם במדידות בתי תושבים. המדידה לטענתם נעשית על שטח הרצפה כולל נפח הקירות.

גידור של פארק הזהב

הצעה לסדר היום של חבר מועצת העיר אלי זפרני לגדר את פארק הזהב בגדר בגובה של 2.20 מטרים על מנת למנוע וונדליזם, ולהגביר את השמירה על בטחון הציבור, ניקיון של הפארק, ומניעת הדלקת אש בשטח הפארק בימי שבת בסמוך לבתי התושבים. לטענתו של זפרני, העבודות במוזיאון קריית שמונה לקראת סיום, ובעקבות בניית פארק המשחקים החדש של קק”ל, הצורך בגדר אף עולה. זפרני מציע להקים בשטח הפארק קרוסלה חשמלית להנאת תושבי קריית שמונה, שתאפשר גבייה של תשלום מהמבקרים בפארק הזהב שאינם תושבי קריית שמונה. הצבת הקרוסלה לטענתו תאפשר גם ליצור חוקיות לגידור הפארק, גביית תשלום מתושבי חוץ, תייצר הכנסה נוספת לקופת העירייה, ואף תתרום לפיתוח התיירות בעיר.

ראש העיר אביחי שטרן טען, כי משרדי הממשלה בניהם המשרד לפיתוח הנגב והגליל שהשקיעו בשיפוץ הפארק לטובת הציבור, וקק”ל הם הממנים של הפרויקטים בפארק הזהב של גני המשחקים, והם יתנגדו לגידור וסגירה של הפארק, ולא יאפשרו גבייה עבור כניסה למתקני המשחקים שנבנו על ידי קק”ל, אך על המוזיאון אמר ראש העיר שטרן, ניתן יהיה לגבות תשלום. הצעתו של חבר המועצה זפרני נדחתה על ידי הצבעת חברי הקואליציה וההצעה נפלה.

הצעת ראש העיר לחוק עזר לשטחים משותפים

עוד על סדר היום הצעתו של ראש העיר אביחי שטרן שטען, כי קיימת בעיה קשה בטיפול בשטחים המשותפים, במיוחד בשכונות הוותיקות, ואין לעירייה את היכולת לתחזק את השטחים הציבוריים המשותפים. הדיון בהצעת ראש העיר שטרן לא התקיים, לטענתו של שטרן בעקבות השיח בשולחן המועצה, והנושא נסגר ללא דיון בנושא. חברי מועצת העיר מהאופוזיציה טענו כי ראש העיר שטרן לא הגיש להם מידע בנושא שהיה עליהם לקבל עוד בטרם ישיבת מועצת העיר.

דו”ח מבקר העיריה ודו”ח תלונות הציבור לשנת 2019

מבקר העיריה מר אורן ירמיהו פרסם את דו”ח מבקר העיריה ודו”ח תלונות הציבור לשנת 2019. הנושאים שנבדקו על ידי המבקר ירמיהו: מערך גבייה, בטיחות מוסדות חינוך, הקצאות מקומות חנייה לנכים על ידי רשות התמרור, הקצאת מבנה לעמותת משאבים, פרויקטים החברה הכלכלית בע״מ, גיוס תרומות וחלוקתן למשפחות מעוטות יכולת, מעקב אחר תיקון ליקויים, ודו״ח תלונות הציבור.

חבר מועצת העיר יורם מלול ביקש להתייחס לדבר החמור בעיניו בדו”ח המבקר לשנת 2019 שעוסק בגיוס וחלוקת תרומות שנעשתה על ידי לשכת ראש העיר באמצעות עוזר ראש העיר פאר לרדו לטענתו, ללא שיקול והתערבות והרווחה כלל וציין, כי חלוקת התרומות על ידי לשכת ראש העיר באמצעות עוזר ראש העיר גובלת בפלילים לכאורה. ראש העיר אביחי שטרן טען, כי עוזרו פאר לרדו לא חילק את התרומות מלשכת ראש העיר, וכי לא הייתה ועדת תרומות בעירייה כפי הנדרש, וכי בעירייה הקימו ועדה בנושא התרומות בשנת 2019. חבר מועצת העיר אלי זפרני טען, כי מדובר בהפרת אמונים. ראש העיר שטרן טען כי העירייה מתנהלת בשקיפות מלאה, וחבר מועצת העיר מלול רשאי לעיין במסמכים לקבל דו”חות חלוקת התרומות.


דו”ח תלונות הציבור לשנת 2019

דו”ח תלונות הציבור לשנת 2019 התפרסם על ידי מבקר העירייה מר אורן ירמיהו, להלן מסקנותיו: בשנת 2019 הוגשו 68 תלונות הציבור לעומת 56 בשנת 2018. כאשר עיקר התלונות הן סביב נושא אגף הגבייה והנדסה. מתוך 13 תלונות שהוגשו למחלקת התביעה בשנת 2019: 7 מהתלונות נמצאו מוצדקות, 3 תלונות לא מוצדקות ולגבי 3 תלונות נוספות לא נקבעה החלטה. באגף ההנדסה 10 תלונות, ירידה מ – 13 תלונות בשנת 2018, כאשר 6 תלונות נמצאו מוצדקות, תלונה אחת לא מוצדקת, ותלונה נוסםת שלא נקבעה לגביה החלטה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn