חיים בומש, מנכ”ל ישיבת ההסדר בקרית שמונה, “נתפס על חם” כשהוא עובר מאנדרטה לאנדרטה לאורך הכבישים ו”משפצר” כתובות גרפיטי מתריסות כנגד חללי צה”ל * “הכתובת הזו מכרסמת וצובטת את לב המשפחות השכולות שנושאות עמן את הכאב יום יום, דקה דקה. המעט שאני יכול לעשות הוא להסיר את החרפה ולהקל לו במעט על המשפחות ועל כבודם של אותם אלה שחרפו נפשם לטובת המדינה”

 

אם אתם מרבים לנסוע, בוודאי נתקלתם בצמתים או לצד האנדרטאות השונות בכתובות הגרפיטי האדומות עם הכיתוב המרוסס: “לַמָּה התגייסתי?”, כיתוב שמתנוסס ברחבי הארץ כבר די הרבה שנים. לאחרונה, ניתן להבחין שכתובת הגרפיטי “שופצרה”, וליד הכיתוב “למה התגייסתי?” נוספו המילים “לגולני”, “לגבעתי” או “לצנחנים”.

ברור כי לא לזה התכוון המשורר והאחראי על השינוי הוא חיים בומש, מנכ”ל ישיבת ההסדר בקריית שמונה, שעל פיו, הכיתוב מעורר שאט נפש ורגשות קשים בקרב ישראלים רבים בכלל ומשפחות שכולות בפרט.

בומש חיכה לראות את אנשי מע”צ ממהרים למחוק את הכתובות, אך משראה שמחיקה כזו אינה מתבצעת, החליט לעשות מעשה ומזה חודשיים בנסיעותיו הרבות ברחבי הארץ הוא מחזיק ברכבו תרסיס שבו הוא “מתקן” את הכתובת ומעניק לה משמעות אחרת.

“להסתובב בערב יום הזיכרון ולראות את הכתובת שחוזרת על עצמה, זה דבר שפוצע את הלב, בעיקר לאותן משפחות שכולות שהקריבו את היקר להן מכל ועוברות בימים האלה באנדרטה לזכר הבן והאח”, מספר בומש, שבימים האחרונים מקיים מבצע יחיד שבו הוא עובר בין כתובות הגרפיטי, עוצר בשולי הכביש ו”מתקן” את הכיתוב.

“מרבית החברה הישראלית נפגשת יחדיו בשירות הצבאי, ובחלק גדול מהמקרים נלחמת כתף אל כתף. בשורה התחתונה, הכתובת הזו מכרסמת וצובטת את לב המשפחות השכולות שנושאות עמן את הכאב יום יום, דקה דקה. המעט שאני יכול לעשות, באמצעות טיפוס קל על הג’בלאות וספריי של צבע, הוא להסיר את החרפה ולהקל, לו במעט, על המשפחות ועל כבודם של אותם אלה שחרפו נפשם לטובת המדינה”.

מתי הגיע הרגע בו החלטת שאתה עושה מעשה?

“הכיתוב הזה חורה לי כבר די הרבה זמן. אני לא יודע אם זה כיתוב של גוף מאורגן או סתם של בן אדם ממורמר. אפילו הכתב של כל הכתובות דומה בכל מקום בארץ. במשך חודשים אני סוחב בלב את הכאב הזה, ומחכה שמע”צ ימחקו את הכיתוב, כפי שעושים לכיתובים פוליטים אחרים, אבל זה לא קרה. ביום השואה האחרון, עמדתי בצפירה בצומת והלב שלי אמר לי לעשות מעשה. כבר לא הייתי מסוגל לשתוק יותר. למחוק את הגרפיטי לא יכולתי, אז החלטתי לעשות תיקון קטן. להוסיף שווא לאות ל’ ולכתוב ‘גולני’, ‘גבעתי’ או ‘צנחנים’.”

בומש לא ציפה שהדבר יתפרסם, אך מישהו “תפס אותו על חם” בשעת מעשה. “זה התחיל לרוץ בכל הארץ, ואז התחילו לראיין אותי ברדיו מהתחנות השונות. שאלו אותי אם אני לא מפחד שיעמידו אותי לדין ואמרתי שאני אהיה גאה אם יעמידו אותי לדין על זה. פשוט לא אכפת לי. לא יכולתי להחזיק יותר בבטן והבטחתי לעצמי לעשות משהו בנידון. גם אמרתי לבוגרים שלנו ברחבי הארץ שאם הם יתקלו בכיתוב, שיתקנו אותו. כבר שנים הכיתוב הזה מתנוסס על צמתים בארץ ואף אחד לא עושה כלום. זה בסך הכל מאמץ של 5 דקות, אבל זה משנה את האווירה לגמרי”.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn