היום בשעה 13:30 יתכנסו ראש הממשלה, שר האוצר ושר הנגב והגליל להציג את תוכנית הצפון, כשנה וחצי לאחר שהוכרזה תוכנית אסטרטגית לחיזוק הצפון בהשקעה של 20 מיליארד שקלים שטרם יושמה. זאת לאחר מאמץ של חודשים רבים מצד תושבי הגליל, ראשי הרשויות, שינוי כיוון, הפורום האזרחי ועוד אנשים וגופים מכובדים שלחמו למען פיתוח הצפון.

במסיבת העיתונאים היום תציג הממשלה את התוכנית הלאומית לפיתוח וחיזוק הצפון. במסגרת התוכנית יושקעו קרוב ל- 15 מיליארד שקלים תוך 5 שנים. 1.5 מיליארד שקלים מהם כבר בשנה הקרובה. שר האוצר כחלון יציג , בין השאר, הקצאת תקציב ייעודי לעסקים קטנים ובינוניים, הקצאת מענקים לעידוד תיירות בצפון, השקעה כלכלית לרכבת קלה בין חיפה לנצרת ומאות מיליוני שקלים לחיזוק רשויות מקומיות.

 

מה אומרת התוכנית במידה ותצא לפועל?

 

מיליוני שקלים יושקעו בפיתוח התיירות, בגליל המערבי בעיקר, ויוגדלו ההטבות להשקעות בתעשייה בגליל. התוכנית כוללת את יוזמתו של ח”כ אראל מרגלית להפיכת הגליל המזרחי למרכז פיתוח וייצור בתחום המזון הבריאותי. כמו כן, את יוזמתו של אבי חסון, מדען ראשי במשרד הכלכלה, להקמת מכון מחקר לחדשנות בתעשייה המסורתית בגליל המערבי.

 

התוכנית מתחלקת לשלושה איזורים: גליל מזרחי, גליל מערבי וכרמיאל.

 

בגליל המזרחי יושקעו התקציבים על מנת לפתח את האזור בתחום המזון על ידי הקמת חממות שיעסקו בתחום הביו-טכנולוגיה, ביו-רפואה ויושקעו כ- 50 מיליון שקל לטובת הקמת מכון מחקר לאומי בתחום המזון. חלק מהתמריץ הוא הקצאת 600 מיליון שקל למענקים עבור חברות תעשייה שיעברו לגליל או יתרחבו בו. בנוסף, יגדל המענק בחוק עידוד השקעות ההון ב-10%., ויעמוד על 30%. מכללת תל חי אף היא תתרחב ותתמקד במחקר בתחום המזון, ותקציב מכון מיג”ל יגדל פי 3.

 

בגליל המערבי יוקם מכון מחקר לייצור מתקדם ויוענקו מענקים מוגדלים לחברות בענף הרובוטיקה. כמו כן ישקיעו מיליוני שקלים על מנת לפתח את ענף התיירות באיזור. בנוסף, תקציב לא מבוטל של 930 מיליון שקל יושקע בשדרוג הרפואה בצפון ובבתי החולים: זיו, העמק ופוריה.

 

 

 

בעמוד הפייסבוק של שינוי כיוון היום הביעו שביעות רצון : “לפני 4 חודשים יצאנו למאבק כמעט בלתי אפשרי. הוא הפך למציאות רק בזכות שיתוף הפעולה של כל תושבי האזור. בפעם הראשונה פעלנו יחד ובכוח… זה מאבק שצריך להיכנס להסטוריה של הגליל. מ-0 תקציב לפני 4 חודשים ל-15 מיליארד”.

 

בפורום האזרחי הציגו מספר שאלות עקרוניות שטרם נענו עד כה ויישאלו שוב במסיבת העיתונאים היום :

 

  • מתי תתקבל החלטת ממשלה מחייבת מבחינה תקציבית ותכניות עבודה של המשרדים ביחס לתכנית הצפון?

 

  • אילו משאבים בתכנית הצפון יוקצה לטובת חיזוק מערכת הבריאות בצפון? באיזה נושאים? באיזה היקף של תקציב?

 

  • אם וכאשר תתקבל החלטת ממשלה בנושא תכנית הצפון, כיצד היא תבוא לידי ביטוי בשנות התקציב 2017-2018 לאחר שהתקציב כבר אושר?

 

  • מה היקף התכנית מבחינה תקציבית, ומהם יעדיה?

 

  • האם הממשלה מתכוונת לקיים ביקורת ופיקוח על יישום ההחלטה, לאור העובדה שהחלטת הממשלה הקודמות בנושא תכנית הצפון לא הבשילו ליישום בפועל?

 

 

אנא המשיכו להתעדכן באתר במהלך היום.

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn