טל ניר מקיבוץ עמיר ייצג אותנו בכנס בינלאומי באוניברסיטת הרווארד

 

 

החינוך הגלילי ומועצות התלמידים בגליל העליון קיבלו חשיפה בכנס בינלאומי שהתקיים באוניברסיטה הנודעת הרווארד, שבארצות הברית. המציג היה טל ניר, 34, מקיבוץ עמיר, נציג החינוך הבלתי פורמאלי של הגליל העליון. ניר השתתף בכנס הבינלאומי של האגודה לחינוך מוסרי, שהיא פורום בינלאומי לחקר סוגיות אתיות ומוסריות של החינוך, ושותפים בה גם חוקרים מהאקדמיה וגם אנשי חינוך מהשטח.

 

הכנס בהרווארד התקיים זאת השנה ה-42, והשנה השתתפו בו כ-600 איש מ-36 מדינות. טל, דוקטורנט במגמה לניהול מערכות חינוך, הציג בכנס את המחקר שערך, שבעקבותיו פרסם מאמר בכתב העת Children and Youth Services Review, אשר נכתב בשיתוף עם מנחת עבודת התיזה שלו, ד”ר לטם פרי-חזן, ראש המגמה לניהול מערכות חינוך.

 

בכנס השתתף טל בפאנל בנושא יישום תכניות חינוכיות, התערבויות והערכה, והציג את מחקרו, אשר בחן את יישומו של חוק הרשויות המקומיות, המחייב כל רשות מקומית בישראל להקים מועצת נוער רשותית. חוק זה עוצב בהתאם לסעיף 12 לאמנה הבינלאומית לזכויות הילד, המעגן את זכותם של ילדים להשתתף בהחלטות הנוגעות לחייהם.

 

במחקרו של טל נמצא כי מועצות הנוער עוסקות כמעט אך ורק בתחומים הקשורים לתרבות הפנאי של בני הנוער, ובפרט בארגון מסיבות וטיולים לבני נוער. עוד נמצא כי בניגוד למחקרים אחרים בעולם, שהראו כי ילדים שהשתתפו במועצות תלמידים ונוער הביעו ביקורת כלפי השתתפות שלא הייתה משמעותית, המשתתפים במחקר ייחסו ערך רב להשתתפותם ולתוצאותיה.

 

נוכח ממצאים אלה, נטען במחקר כי מועצות הנוער בישראל מאפשרות לילדים המשתתפים בהן “השתתפות ממוסגרת”, אשר תחומה בתוך מחלקת הנוער של הרשות המקומית. בתוך משבצת מוגבלת זו, הילדים שותפים בארגון אירועים רבי משתתפים, אשר מעניקים להם תחושה של עשייה ומשמעות. ההשתתפות הממוסגרת מייצרת עבור הילדים מראית עין של תהליכים דמוקרטיים, מגבשת את תודעת הזכויות שלהם ומגבילה את חשיבתם הביקורתית על השתתפותם במועצות.

 

 

כתבה: שירי פריאנט

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn