צילום ממצלמת אבטחה המרכז הרפואי זיו

מאת דנה אלימלך.

מעל מאה צעירים דרוזים פרצו אתמול (שישי) לבית החולים זיו בצפת ולקחו את גופת השיח’ אבו זינאלדין חסן חלבי שנפטר מקורונה ללא אישור בית החולים “זיו” ומשרד הבריאות. מפקד מחוז צפון במשטרה ניצב שמעון לביא הורה לבדוק את נסיבות מסירת הגופה שלא במועד שנקבע, ועל קיום חקירה מקיפה למצוי הדין עם המתפרצים לבית החולים.

צילום ממצלמת אבטחה המרכז הרפואי זיו

צילום ממצלמת אבטחה המרכז הרפואי זיו


ממקורות המקורבים לבית החולים “זיו” נמסר כי אתמול (שישי) מעט לפני השעה 12:00 בצהריים התקבלה הודעה בבית החולים “זיו”, כי נמצא בדרכו אל בית החולים, גבר כבן 76, מרמת הגולן, במצב אנוש, מורדם, ומונשם, ומבוצעת בו פעולות החייאה. בבית החולים “זיו” עדיין לא ידעו מי האדם שבדרך אל בית החולים, אך ידעו כי מבוצעת בו החייאה כשהוא מאומת קורונה. לאחר פטירתו התברר כי מדובר בשיח’ אבו זינאלדין חסן חלבי ממכובדי הכפר הגדולים ביותר במג’דל שמס. עוד נמסר כי ככל הנראה השיח’ אבו זינאלדין חסן חלבי שנפטר מקורונה לא קיבל טיפול רפואי בבית חולים לפני כן, והגיע במצב אנוש מביתו.

כאמור השיח’ אבו זינאלדין חסן חלבי הגיע לבית החולים “זיו” ביום שישי. הרופאים נלחמו על חיוו וביצעו בו פעולות החייאה אך בצער רב הוא נפטר. עם פטירתו של השיח’, התברר לצוות בית החולים כי שיח’ אבו זינאלדין חסן חלבי שנפטר מהקורונה הוא השיח’ החשוב ביותר בעדה הדרוזית ברמת הגולן ומקובל בקרב העדה הדרוזית בישראל , בלבנון ובסוריה.

עם ההודעה על פטירתו של השיח’ נבחרי העדה ביקשו את הגופה כדי לחלוק לו כבוד אחרון, אך המשטרה ובית החולים קיבלו מידע שנבחרי העדה במג’דל שמס מתכוונים להציב את גופת השיח’ במגרש הכדורגל במג’דל שמס החל מיום שישי, ועד היום בצהריים (שבת), לזמן ההלוויה, כאשר אלפים יחלפו על פני הגופה כדי לחלוק כבוד אחרון לשיח’. אך היישוב מג’דל שמס הוכרז כאזור מוגבל עם תחלואה גבוהה בקורונה והוגדר כיישוב אדום, ותהלוכה לחלק כבוד אחרון אינה מתאפשרת בעקבות ההתקהלות של אלפי אנשים שעלולה להביא להדבקה המונית. עוד נמסר מהמקורב, כי גופה של אדם שנפטר מקורונה, לאחר המוות מפרישה מיצים שעלול להימצא בהם הנגיף, כך שלמעשה כל מי שבא במגע עם האדם המת מקורונה יכול להידבק בעצמו ולכן רצו למנוע אפשרות לסכנה בריאותית לציבור.

מהמשטרה נמסר כי בבית החולים “זיו” סיכמו ביום שישי עם משפחת הנפטר וההנהגה המקומית במג’דל שמס כי גופת השיח’ תוצא מבית החולים ביום שבת בבוקר ותובא לקבורה במהלך השבת. אך בניגוד לסיכום עם המשפחה והמנהיגים , בשעות הערב של יום שישי הגיעו כמה עשרות תושבים דרוזים מישובים אחרים אל בית החולים בדרישה לקבל את הגופה.

עם ההודעה על התקהלות המונית בבית החולים “זיו” המשטרה ובית החולים תגברו את האבטחה בבית החולים, אך ההמון הזועם שהגיע למיון שבר כל מה שהיה בדרכו כשהם מחפשים את הגופה. נראה, כי המשטרה פעלה בחוכמה ולא מנעה מההמון להיכנס אל בית החולים לקחת את הגופה, וכנראה חשבו שזה נכון יותר לסיטואציה החריגה, שכן התנגדות הייתה עלולה להביא לפרץ של אלימות, והמשטרה פעלה נכון במקרה הזה. במשטרה אמרו, כי לאחר קביעת מותו של השיח’ סיכם בית החולים עם משפחת הנפטר וההנהגה המקומית במג’דל שמס כי גופת השיח’ תוצא מבית החולים ביום שבת בבוקר ותובא לקבורה במהלך השבת. בשעות הערב של יום שישי הגיעו כמה עשרות תושבים דרוזים בניגוד להסכם בדרישה לקבל את הגופה. לטענת המשטרה הצעירים הגיעו מישובים אחרים אל בית החולים ולא ממג’דל שמסר שנמצאת בסגר.

הצעירים הזועמים היו ללא מסיכות, תוך שהם מפרים את הנחיות משרד הבריאות ושוברים כל מה שבדרכם ניגשו למחלקת הקורונה של בית החולים ושברו את דלת הכניסה למחלקה הקורונה. אם היו ממשיכים לפרוץ למחלקה היו עלולים לגרום לזיהום קורונה בבית החולים, דבר שנמנע בזמן על ידי אבטחת בית החולים “זיו”.

צילום: אמר אסאאדי
שימוש לפי חוק זכויות יוצרים סעיף 27א’

כאשר הצעירים מבינים שגופת השיח’ איננה נמצאת במחלקת הקורונה אלא בחדר המתים, הם הולכים לחדר המתים ושם מוצאים את האחראי של חדר המתים לבדו , מחשש לפגיעה  במתים הנוספים בחדר המתים על ידי ההמון הזועם, הגופה נמסרה לצעירים שלקחו את הגופה והחלו בתהלוכה עם גופת השיח’. הגופה שנלקחה נמסרה למכובדי העדה שהעבירו אותה אל בית העם במג’דל שמס.

עוד נמסר, על ידי המקורב לבית החולים “זיו”, כי מבית החולים פנו אל הפרוייקטור קורונה פרופ’ רוני גמזו, ואף למשנה למנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ איתמר גרוטו, ופיקוד העורף שאמרו, כי שחרור הגופה כדי לקיים תהלוכה לחלוק כבוד אחרון לשיח עלול להוות סכנה בריאותית נוספת לתחלואה הגוברת ביישוב מג’דל שמס.

משטרת ישראל ובית החולים “זיו” במאמץ גדול לשמירה על בריאות הציבור שוחחו עם השיח’ מוואקף טריף מגדולי אנשי הדת בעדה הדרוזית להסביר את הסכנה לבריאות הציבור במקרה של תהלוכה המונית, והשיח’ גיבה באופן מלא את החלטת משרד הבריאות לא לשחרר את הגופה. אך כאמור גם נסיון זה לא הצליח כאשר הגיעו לבית החולים קבוצה של למעלה ממאה צעירים משלוהבים לקחת את הגופה.

שאלה נוספת שעולה מתוך המקרה החריג שארע אתמול, היא איך הצעירים ממג’דל שמס הצליחו לעבור את המחסום המשטרתי בכניסת והיציאות ליישוב מג’דל שמס שמוכרז אזור מוגבל עד ליום חמישי 5/11 בשעה 18:00 בערב והכניסה והיציאה מן היישוב אסורות בצו הממשלה לתקנות לשעת חירום. מהמשטרה נמסר כי הצעירים שהגיעו הם מכפרים דרוזים מכפרים אחרים ולא מהכפר מג’דל שמס, שכן הכפר חסום לכניסה ויציאה בעקבות הסגר על הכפר.

ממשטרת ישראל נמסר: לאחר קביעת מותו של השייח חסן חלבי ז”ל בבית החולים זיו ביום שישי סיכם בית החולים עם משפחת הנפטר וההנהגה המקומית במג’דל אלשמס כי גופת השיח’ תוצא מבית החולים ביום שבת בבוקר ותובא לקבורה במהלך השבת. בניגוד לסיכום עם המשפחה והמנהיגים , בשעות הערב של יום שישי הגיעו כמה עשרות תושבים דרוזים מישובים אחרים אל בית החולים בדרישה לקבל את הגופה, וכוח משטרה הוזעק אל המקום. הגופה נמסרה לאנשי העדה על ידי צוות בית החולים, שהעבירו אותה לבית העם במג’דל אל-שמס. מפקד מחוז צפון ניצב שמעון לביא הורה לבדוק את נסיבות מסירת הגופה שלא במועד שנקבע, ועל קיום חקירה מקיפה למצוי הדין עם המתפרצים לבית החולים.

מהמרכז הרפואי זיו נמסר: “המרכז הרפואי זיו משתתף בצער המשפחה והעדה הדרוזית עם פטירתו של השייח אבו זינאלדין חסן חלבי. אנחנו מברכים על החלטת משטרת ישראל לתחקר את אירוע לקיחת הגופה על ידי ההמון, למרות תגבור המרכז הרפואי בכוחות שיטור ויס”מ ונשתף פעולה לשם הפקת לקחים כנדרש”.

התייחסותו הראשונה של מנהל המרכז הרפואי זיו פרופ’ סלמאן זרקא, לאירוע לקיחת גופת השייח אמש.

צילום: דוברות המרכז הרפואי זיו

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn