זוהר נחמיאס, בת 10, מהגליל העליון, הובהלה על ידי אביה לחדר המיון במרכז הרפואי זיו, לאחר ששאפה בטעות לריאותיה סיכת נעץ המשמשת לתליית מודעות על לוח שעם.

 

נחמיאס סיפרה שהיא וחבריה נוהגים לחורר מכסה של בקבוק שתייה באמצעות סיכת נעץ ,על מנת שלא יצטרכו לפתוח ולסגור אותו בכל פעם שהם צמאים . הם לוגמים מים כאשר הם אוחזים את ראש הסיכה בשיניים הקדמיות. “שלפתי את סיכת הנעץ מהבקבוק ואחזתי בה עם הפה, באותו הזמן שתי חברותיי נתקלו בי בטעות. נבהלתי, ובלי לשים לב, שאפתי אוויר וסיכת הנעץ נשאבה לתוך ריאותיי. זה היה מאוד מבהיל”! אמרת נחמיאס המאושפזת בבית החולים החדש לילדים במרכז הרפואי זיו בצפת.

 

אורית אוחנה, האחות האחראית של המחלקה לרפואה דחופה בילדים בזיו, מציינת כי זוהר נחמיאס הגיעה למיון עם אביה ,כשהיא בהכרה מלאה , שניהם היו מבוהלים. היא דיווחה על תחושת דקירה באזור הגרון וקוצר נשימה מינורי. ד”ר סער אוחיון, ממחלקת אף אוזן גרון בזיו אבחן מיד בבדיקה ,שריטה בלוע הפנימי הסמוך לפתח קנה הנשימה הראשי. הוא הורה על ביצוע דחוף צילום רנטגן, בו זוהתה בבירור הסיכה כשהיא ממוקמת ביציבות בדופן הברונכוס הימני הראשי המשמש נתיב האוויר של הריאה הימנית. בעקבות האבחון הוחלט על ביצוע ניתוח אנדוסקופי בהרדמה מלאה.

 

ד”ר מרואן כרם ממחלקת אף אוזן גרון בזיו, שהוזעק לחדר הניתוח מציין כי בעת ניתוח בשיטה האנדוסקופית מתבצעת כניסה בעקבות הגוף הזר מהדרך הטבעית בה הוא נשאב, ללא חיתוך או תפרים. “במהלך שאיפת הסיכה נדקרה הלוע, וגרמה למטופלת להשתעל , השיעול הניע את הסיכה המסוכנת, מחוץ לטרכיה (הקנה המרכזי) לכיוון הריאה הימנית. בניתוח בהרדמה כללית, לאחר ביצענו כניסה דרך מיתרי הקול  באמצעות מכשיר קשיח ,טרכיו-ברונקוסקופ, בעזרתו ניתן להגיע לכלל הסתעפויות דרכי הנשימה העליונות והתחתונות (הריאות, דרכי הנשימה, מיתרי הקול והסימפונות). הסיכה נשלפה תוך מספר דקות מדופן הברונכוס הימני הראשי בעזרת תופסן (אליגטור) והילדה הושארה להשגחה בשלב זה בכדי לוודא שלא נגרמה פרפורציה, (ניקוב של נתיבי האוויר) כתוצאה מההליך עצמו”. אומר ד”ר כרם.

 

עוד מוסיף ד”ר כרם כי כניסת עצם זר וחד לדרכי הנשימה הנה מסוכנת ועלולה לגרום למספר סיבוכים, ביניהם: פציעה וזיהום מקומיים, פרפורציה שעלולה לגרור כניסת אוויר חופשי לבית החזה, מה שיוביל לקוצר נשימה חריף, זיהום בית החזה והזדקקות לניתוח פתיחת החזה על מנת לנקז את הדלקת ולמנוע תחושה רעה מאוד והתדרדרות במצב הגופני הכללי. “סיכון נוסף מפלישת עצם זר מתכתי הנו מחלת הטטנוס ,למזלה,התברר שבדיוק השנה קבלו כל תלמידי כיתה ד’ בבית ספרה את החיסון”, אומר ד”ר כרם.

 

במסגרת עבודתם ביחידת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, נדרשים ד”ר כרם וד”ר אוחיון לא פעם לחלץ גופים זרים שנבלעו או נשאפו על ידי ילדים ובוגרים. בעקבות המקרה של זוהר נחמיאס חשוב להם מאוד לבקש מהורים ומורים לאסור על הילדים לחורר את בקבוקי השתייה שלהם באמצעות סיכות הנעץ.  “זהו משחק מסוכן”, הם מזהירים בעקבות ההבנה כי מדובר בטרנד הנהוג בקרב ילדים רבים.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn