ניצחון במערכה הראשונה – בעקבות עתירת המועצה האיזורית מבואות חרמון יחד עם ארבע רשויות נוספות – בג”ץ הוציא צו ביניים ומאיים להקפיא את הקיצוץ במענקי האיזון של הרשויות

 

 

שירי פריאנט

 

בתגובה לעתירת חמש הרשויות, ביניהן המועצה האיזורית מבואות חרמון, נגד השינוי בדירוגן החברתי-כלכלי, שופטי בג”ץ הוציאו צו ביניים בסוף השבוע האחרון.

 

לפני כחודשיים עתרו חמש רשויות מקומיות לבג”ץ נגד שינוי המדד הכלכלי-חברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. על פי מדד זה מתוקצבות הרשויות במענקי האיזון ובתקציבים השונים. בחודש נובמבר האחרון הפיץ משרד הפנים הודעה ל-255 גזברי רשויות מקומיות, בה בישר כי ערך שינויים בהגדרות על פיהן מחולקות הרשויות לאשכולות, המעידות על דירוגן הכלכלי חברתי. במסגרת שינויים אלו, עשרות רשויות הוקפצו אשכול אחד או יותר כלפי מעלה – דבר אשר גרר קיצוצים חדים במענקי האיזון ובתקציבים המשולמים להן. על פי המדד החדש, המועצה האיזורית מבואות חרמון עלתה מאשכול 6 לאשכול 7. המועצה, יחד עם ארבע רשויות נוספות, עתרה לבג”ץ על מנת לבטל את החלטת משרד הפנים או לכל הפחות לדחות את ההחלטה או להחילה באופן מדורג.

 

דירוגה החדש של מועצה איזורית מבואות חרמון יביא לפגיעה של 5.5 מיליון שקלים במענק האיזון שלה לשנת 2017. מענקי האיזון מטרתם להשלים פערים בין ההכנסות להוצאות של הרשויות. בשנה הקודמת קיבלה המועצה האיזורית מבואות חרמון ממשרד הפנים מענק איזון על סך 14.2 מיליון שקלים, סכום שהוא 20% מתקציבה הכולל שעמד על 72 מיליון שקלים. על פי הדירוג החדש היא אמורה לקבל 8.7 מיליון שקלים, ירידה של 38.7%.

 

בעקבות העתירה, שופטי הבג”ץ אליקים רובינשטיין, סלים ג’ובראן וניל הנדל הוציאו בסוף השבוע האחרון צו ביניים, אשר קובע כי אם הוועדה, שהקים משרד הפנים לבדיקת אופן חלוקת המענקים, לא תשלים את עבודתה עד ה-15 במאי, הקיצוץ לרשויות העותרות יוקפא וגובה מענקי האיזון שיקבלו השנה יהיה זהה לגובה המענקים שקיבלו בשנת 2016.

 

בני בן מובחר, ראש מועצה איזורית מבואות חרמון, אמר בתגובה על החלטת בג”ץ: “מה שרצינו לעשות זה לעצור את הדימום. מבחינת המועצה ותושביה, הפגיעה היא קשה ביותר, בסדר גודל של כ-6 מיליון שקלים. ברור לכל שזהו דבר שאיננו יכולים לעמוד בו. אנחנו לא מועצה שממהרת לעתור לבג”ץ על כל דבר. שקלנו ברצינות את הנושא. כרגע נעצר הדימום, אך אני עדיין לא להגיד שיצאנו מנצחים עד שתתקבל ההחלטה הסופית. המטרה היא להמשיך ולפעול על פי תוכנית העבודה של המועצה, שמטרתה לפתח את יישובי המועצה ובעיקר לפתח את תחום החינוך, שמתעצם משנה לשנה ומגיע למקומות בהם היינו רוצים לראות את ילדינו”.

 

השאיפה של המועצה היא לבטל את הדירוג החדש?

“אני פחות מתעסק בדירוג, אלו רק מספרים. יותר מעניין אותי שהמועצה סופגת פגיעה אנושה. לי חשוב להמשיך לתפקד ולהוביל מועצה שעושה חיל בעשור האחרון, לאו דווקא בגלל תוכנית הממשלה לפיתוח הצפון. אני מוותר על הסיסמאות, חשוב לי מה שקורה בשטח. שמו את המועצה האיזורית מבואות חרמון בשורה אחת עם ערים ויישובים אחרים בארץ, שנמצאים באותו דירוג, אבל זה רחוק מהמציאות. שום מועצה איזורית בגליל לא עלתה לאשכול 7. אנחנו לא מסוגלים לארגן אירועי תרבות לרווחת התושבים בגלל שאנחנו לא עומדים בקריטריונים על פי הדירוג החדש– זו פגיעה חזקה בבטן”.

 

אם לא יאושר התקציב, יש תוכנית חלופית?

“הדבר העיקרי שאני מנסה למנוע הוא להכניס את המועצה לגירעונות גדולים ולפגוע במתן השירותים המינימליים שמקבלים התושבים, לנוכח האחריות שלי לנהל את התקציב על פי חוק. ממש לא אכפת לי אם התקציב יגיע במרסדס או רכוב על חמור, העיקר שיגיע. אשכול 7 או 5, המספרים לא חשובים. לנגד עיני משימה אחת, שעליה אני עמל ללא הפסקה, והיא רווחת תושבי המועצה שבראשה אני עומד”.

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn