למרות ההסגר שרובנו מצויים בו בעקבות מגפת הקורונה, צוותי רפואת בעלי-החיים ממשיכים לעבוד במרץ גם בימים אלה ולסייע לחיות בר שנקלעו למצוקה. כזה הוא סיפורה של הזיקית שושנה, ששוחררה השבוע לטבע, לאחר טיפול, שיקום ואקלום במרכז האקלום לחיות בר שהוקם על ידי קרן קימת לישראל באגמון החולה-קק”ל, בשיתוף עם המכללה האקדמית תל-חי.

לפני כחודש וחצי התקבלה קריאה במוקד של רשות הטבע והגנים, מאת אזרחית מודאגת מקרית שמונה, שדיווחה על זיקית התלויה מזנבה על ענף עץ שיזף תרבותי ליד ביתם. הקריאה נשלחה לקבוצת החיבולנס של הרט״ג. עינבר שלומית רובין מאגמון החולה-קק”ל, מיהרה לאסוף את הזיקית בשעת ערב ולהביאה למרכז האקלום לחיות בר החדש שהוקם באגמון החולה על ידי קרן קימת לישראל בשיתוף עם החוג למדעי החי במכללה האקדמית תל-חי. צוות מרכז האקלום, בראשותה של ד”ר רונה נדלר ולנסי, אבחן כי הזיקית הים-תיכונית נמצאת במצב של תרדמת חורף וכנראה הופרעה ונפלה ממקום המסתור שלה. הזיקית נאחזה בענף באמצעות זנבה, שעדיין תפקד באופן רפלקסיבי, בכדי לא ליפול ארצה. לאחר התייעצות עם מספר מומחי זוחלים בארץ הוחלט לאשפז את הזיקית (שקיבלה את השם שושנה ע”י אלעד זיסו מצוות מרכז האקלום) לטווח ארוך עד שמצבה הפיזי ומזג האוויר יאפשרו שחרור.

שושנה הייתה במצב פיזי קשה מאוד וסבלה מפציעה ישנה באחת מצלעותיה. הטיפול הארוך כלל תחילה תנאים המאפשרים לה המשך שנת חורף. לאחר מכן, כאשר נראה שהחלה לרדת במשקל ומערכת העיכול החלה לעבוד, טופלה שושנה בחימום, אמבטיות ומתן נוזלים וויטמינים. לאחר שהחלה לנוע ולהיות פעילה, הועברה שושנה לטרריום (אקווריום לזוחלים) עם חימום, חשיפה לשמש ומתן מזון בהקצבה (חרקים). צוות מרכז האקלום, תחנת המחקר והטיבוע והמתנדבים התגייסו כולם לאפשר לשושנה את תנאי האשפוז הטובים ביותר ופעלו במסירות בניקוי ביתה הזמני ואף מתן פיזיותרפיה על גבי ענפים מחוץ למרפאה. במשך שבועות ארוכים שושנה הגיבה לאט מאד (בצורה האופיינית לזוחל) אך סירבה לפקוח את העיניים ולעשות את צרכיה. היה חשש שתחול התדרדרות במצבה והיא צולמה באמצעות מכשיר רנטגן בכדי לוודא שהכל תקין. או אז החל מצבה של שושנה להשתפר אט אט, ולפני כשבועיים פקחה את העיניים (בקריצה) לראשונה, הצוות
נשמם לרווחה ונותר רק מזג האוויר שיכריע מתי אפשר יהיה לשחרר את שושנה.

היום, לאחר אשפוז של 53 ימים, שושנה הושבה לטבע, לא רחוק ממקום מציאתה. מאחלים לה בהצלחה רבה ומקווים שתזכה לחיים ארוכים.

“הזיקית היא אחד הזוחלים המוכרים והאהודים במקומותינו.” מספר ד”ר בעז שחם, החוג למדעי החי במכללה האקדמאית תל חי, ומנהל אוסף הזוחלים והדוחיים באוניברסיטה העברית בירושלים. “זוהי לטאה יחסית גדולה (עד בערך 35 ס”מ כולל הזנב), פעילת יום, נציג יחיד בארץ למשפחה שמקורה באפריקה הטרופית. הזיקית מותאמת באפן מושלם לחיים אילניים – כלומר, טיפוס על עצים ושיחים – והזנב שלה מהווה מעין גפה חמישית ואינו נקטע וצומח מחדש כמו במינים אחרים רבים של לטאות. כפות רגליה בנויות כמו צבתות לאחיזה טובה בענפים. היא בעלת יכולת החלפת צבעים – מגוונים של צהבהב דרך ירוק, בז’ וחום עד שחור כהה עם כתמים מגוונים. מזונה חרקים ופרוקי רגליים אחרים, וגם לטאות קטנות. בלילה הזיקית ישנה על גבי ענפי עצים או שיחים, לעתים כשהזנב מגולגל כמו שבלול. בסתיו הנקבות מחפשות אתרים מתאימים להטלת ביצים, אשר בוקעות בסוף הקיץ שלאחריו, זמן דגירה ארוך יחסית ללטאות אחרות. ככל זוחלי ארצנו – הזיקית היא חיית בר מוגנת ואין לפגוע בה, לסחור בה או להחזיק בה ללא היתר מיוחד.”

מרכז האקלום לחיות בר אגמון החולה- קק”ל הינו פרויקט ייחודי בשיתוף החוג למדעי החי במכללה האקדמית תל-חי ופועל באישור רט”ג. המרכז נפתח בינואר 2020, ומטרתו לתת מענה לחיות בר פצועות אשר סיימו טיפול רפואי, ונדרשות לעבור תקופת הסתגלות טרם השבתם לטבע. המרכז מפעיל גם מרפאה קדמית אשר משרתת את חיות הבר הפצועות מאזור הגליל והגולן. המרפאה נותנת מענה ראשוני לפני ההעברה לבית החולים לחיות בר במרכז הארץ או כאשר מדובר באישוש ובאקלום המרפאה נותנת מענה מקומי ומשיבה לטבע כאן בצפון.
כל המוצא חיית בר פצועה מוזמן לפנות למוקד רט”ג בטלפון מספר *3639

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn