צילום: דוברות מד”א

השמחה הרבה השוררת בערב יום העצמאות מוציאה לרחובות, למרכזי הבילוי ולבמות הבידור אלפי חוגגים ומבלים ליהנות מהזיקוקים, ממופעי הלייזרים ומההופעות בבמות השכונתיות.

מדי שנה בערב יום העצמאות, נתקלים צוותי מד”א ברחבי הארץ בפגיעות מתרסיסי קצף ושלג העלולים לגרום לגירוי בעיניים ובדרכי הנשימה. בנוסף, קיים סיכון לכוויות, שעלולות להיגרם ממגע ישיר של להבת זיקוק עם העור.

במגן דוד אדום מגישים את המדריך המלא לבטיחות וזהירות ביום העצמאות.

כללי הזהירות של מגן דוד אדום לערב יום העצמאות:

על הורים לקיים שיחות עם ילדיהם, טרם החג, וליידע אותם על הסיכון הטמון בהתזת התרסיסים השונים.

אם רוכשים תרסיסי “שלג” או תרסיסי “חוטים”, יש להימנע מלכוון את פיית המיכל לכיוון הפנים, הפה והעיניים. במקרה של חדירת חומר כימי לעיניים, יש לשטוף מיד בהרבה מים זורמים.

זכרו! התרסיס הוא חומר דליק במיוחד! יש להרחיק אותו ממקור אש וחל איסור מוחלט להתיז אותו על מקור אש. אין להשליך את המיכלים הריקים למקור אש, מחשש להתלקחות המיכל ופיצוצו.

יש להיזהר מקרבת זיקוקים לאזור הפנים, ובפרט לאזור העיניים. במקרה של חדירת גץ אש לעין, יש לשטוף אותה במהירות בהרבה מים זורמים, ולהזעיק את צוותי מד”א בקו החירום 101 או באמצעות יישומון “מד”א שלי”. אין להשליך זיקוקים בוערים לעבר בני אדם.

זה שנים רבות שיום העצמאות נחשב ליום המנגל הלאומי, כאשר רבבות בני אדם יוצאים לפארקים ולחיק הטבע, וחוגגים את הולדתה של המדינה. רגע לפני שמניעים את הרכב ויוצאים אל חיק הטבע, מצורפות המלצות מד”א לשמירה על בריאות המנפנפים.

בעת עריכת פיקניק בחיק הטבע יש לשמור על כללי הזהירות הבאים:

הבערת האש: שימו לב היכן אתם ממקמים את המנגל שלכם, והרחיקו אותו מעצים וצמחיה. בסיום, וודאו כי הגחלים כבויות לגמרי, כאשר אתם שופכים אותן אל מתקני איסוף גחלים.

יש להרחיק ילדים ממקורות חום ואש כמו חומרי בערה נוזליים או מוצקים, שמן טיגון וגחלים בוערות.

בתקופה זו של השנה ובעונת האביב, גוברת פעילותם של נחשים ארסיים כגון הצפע הארץ ישראלי וחרקים שונים המסתתרים מתחת לאבנים. יש להימנע מלהפוך אבנים וסלעים, לנקוט משנה זהירות בזמן ישיבה על מדשאות וקרקע חשופה בטבע, ולא להלך יחפים או בסנדלים באזורים אלו.

הצטיידו בערכת עזרה ראשונה תקנית של מגן דוד אדום, לכל מקרה של פציעה, נפילה או כוויה. תמיד כדאי שיהיו בהישג יד אמצעי טיפול, עד להגעת צוות מד”א במידת הצורך.

גם אם תחליטו לבלות את יום העצמאות בחופשה משפחתית בים, בבריכה, בצימר או בבית, אנא הקפידו לשים לב לסכנות האורבות במקומות אלה.

כללי זהירות בחוף הים, בבריכות ובסמוך למקורות מים:

יש לרחוץ רק בבריכות ובים בחופים מוכרזים, הנמצאים בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה.

יש להישאר תמיד בטווח העין של המציל. אם אינכם רואים את המציל, גם הוא כנראה לא רואה אתכם ואתם עלולים להימצא בסכנה – אם המתרחץ מגיע לאחר שעות הפעילות של המציל בחוף או בבריכה – אין להיכנס למים!

אין לאפשר לתינוקות וילדים להישאר אף לא לרגע ללא השגחת מבוגר אחראי, סמוך למקורות מים! לעולם אין לנתק מגע או קשר עין! תינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה. עקב מבנה גופם, הם עלולים להתהפך כשראשם קדימה אל תוך מי הבריכה, הים, הגיגית, האמבטיה וכו’. ילדים גם אינם מבינים את מהות הסכנה ואינם יודעים להיזהר. על כן, החשיבות בשמירה צמודה עליהם ליד מקורות מים משמעותית ומצילה חיים.

מצופים, גלגלי ים ודומיהם מקנים תחושה מוטעית של בטחון. זכרו שפריטים אלה אינם מעניקים הגנה מלאה לילד מפני סכנות הטביעה, ועל כן חשוב להקפיד לשמור על ילדים גם כשהם מצוידים בפריטים אלה.

טביעה מתרחשת תוך רגעים בודדים. מספיקות דקות מעטות מאוד של חוסר תשומת לב מלאה, בהן הילד עלול לטבוע. יש להישאר כל העת בטווח יד מהילדים שבמים, ולהתרכז רק בהם!.

הרחצה בים תחת השפעת אלכוהול אסורה ומסוכנת בהחלט.

אחת הסיבות העיקריות לטביעה בים התיכון היא הילכדות של השוחה ב”זרם חוזר” (מערבולות). מדובר בזרמים שקיימים בין אזורי הגלים וניתן לזהותם כשרואים ים גלי ולא שקט, צבע מים שונה מסביבתו בגלל העומק הרב או סחף של אצות וחול. מי שנקלע ל”זרם חוזר”, ובשמו האחר “זרם סחף” ומנסה לשחות נגד הזרם חזרה לחוף, עלול לכלות את כוחותיו, להתעייף, ובסופו של דבר לטבוע. אפשרות אחת להיחלץ מהמצב המסוכן היא לא להתנגד לזרם, לחכות עד שהמים ייקחו אותך החוצה לתוך הים. הזרם ייחלש ויאפשר שחייה בקלות יחסית חזרה עם הגלים אל החוף. זרם הסחף הוא אחד מגורמי הטביעה העיקריים למי שאינו מנוסה בשחייה, אך גם שחיין מנוסה עלול להילכד בזרם חזק ולהסתכן בטביעה.

ניסיונות לחלץ אנשים שנלכדו ב”זרם סחף” עלול להיות מסוכן. ישנם מקרים בהם מי שמנסה לסייע טובע בעצמו, לכן חשוב להבין קודם מה לעשות, ולהיכנס רק עם אמצעי הצפה כמו גלגל או מצוף.

יש להימנע ממשחקים מסוכנים. אין לשחק “משחקי הטבעה” במים, אין לקפוץ על מי שנמצא במים ואין לקפוץ ראש במים רדודים, מחשש לפגיעה בעמוד השדרה ובראש. בנוסף, אין לרוץ מסביב לשפת הבריכה, מחשש להחלקה ופציעה.

דע את יכולותיך. שחה תמיד במים שהם בשליטתך, אל תגיע לאפיסת כוחות. אם חבריך שוחים למרחק רב ממה שאתה רגיל ומסוגל, אל תצטרף! קח בחשבון תמיד את הדרך חזרה בשחייה. אם התעייפת, צא מהמים, שתה ונוח במקום מוצל.

במקרה שנקלעים למצב של אי נוחות במים ועלולים לטבוע, חשוב לשמור על קור רוח ולא להשתולל, על מנת לא לאבד כוחות, וכן לאותת לעזרה.

בבריכות פרטיות:

אין להשאיר פעוטות וילדים בקרבת מקורות מים ללא השגחה צמודה. פעוט עלול להחליק בשניות, והפגיעה בו תהיה קשה במיוחד, שכן חבלת ראש מנפילה שכזו עלולה לגרום לנזק משמעותי. כאמור, אין לנתק מגע או קשר עין.

יש לגדר ולסגור כל מעבר לכיוון הבריכה, כל זמן שאין באזור מבוגר שיוכל להשגיח על פעוטות וילדים.

ברכב:

יש לוודא כי כל הילדים חגורים ברכב באופן מלא ובטיחותי, עם כיסאות בטיחות מותאמים לגילם ולמשקלם

יש לוודא כי בסמוך לילד, נמצא בקבוק שתיה זמין, על מנת למנוע התייבשות בחום הכבד.

יש לוודא כי דלתות הרכב באזור מושבי הילדים נעולות בנעילת ילדים וכי אין באפשרותם לפתוח את דלת הרכב תוך כדי נסיעה. מומלץ להשתמש ב’נעילת ילדים’.

אין להשאיר ילדים ברכב ללא השגחת מבוגר – גם לא לדקה אחת!! חום הרכב מטפס בחום בעשרות מעלות בדקה, וילד המושאר ברכב סגור נמצא בסכנת חיים מיידית!!

ליתר ביטחון – השאירו בסמוך לילד ארנק, תיק, או טלפון נייד על מנת לוודא שלא תשכחו אותו בעת הירידה מהרכב!

יש להקפיד ולהיזהר מאבזם חגורות הבטיחות וחפצי מתכת נוספים הרותחים ועלולים לגרום לכוויות קשות.

סעו בזהירות יתרה!! הפחיתו בחודשי חופשת הקיץ משמעותית את מהירות הנסיעה. שימו לב במיוחד לילדים הנמצאים בסמוך לכבישים, בין מכוניות חונות ובאזור מעברי החציה.

בטיול:

הקפידו לוודא כי כל בני המשפחה מוגנים כראוי מפני השמש וכי בכל יציאה למסלול טיול מצוידים כל בני המשפחה בכמויות גדולות של מים, על מנת למנוע התייבשות. יש להקפיד להימרח בקרם הגנה מתאים, ואף רצוי להלביש תינוקות בבגדים דקים עם שרוול ארוך, על מנת להגן על גופם.

וודאו כל העת כי כל בני המשפחה נמצאים יחד. במידה ואיבדתם את מי מבני המשפחה, נסו לאתרו יחד כשאתם חוזרים באותו מסלול ההליכה.

הימנעו מלשהות באזורי צמחייה עבותה וגבוהה ואל תזיזו סלעים ממקומם. בתקופה זו, מתעוררים הנחשים מתרדמת החורף והכשתם עלולה להיות ארסית ומסוכנת במיוחד. במקרה של הכשת נחש, אין למצוץ את הארס מן הגוף, ויש להימנע ככל האפשר מהזזת הנפגע. עם הכשת הנחש, חייגו מיד למד”א בטלפון החירום 101 או באמצעות אפליקציית ‘מד”א שלי’ והישמעו להוראות הפראמדיקים במוקד. במידת האפשר, יש לנסות ולצלם את הנחש, על מנת לוודא את סוגו.

יש להקפיד לקצר מסלולי טיול באופן בטיחותי, כדי להימנע מהישארות בשטח בעת החשיכה.

בשום אופן אין להיכנס לשטחים ממוקשים שמסומנים בשלטים צהובים ומשולשים אדומים.

במד”א ערוכים לכל קריאה ומבקשים מהציבור לחייג מיידית בכל פגיעה או מצב חירום רפואי למוקד מד”א בטלפון החירום 101 ומזכירים לציבור להתקין את יישומון ‘מד”א שלי’, שבמקרה חירום יסייע לצוותים לאתר את מיקומכם ולהגיע אליכם במהירות האפשרית

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn