משבר הקורונה הביא לפגיעה קשה לעסקים בארץ. גם בקריית שמונה והגליל העליון בעלי עסקים נאלצו לסגור עם ההנחיות של משרד הבריאות להסגר והדבר מורגש היטב במיוחד לפני חג הפסח. מי שיכול היה למכור את מרכולתו באמצעות משלוחים או הרשת הדיגיטלית עבר לעשות כך. אך רב בעלי העסקים נאלצו לספוג ביטולי הזמנות וירידה מוחלטת במכירות.

כתבה מאת דנה אלימלך.

בעלי עסקים נאלצו לסגור את עסקיהם, וכל זאת לפני חג הפסח, ימים של מכירות שיא לבעלי העסקים בעיר ובאזור כולו. חלק מבעלי העסקים נערכו עם סחורה ומלאי שהזמינו במיוחד לחג הפסח, ועכשיו נאלצים לספוג את העלויות הגבוהות של סחורה שלא נמכרה שהזמינו לחג הפסח, ועכשיו הם אומרים שאין למי למכור. חלק מבעלי העסקים אמרו כי הם מוטרדים מכך שהם נאלצים לשלם באופן רגיל שכירויות ולספקים, כשההכנסה שלהם ירדה כמעט לאפס. יש שאמרו שבכל משבר יש הזדמנויות חדשות לפריחה ושגשוג בדיוק כמו בחג הפסח. למרות העסקים הסגורים, נראה כי אצל רב בעלי העסקים המורל גבוה ומחכים ליום שבו הכול יגמר והעסקים יפתחו שוב עם חזרה לשגרה. בעלי העסקים מסרבים להתייאש ובוחרים בבריאות ובתקווה לימים טובים יותר.

בעקבות משבר הקורונה וסגירה של עסקים רבים לפני חג הפסח בעלי העסקים משתפים על משבר הקורונה מנקודת מבטם וכמובן מאחלים לתושבי קריית שמונה, יישובי הגליל העליון ולקוחותיהם חג פסח שמח וכשר.

גבי חסין בעלים של חנות “ליליפוט” בקריית שמונה

איך אתה חווה את הימים של משבר הקורונה?

“אני עובד מהבית במתנות, בלונים וכל מה שאפשר לפנק את תושבי העיר, והתרפיה של העבודה מהבית היא בשביל עצמי. עכשיו, כשאנחנו שבוע לפני החג, היה צריך להיות השיא של חג הפסח, והשנה לצערי זה לא קרה. אבל עם כל זאת, תודה לקדוש ברוך הוא על מה שיש. שתהיה קודם כל בריאות ואחר כך נחזור לשגרה. עברנו את מלחמת לבנון והיינו שלושים ושלושה ימים מחוץ לבית וקריית שמונה חזרה לשגרה. אני מקווה שנחזור יותר מחוזקים ועם יותר פרגון לעסקים המקומיים. בסך הכול כל בעלי העסקים באזור מחזיקים כמעט חמישים אחוזים מהעיר וכולם קשורים עם כולם. כולם משפחות בקריית שמונה. אחד קונה מהשני וכולם נהנים. גם אם נשלם כמה שקלים יותר, זה לא נורא, זה חוזר אלינו בטוב”.

גבי מאחל חג פסח שמח לכל תושבי קריית שמונה, לחיילים, המבוגרים, ואומר כי “חג פסח שמח במיוחד היום, כאשר הסבים והסבתות, השנה בפעם הראשונה חוגגים לבד. הילדים שיעזרו להורים ובעזרת השם שנצא מחוזקים מהמשבר, והרבה אהבת חינם”.

איציק סויסה מנהל סניף סופרמרקט “הכי זול קריית שמונה.

איצק מנהל סניף “הכי זול” מעל 11 שנה אומר כי הוא לא זוכר דבר כזהשקרה בסופרמרקטים כמו משבר הקורונה. גולת הכותרת הייתה לספק את הדברים שהתושבים הזדקקו להם עם תחילת משבר הקורונה, ובימים האחרונים לעסוק בחג הפסח. אנחנו אוהבים את הקהילה, אנחנו הסופרמרקט הכי וותיק בקריית שמונה, מחצית מהלקוחות שלנו הם לקוחות תושבי העיר. המבוגרים בעיר, אנחנו דואגים להם, ומביאים להם את המצרכים עד הבית, רוצים שכמה שפחות יגיעו לקניות בסופרמרקט. אנחנו מרגישים מאוד מחויבים בתקופה הזאת, וכל אחד שם בצד את הבית והמשפחה ויצאנו כמו למילואים בימים שהתחילו מעט לפני פורים. ב”הכי זול” התחייבנו לתת את הכי טוב שאנחנו יכולים ויודעים לטובת הלקוחות”.

איציק מברך את כל תושבי אצבע הגליל ומדינת ישראל, לבריאות איתנה וחג שמח. וללקוחות “הכי זול” קריית שמונה: “אנחנו מעריכים ומוקירים, וזה לא מובן מאליו מבחינתנו שאנשים בוחרים בנו. ובמיוחד למשפחת “הכי זול”, לכל העובדים וצוות הכי זול קריית שמונה, הגיבורים והאמיצים. איציק מספר כי צוות הכי זול נמצאים ביחד כבר 11 שנים, עובדים וותיקים מאז נפתח הסופרמרקט בעיר והם מאוחדים ובמיוחד בימים של משבר הקורונה. “וזה אולי הסוד של המקום” אומר איציק ומוסיף “חג פסח שמח וכשר. שנצא ממשבר הקורונה ונחזור לשגרה כמה שיותר מהר”.

רחל זמיר – דיין בית קפה “בלומה כפר” קיבוץ כפר בלום

איך את חווה את משבר הקורונה עם הסגירה של בית הקפה?

“החוויה מאוד חזקה, של מסר מכל העולם, כי כולנו חווים את אותה החוויה, וזאת חוויה עולמית. כל העולם עצר מלכת והיקום אומר לנו לעצור. זה מסר חזק, חשוב ועוצמתי. אני שמחה שזכיתי להיות בשנת 2020 ונולדתי לשנה הזאת שעוברת כשנה משמעותית לדורות שתשפיע עלינו הלאה. הלמידה שאנחנו עושים עכשיו בתקופה הזאת, היא תעשה אותנו אנשים טובים יותר בהמשך. פחות חומריים ויותר שמים לב ליקום ולאקולוגיה, וקצב חיים אחר. אני מאמינה שזה יביא לשינוי טוב וערך”.

העסק של בית הקפה נעצר כמו כולם אומרת רחל, אבל ממשיכים במשלוחים של עוגות, קישים ולחמים. יש ימים שיש מעט הזמנות ויש ימים עם יותר הזמנות. צריך לחיות כל יום ביומו”.

רחל מברכת את תושבי קריית שמונה והגליל העליון שבקרוב כולנו נסיים את משבר הקורונה. “שנצא מהמשבר נאורים, חמים, ויותר רגישים. אני מאמינה שהכלכלה תשגשג בעקבות המשבר שעברנו. מאחלת חג שמח ושכבר ניפגש אני מתגעגעת לכל האנשים”.

יונתן אשריאן בעלים של חנות רהיטים  “רהיטי הצפון”

איך אתם חווים את משבר הקורונה?

“עובדים במתכונת מצומצמת ולא סגורים לגמרי כיוון שאנחנו מפעילים אתר אינטרנט שבימים אלה עובדים בעיקר באמצעותו. זה לא קל, וזאת לא בשורה טובה לשום בעל עסק, מצב שהוא לא נוח. עדיין אנשים מתקשרים ואנחנו עושים את המיטב עבור הלקוחות”.

ברהיטי הצפון בנוסף לחנות הרהיטים מפעילים אתר אינטרנט ועם הסגירה של החנות בעקבות ההנחיות של משרד הבריאות אתר האינטרנט הפך להיות עיקרי במכירות בחנות. יונתן אומר כי “המשבר האיץ את מה שהיה צריך לקרות בשנים הקרובות, שאנשים יקנו מבלי לראות ולגעת במוצר לפני. ולמרות זאת האינטרקציה עם האנשים חסרה”

יונתן ורהיטי הצפון מאחלים לכל תושבי העיר: “חג פסח שמח וכשר, בריאות, שנחזור לשגרה כמה שיותר מהר, שנדע ימים טובים יותר, שהעיר תמשיך לפרוח”.

ד”ר רענן רפאלי, ווטרינר, בעלים של מרפאה ווטרינרית בקריית שמונה.

איך אתם עוברים את משבר הקורונה ובמיוחד שאתם מוגדרים כעובדים חיוניים?

“אנחנו מנסים לקבל את הלקוחות אבל להסביר להם שיבואו רק בדברים דחופים. משתדלים כמה שפחות להכניס אנשים למרפאה. יש לנו בעיה כי לא תמיד אנחנו יכולים, תלוי בבעל החיים. אנחנו הצוות נשמרים במיגון של מסכה כפולה, כפפות, אבל זה לא פשוט. והכלבים לא כל כך מבינים את זה. ואני מקווה מאוד שבאזור הגליל העליון לא יקרה כמו הרבה מקומות בארץ שאנשים נוטשים כלבים בעקבות המשבר. אנחנו לא רואים את התופעה הזאת כאן וזה משמח שזה לא קורה. אנחנו ממשיכים לעבוד ולתת לאנשים שירות. כלבים לא צריכים לסבול מהקורונה”.

ד”ר רפאלי מאחל לכל תושבי הגליל העליון וקריית שמונה חג פסח שמח, למרות שזה יהיה חג פסח מצומצם או יהיה סוג של חוויה ונקווה לטוב. ומי יתן שהדברים האלה יהיו מאחורינו”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn