צילום: תקשורות יעל שביט

לכבוד יום החתול הבינלאומי: למה החתול שלי מגרד רהיטים? מחקר חדש גילה קשר מפתיע בין תופעת גירוד רהיטים לבין מידת הקרבה הרגשית של החתולים לבעליהם

לציון יום החתול הבינלאומי שיערך ב-.8.8 מחקר חדש שנערך על ידי צוות חוקרים באוניברסיטה הפדרלית של ריו גראנדה דו-סול, בברזיל, גילה באופן מפתיע כי תופעת גירוד הרהיטים עשויה להיות למעשה סימן לקשר רגשי חזק בין חתולי בית לבעליהם.

“התנהגות חתולים משפיעה על רמת הקרבה הרגשית בינם לבין הבעלים שלהם ובנסיבות מסוימות, מערכת יחסים רעועה עלולה לגרום להזנחה, התעללות או נטישת חיית המחמד”, כותבים החוקרים בפתח המאמר שפורסם בכתב העת המדעי Journal of Veterinary Behavior.

פרופ’ פרננדה דה-קוסטה, מחברת שותפה במחקר ופרופסור חבר לרפואה וטרינרית מהאוניברסיטה הפדרלית של ריו גרנדה דו סול, אמרה בראיון למגזין הדיגיטלי Inverse: “אני מאמינה שממצאי המחקר יעודדו את בעלי החתולים לחתור להעמקת הבקיאות אודות חיות המחמד שלהם ולגלות יותר הבנה כלפי ההתנהגויות שלהם וכתוצאה מכך יחזקו וישפרו את טיב הקשר הרגשי שנוצר בין שני המינים”.

במהלך המחקר, הגיש צוות החוקרים סקר מקוון ל-500 בעלי חתולים שהתבסס על ‘סקלת היחסים בין חתול לבעליו’, מתודולוגיה חדשה שפותחה ב- 2017 ומסייעת להעריך את מערכת היחסים בין חתולים לבעליהם, כפי שהיא נתפסת בעיני הבעלים. התשובות שימשו את החוקרים בכדי לבחון האם קיים קשר סטטיסטי (מתאם) בין רמת הקרבה הרגשית לבין נוכחותן של מספר ‘התנהגויות בעייתיות’ בקרב החתולים.

ממצאי המחקר העלו תחילה כי לא נמצא קשר בין מידת הקירבה הרגשית לבין התנהגויות בעייתיות כגון עשיית צרכים מחוץ לארגז החול הייעודי, תוקפנות והפקת צלילים אגרסיביים. אך כאשר החוקרים בחנו מקרוב התנהגות בעייתית נוספת, הם הופתעו מהקשר שהתגלה: בקרב בעלים שדיווחו כי החתולים שלהם מגרדים את הרהיטים, נמצאה רמת קרבה רגשית גבוהה יותר לחתול, מאשר אצל בעלים שדיווחו שהחתול שלהם אינו מגרד רהיטים. מסקנת המחקר- תופעת גירוד הרהיטים הצביעה על קשר רגשי גבוה בין החתול לבעליו.

פרופ’ דה-קוסטה אומרת כי שתיים מהסיבות לקשר המפתיע שהתגלה עשויות להיות שבעלים עם רמת קירבה רגשית נמוכה יותר עלולים להיות פחות ערניים או מודעים להתנהגות החתולים שלהם או שלבעל החיים אין גישה חופשית לכל הרהיטים והחפצים בבית.

ד”ר עדי איילון-גלעד, וטרינרית ותזונאית חיות מחמד ב’צמח תערובות.
צילום: סטודיו העמקים

ד”ר עדי איילון-גלעד, וטרינרית ותזונאית חיות מחמד ב’צמח תערובות’, אומרת: “המחקר החדש חשוב, מעיד על חשיבות הקשר הקרוב בין חיית המחמד לבעליו ויכול לסייע לנו בני האדם בטיפול וגידול נכון של החתולים שלנו. בנוסף, הגירוד ידוע כנחוץ עבור החתולים לשמירה על בריאות וחוזק הציפורניים, המשמשות אותם כאמצעי הגנה וציד ומהוות מרכיב עיקרי ביכולת הטיפוס שלהם. ייתכן כי בעלים בעלי קירבה רגשית גבוהה מודעים יותר לחשיבות התנהגות זו ולפיכך מגלים יותר סובלנות כלפי תופעת גירוד הרהיטים, לעומת ההתנהגויות הבעייתיות האחרות”.

ומה מומלץ לעשות כדי להתמודד עם תופעת גירוד הרהיטים?

ד”ר עדי איילון-גלעד מסבירה כי בעלי חתולים עלולים לראות בהתנהגות הגירוד תופעה בעייתית הגורמת להרס בבית, אולם יש לקחת בחשבון שגירוד הסביבה זו התנהגות טבעית ונורמלית לחלוטין מבחינת החתולים, כמו גם נחוצה עבורם ועל כן כדאי להימנע משיטות של ענישה, שאף עלולות להגביר את רמות החרדה בקרב החתולים ולפגוע לאורך זמן בקשר הרגשי עם חיות המחמד.

“בחירת הרהיטים כיעד לגירוד מצד החתולים יכולה לנבוע מכך שהריהוט מספק את צרכיהם טוב יותר מכל חלופה אחרת שזמינה עבורם במרחב הביתי ולפיכך, על מנת למנוע את הרס הרכוש, מומלץ למקד את המאמצים במציאת חלופות בטוחות שיתנו מענה לצורך הרגשי של החתולים לגרד. מומלץ לנסות מספר אפשרויות עד למציאת החלופה שהחתול יאהב, הן מבחינת צורת המשטח, שיכול להיות עמוד גירוד אנכי (המועדף על מרבית החתולים) או משטח אופקי על הרצפה והן מבחינת המרקם שעשוי להשפיע אף הוא על דחיית או אימוץ המשטח. בנוסף, אם יש רהיט ישן המיועד לפינוי, כמו ספה שהחתול התרגל אליה ואהב לגרד, ניתן לשקול להשאירו בחדר צדדי עבורו” אומרת ד”ר איילון-גלעד.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn