כך אמר צדי צרפתי, שהתארח בשבוע שעבר בכנס המוזיקאים של הגליל * הרשות לפיתוח הגליל וארגון אמ”י, ציינו בשבוע שעבר בכפר בלום, אירוע שיא במסגרת פעילויות “יוצרים מוזיקה בגליל” – מפגש העשרה למוזיקאים יוצרים, תושבי הגליל * במסגרת הכנס השתתפו כ- 35 מוזיקאים, ביניהם יובל מלכה משאר ישוב, אלה דר בר זהר משדה נחמיה ותכלת גלילי מכפר בלום * גילה יעקבי גורביץ, ראש תחום תרבות ותיירות ברשות לפיתוח הגליל: “אנו מאמינים שהתכנית תיצור ותייצר חיבורים נוספים ודרך מרתקת של תכנים וחשיפה מקצועית עבורם להמשך דרכם המקצועית ועבור פיתוח המוסיקה בגליל

 

הרשות לפיתוח הגליל, יחד עם ארגון אמ”י, יצאו בתכנית “יוצרים מוזיקה בגליל”, אליה מויינו עשרות מתושבי הגליל. בפרויקט, מוזיקאים יוצרים יקבלו הזדמנות לחשיפה בימתית ותקשורתית, וליווי מקצועי לפיתוח הקריירה. מטרת הפרויקט הינה להשביח את תחום המוסיקה והתרבות ולחזק אמנים מקומיים מתחום המוסיקה בגליל, ולתת ביטוי לרוח החשיבה והיצירה שלהם.

באירוע השיא שהתקיים בשבוע שעבר בכפר בלום, השתתפו כ- 35 מוזיקאים במגוון הרצאות של טובי היוצרים בתחום המוזיקה, ביניהם סדנת אומן של צדי צרפתי, כאורח הכבוד של הפעילות בגליל. עוד במסגרת הכנס, עלה המפיק רוני וויס, תושב הגליל, והמנהל המוסיקלי של התוכנית, וכן בכירים מאקו”ם ואמ”י, בינהם מנכ”לית אמ”י, רינת גלאון ויניב גריידי, מנהל בית היוצר של אקו”ם, אשר הרצו על זכויות יוצרים והתנאים המתאימים להפקת סינגל. אביב לוסקי מחברת Digistage, הרצה על חשיבותם של אמנים להגדיל את חשיפתם בערוצי הרשת החברתית והדיגיטל, ועל פיתוח הייחודיות בעולמות תוכן אלה. עוד בתכנית, רן לוי, נגן ומעבד, תושב הגליל, סיפר על הרקע שלו כנגן ומעבד בגליל והופיע בקטע מקורי משלו שריגש את הקהל. בסיום היום התקיים פאנל בהשתתפות המוסיקאים אשר דיברו על “להיות מוזיקאי יוצר בגליל – אתגר או הזדמנות?”, חשיבה משותפת לרעיונות, פתרונות ודרכים נוספות למינוף והעצמת המוזיקאים היוצרים בגליל.

צילום: עומרי שטיין

 

המוסיקאים שהשתתפו במפגש, הופיעו בפני צרפתי והאמנים האחרים בשירים מקוריים פרי יצירתם, וזכו לפידבק מקצועי. לדברי צרפתי: “הקהל מחפש את הכוונה שמאחורי השיר. כששרים שיר שנכתב לאהובה, היוצר צריך להגיש אותו באופן כזה שהקהל ירגיש את מה שהיוצר הרגיש כשכתב את השיר, זה מה שמושך את תשומת הלב של הקהל, זה מה שמעניין ולשם אתם צריכים לכוון. אנו נמצאים בתקופה אחרת מבחינת יצירות מוזיקליות ויש כל הזמן להתחדש ולהוביל, קול יפה כבר לא מספיק”.

 

לא חולמים על העיר הגדולה

נראה כי יותר ויותר מוזיקאים גליליים כבר אינם חולמים על קריירה בעיר הגדולה, אלא רוצים להתפתח וליצור, דווקא כאן, בגליל. הרשות לפיתוח הגליל זיהתה את הצורך, ובשיתוף עם איגוד אמני ישראל (אמ”י), פיתחה את הרעיון לפרויקט ויזמה אותו, מתוך מטרה לייצר פלטפורמות נוספות לקידום מוזיקאים יוצרים בגליל.

גילה יעקבי גורביץ, ראש תחום תרבות ותיירות ברשות לפיתוח הגליל, אומרת כי “אנו רואים חשיבות רבה בקידום וחיזוק היצירה והיוצרים המקומיים המתגוררים בגליל. משתתפים בתוכנית מוזיקאים יוצרים מוכשרים מאוכלוסיות מגוונות, מכל רחבי הגליל, שמצייגים מגוון רחב ומרתק של סגנונות מוזיקליים חדשניים ומרגשים. אנו מאמינים שהתכנית תיצור ותייצר חיבורים נוספים וחשיפה מקצועית עבורם להמשך דרכם המקצועית ועבור פיתוח המוסיקה בגליל”.

מאין הגיע הרעיון לפרויקט?

“התוכנית הוקמה מתוך מטרה לתת פלטפורמה לכל מה שקשור למוזיקאים יוצרים בגליל. יש הרבה מוזיקאים בגליל, אבל בתוכנית שמנו דגש על חומר מקורי, על כותבים ומלחינים ששרים את החומר המקורי שלהם, ולא זמרים של קאברים. יצאנו בקול קורא, ולאחר מכן ראיינו את היוצרים. במשך יומיים דיברנו עם עשרות מוזיקאים, שאומנם ראינו את קורות החיים שלהם לפני, אבל ברגע שהם יושבים מולך, רק אז אפשר להבין את העוצמה של האישיות של היוצר. רואים את החיבור שלו למוזיקה וזה דבר מדהים”.

איזה ז’אנרים של מוזיקה שמעתם?

“שמענו קשת רחבה של סגנונות מוזיקליים. מזמרת אופרה דרך הרכב רוק ועד מוזיקה יהודית, מעגלי נשימה, מזרחית פופ וג’אז. הגיע הרכב מצפת, ח’ברה שלמדו במקאמאת-אקדמיה למוזיקה מהמזרח, הגיע הרכב מראש פינה שאיגד את כל המוזיקאים משם, היו כמה שעסקו ביצירת מוזיקה לילדים בשילוב תאטרון. היו דברים ממש מגוונים וכל אחד הביא איתו את האישיות שלו והגליליות שלו”.

 

כאמור, ההיענות לפרויקט הייתה גדולה, והגיעו לשלב הראיונות מוזיקאים מכל איזור הגליל- כרמיאל, טבריה, מושבים, קיבוצים וכפרים ערביים. בשבוע שעבר התקיים מפגש קבוצתי בכפר בלום, שבו הועברו במשך היום סדנאות אשר הכשירו את המוזיקאים באופן מקצועי. כל יוצר שלוקח חלק בתכנית יקבל מקרן אמ”י חברות של שנה במתנה, כולל ייעוץ משפטי וליווי מקצועי. בין המשתתפים בפרויקט שהשתתפו באירוע: אלה דר בר זהר משדה נחמיה, יובל מלכה משאר ישוב, תכלת גלילי מכפר בלום ואפרת צרפתי מצפת.

“הגיעו אלינו ממש מכל רחבי הגליל והגולן. בשלב הראיונות כבר התחלנו להבין את גודל הצורך הזה של פלטפורמה שתתן במה ומענה מקצועי לקבוצה” אומרת גילה.  

לא הייתה פלטפורמה כזו עד עכשיו?

“זה לא שאין מוזיקה בגליל וזה לא שאין תרבות מוזיקלית בגליל, אבל בכל הקשור לאומנים יוצרים של הגליל, בתוך הגליל ולמען הגליל- זה דבר די ראשוני. זו פעם ראשונה שגוף ציבורי, הרשות לפיתוח הגליל, מאגד בתוכו גם מוזיקאים יוצרים וגם ארגון כמו אמ”י ואקו”ם. לאירוע עצמו הגיע גם מנהל בית היוצר של אקו”ם (בית לסדנאות וכיתות אמן למוזיקאים). הם משתפים איתנו פעולה ואני מקווה שזה ספתח להמשך”.

כאשר מה יהיה בעצם בהמשך?

המפגש שהתקיים בשבוע שעבר הוא בגדר פעילות מקצועית. המוזיקאים שמעו ממיטב המרצים על תכנים שנוגעים בעבודתם, כגון זכויות יוצרים ומוזיקה בעולם הדיגטלי. כרגע אנחנו מכנסים וועדה שתבחר כארבעה מוזיקאים שהרשות לפיתוח הגליל תפיק סינגל לכל אחד מהם. מטרת הכנס הייתה לתת הזדמנות למוזיקאים גליליים לקבל חשיפה תקשורתית, בימתית, ליווי מקצועי וקידום הקריירה שלהם. אנחנו עושים איתם כל מיני תהליכים נוספים בדרך, כמו מפגש עם אנשי מקצוע או יצירת חיבורים בינם לבין עצמם. זה לא רק העניין של למי יפיקו סינגל בסופו של דבר. יש המון נכסים ומשאבים שווי כסף או שווי פרסום שאנחנו, כרשות, יכולים לתת בשביל להעצים ולפתח אותם, ונמשיך לעשות זאת. בעיקרון הכנס היה אמור להיות הנקודה הסופית אבל החלטנו להרחיב את זה”.

להרחיב למה, למשל?

“אחד הפרויקטים שאני רוצה להמשיך לקדם זה לעשות סוג של בסיס נתונים של כל המוזיקאים בגליל. מעין רשימה שתוכל לשמש מפיקים שמחפשים מוזיקאים להשקות, לאירועים וכו’. כל אחד מחפש בנפרד את ההרכב שיופיע אצלו. אני רוצה לפתח רשימה של כל היוצרים שרוצים להיות כלולים בה, ולחשוף אותם לספקים שונים.”

 

צילום: עומרי שטיין

 

את מאמינה שמוזיקאים יכולים להצליח כאן, בגליל?

“זה בדיוק השיח שמתפתתח אצלנו. אני יכולה להגיד לך שהיו לפחות 5 מוזיקאים שראיינו, שסיפרו שהם היו בתל אביב וחזרו לגליל בגלל שהם לא השיגו את מה שהם חלמו עליו. היום אומנם הם לא ממלאים את פארק הירקון, אבל הם מצליחים מבחינת הגשמת החלום המוזיקלי שלהם. הם עוסקים בחינוך, מופיעים עם הרכבים, יושבים לכתוב. לא כולם רוצים לשים V על תל אביב, אבל הם כן מחפשים את ההכרה בגליל. יש הרבה תשתיות שהתפתחו כאן. יותר ויותר פאבים שנותנים מקום למוזיקה וליצירה המקומית, ואנחנו רוצים לפתח את זה, שיהיו יותר במות למוזיקאים ושתהיה דרך שתחבר ביניהם ותגדיל את ההיצע, כי יש הרבה שמחפשים את הבמה בגליל. חשוב לי גם שמופעי החימום של האומנים הגדולים שמופיעים כאן יהיו מקומיים, אין שום סיבה שלא. המטרה היא לא להביא את המוזיקה לתל אביב, אלא להביא את תל אביב לגליל, להביא את ההתעניינות לכאן. אמ”י אמרו את זה, יש להם כוונה ויש להם רצון, וזה הכיוון שלנו, להמשיך ולפתח את זה”.

מוציאים את הקהל מהבתים

שני דברים נוספים שהרשות לפיתוח הגליל מנסה לפתח הם בית היוצר הגלילי ולוח אירועים. בית היוצר של אקו”ם בתל אביב מעביר סדנאות אמן על ידי מיטב היוצרים באופן קבוע. ישנה כוונה לעשות דבר כזה גם בגליל. “לא מספיק להיות מוזיקאי. צריך לדעת איך לשווק את זה נכון, איך להוציא את הקהל מהבית, מתי הזמן הנכון להופיע וכו'” מסבירה גילה ומוסיפה “דבר שני, הרשות לפיתוח הגליל עובדת על אתר חדש של תרבות ותיירות ברחבי הגליל, ויהיה בו גם לוח אירועים, כך שאנשים יהיו מודעים למה שקורה סביבם. זה מיועד גם לקהל המקומי, אך גם לאנשים שבאים לנפוש בגליל ורוצים לצאת להופעה טובה או אפילו לתיירים מחו”ל. יש כמה אירועים שמגיעים אליהם תיירים רבים, כמו פסטיבל היין או סתם סוף שבוע בצימר. ההופעות הן חוויה משלימה וצריך שידעו שיש תרבות בגליל. מדי שבוע יש עשרות אירועים כאן, רק צריך לבחור”.

מה הציפיות שלך מהפרויקט?

“חשוב לי שהמוזיקאים יצאו עם כלים בשביל להמשיך לפתח את היצירה שלהם וילמדו על הכלים שיכולים להעצים אותם. בנוסף, הכנס איפשר לנו לחוות את המוזיקאים בפן אחר, מעבר לראיון. כרגע אנחנו מקבלים החלטה לגבי מי ימשיך איתנו לשלב הבא, אבל נמשיך לגבש ולחזק את המוזיקאים בגליל בכל דרך אפשרית”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn