מיחזור הוא תהליך בלתי נפרד מחיינו לשמירה על כדור הארץ מחומרים שאינם מתכלים כמו פלסטיק וזכוכית המזיקים לסביבה ופוגעים באיכות המים, האדמה, מהווים מפגעים לחיות השונות בטבע, ואף מצמצמים את תוחלת החיים. עם השנים החלו למחזר חומרים המזיקים לסביבה בכך שעושים בהם שימוש חוזר. בקריית שמונה יש אדם שהמחיזור עבורו הוא חינוך לדרך חיים: שמואל אבוטבול, מנהל התחנה העירונית למחזור אל”ה.

כתבה מאת דנה אלימלך.

שמואל אבוטבול
צילום: תאגיד המיחזור אל”ה

בקרית שמונה קיימת התחנה העירונית למחזור אל”ה נוסף ל – 15 תחנות עירוניות למחזור הקיימות ברחבי הארץ. שמואל אבוטבול בן 54, נשוי ואב לשני ילדים, עובד בתאגיד המיחזור אל”ה מזה כ-15 שנה כמנהל התחנה העירונית בקריית שמונה ומומחה לנושא המיחזור באזור הגליל העליון.

שמואל אומר כי קיימת מודעות גבוהה לנושא המיחזור בגליל העליון. עם מגוון אנשים באוכלוסייה שממחזרים את הפסולת   כמו אנשים פרטיים שעבורם המחזור הוא בעל ערך חברתי, אנשים שהמיחזור עבורם הוא כלכלי ומכספי הפיקדון הם קונים מזון, פסולת בקבוקים של בתי מלון, צימרים ומוסדות חינוכיים. “מרגש שאין הבדל בין דת, מין, וגזע, וכולם ממחזרים”. ומסביר כי תחנת המיחזור העירונית של קריית שמונה מיוחדת כיוון שהיא התחנה העירונית היחידה שבאים למחזר בה מהכפר רג’ר שחצוי בין לבנון לישראל. 

שמואל מספר על הקשר עם הממחזרים שהוא כמו משפחה כאשר הוא מכיר כמעט את כל הבאים לתחנה, יודע מה קורה איתם בחיי היום יום, ושומר עם הממחזרים על קשר מצוין. במשך השנים הממחזרים הופכים לקבועים עם הכרות טובה וכתוצאה מזה נוצרים קשרים אנושיים. “בסופו של דבר כולנו בני אדם ויש למיחזור ערך חשוב. יש פה שליחות ומטרה טובה בסופו של יום. אני שמח לראות שעם השנים כולם ממחזרים, אני חושב שבצפון אין בקבוקים זרוקים ברחוב ואני גאה בזה “.

תאגיד המיחזור אל”ה (איסוף למען הסביבה) הוא תאגיד פרטי הפועל ללא מטרת רווח כדי לקדם את מיחזור מיכלי המשקה בישראל משנת 2001. התאגיד מספק שירותים ליצרנים וליבואנים, מסייע להם לקיים את החובות החלות עליהם במסגרת חוק הפיקדון כמו: טיפול במכלי משקה החייבים בפיקדון 30 אג’, (בקבוקי זכוכית, פחיות משקה ובקבוקי פלסטיק הקטנים מנפח 1.5 ליטר), איסוף מיכלי המשקה, השבת דמי פיקדון לציבור, העברתם למיחזור ועמידה ביעדים שנקבעו בחוק.
עוד עוסקים  בטיפול בבקבוקי פלסטיק משפחתיים, הגדולים מנפח 1.5 ליטר, (אינם חייבים בפיקדון) והספקת תשתיות איסוף למיחזור (מיחזוריות) לרשויות ברחבי הארץ, הסברה, ועמידה ביעדים שנקבעו בחוק.

אל”ה פועלים לחינוך, הסברה והטמעה בנושאי מיחזור בקרב האזרחים בכלל ובקרב תלמידי מוסדות החינוך השונים בפרט, כל זאת במטרה למקסם את המיחזור ולהעצים את המודעות לחשיבותו.

באל”ה אומרים כי בזכות מודעות צרכנים שהולכת ועולה מידי יום עוברים כ- 3 מיליון מיכלי משקה החייבים בפיקדון לשני מרכזי עיבוד: האחד בדשנים בקרית אתא, והשני באשדוד. בין השנים 2001 – 2019 בזכות כספי פיקדון הבקבוקים הוחזרו לציבור מעל 2.5 מיליארד שקלים.

מיכלי הפיקדון מגיעים אל שמואל בתאגיד המחזור העירוני. אך לפני שהם מגיעים לתאגיד, הם מופרדים לסוגים שונים לאיסוף מיכלי המשקה באמצעות רשתות סופרמרקטים, בתי מרכול, ובית עסק הגדול מ- 28 מ”ר המוכר משקאות שנכללים תחת חוק הפיקדון. ניתן לאסוף את הבקבוקים ולהביאם ל – 16 תחנות מיחזור עירוניות בפריסה ארצית ובניהם כאמור תאגיד המחזור העירוני בקריית שמונה. בתחנות ניתן להשיב עד 2,000 מיכלי משקה ביום בהצגת תעודת זהות ולקבל 30 אגורות במזומן עבור כל מיכל משקה החייב בפיקדון. קיים גם שירותי איסוף, ובקבוקי הפלסטיק המשפחתיים (אינם חייבים בפיקדון) נאספים באופן וולנטרי באמצעות כ- 23,000 מיחזוריות הפרוסות ברשויות ברחבי הארץ .

שמואל מבקש מהמבקרים, מהנופשים, ומהמטיילים לשמור על הסביבה, לאסוף את הבקבוקים ששותים. “בדרך הביתה תעברו אצלי, בתחנה המיחזור העירונית בקריית שמונה ותביאו את הבקבוקים. אני מחכה לכם בברכה גדולה.”

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn