לאחרונה נפתחה קבוצת תמיכה למטופלות פריון במרכז לבריאות האשה בקרית שמונה * הקבוצה נפתחה ביוזמתה של שירה קציר, מנהלת הסיעוד של המרפאה, אשר במסגרת תפקידה נתקלה במטופלות פריון רבות והבחינה בקשיים שעולים מהשטח * “המפגשים האלה נותנים הרבה כוח. הבנות מחזקות אחת את השנייה גם מחוץ לקבוצה והמפגש האישי הזה מאפשר להן להרגיש אם מדברים איתן בכנות או סתם מנסים לעודד. את המבט הזה בעיניים אין ברשתות החברתיות”

לאחרונה נפתחה קבוצת תמיכה לנשים העוברות טיפולי פריון בקרית שמונה במרכז בריאות האישה של ה”כללית”. מדובר בקבוצה ראשונה מסוגה באזור, שנפתחה ביוזמתה של שירה קציר, מנהלת הסיעוד של המרכז.

שירה קציר מקיבוץ מחניים, נשואה ואם לשלושה, היא בוגרת תואר שני בסיעוד. בעבר עבדה שירה ב”הדסה הר הצופים” במחלקות מיון, ילדים ופגייה. לפני 6 שנים, חזרה לקיבוץ והחלה לעבוד ב”כללית”. כאחות לשעבר בפגייה, שירה נתקלה בנשים רבות שילדו לאחר טיפולי פריון. גם כיום, במרכז בקרית שמונה, היא נתקלת במטופלות שזקוקות לייעוץ וטיפולי פריון. מדובר בתהליך מורכב עבור נשים. מלבד הקושי של הבאת ילדים לעולם, טיפולי הפריון כוללים בתוכם קשיים נפשיים ופיזיים רבים: טיפול הורמונלי, קושי בירוקרטי, אובדן שעות עבודה ותחושה שהסביבה כולה נכנסת לך לחדר המיטות. ולכן, החליטה שירה לפתוח את קבוצת התמיכה, יחד עם נועה, העובדת הסוציאלית של המרפאה.

קבוצת התמיכה מקיימת מספר מפגשים, ומטרתה לתת מקום לאותן נשים לשבת ולפרוק את שעובר עליהן, יחד עם הקניית ידע ודרכים להתמודדות עם הקשיים שנלווים לטיפולי הפוריות. שירה מדגישה כי בעבודתה היומיומית, היא שמה לב לצורך של נשים לשתף נשים אחרות, אנושיות. “קבוצת תמיכה בפייסבוק או בפורומים השונים לא יכול להחליף את המפגש האישי הזה” אומרת שירה. “עם זאת, בגלל שאנחנו בפריפריה, יש נשים שחוששות מהמפגש ומהחשיפה, בגלל שאנחנו חיים במקום כל כך קטן. ההענות לקבוצת התמיכה לא תואמת את כמות הנשים שזקוקות לה. אני משתדלת לתת מענה גם באופן פרטני, אבל כשיושבים בקבוצה ורואים עוד נשים עם אותן הבעיות, זה מחזק הרבה יותר”.

שירה מציינת שהקבוצה מיועדת לנשים בטיפולי פריון, אך מדגישה שגם במהלך ההריון, יש צורך לתמיכה. “הנשים שכבר נקלטו מרגישות שהמבול מאחוריהן, אבל זה לא אומר שהקושי נגמר. מטופלות פריון חוששת גם בשלב ההריון ורצות למרפאה על כל דבר קטן, בשונה מנשים אחרות. הן כל הזמן מגיעות למרפאה לבדוק שההריון תקין ונותנים להן יחס מיוחד בגלל שזה מצב מורכב מאוד. במיוחד נשים שאינן בזוגיות ועוברות את התהליך לבד”.

ממה נובע הקושי להרות?

“לפעמים הבעיה היא באישה ולפעמים בגבר. אם הקושי הוא מהגבר, זו פגיעה חזקה באגו ואז הם לא משתפים פעולה בתהליך וזה גורם לריחוק בין בני הזוג. יש הרבה בעיות שיכולות להוביל לחוסר פוריות, אבל אצל 40% מהזוגות, הסיבה לא ידועה. זה יכול להיות בגלל לחץ, חוסר התאמה, לחץ חברתי. יש נשים שכל הזמן רואות נשים בהריון סביבן וזה קשה להן, וגם הטיפול ההורמונלי משפיע. לפעמים כשעושים את השינוי הזה של הסביבה ומצב הרוח, מצליחים להיקלט”.

את הטיפולים עצמם עוברות המטופלות בבתי חולים פרטיים או ציבוריים, רובם במרכז הארץ. “מדובר בהוצאה כספית עצומה, עוד לפני שבכלל הבאת ילדים לעולם”.

קבוצת התמיכה נפגשת במשך 8-10 מפגשים, כאשר הנשים בקבוצה מגוונות- רווקות או נשואות, בנות 20 או בנות 40 פלוס. המפגש הראשון מוקדש להכרות “ואז בעצם נפתחים כל הברזים” אומרת שירה. במפגש השני, הבנות נפגשות עם מנהל המרפאה, ד”ר יובל עוז, ומקבלות מידע טכני לגבי הטיפולים. המשתתפות מקבלות גם מידע לגבי זכויות שמגיעות להן במהלך אותה תקופה. “לפעמים הן מגלות שמגיעה להן הנחה בארנונה או אפשרות להיעדר מהעבודה גם בזמן המעקבים, ולא רק בזמן הטיפולים, אז זה תמיד טוב לדעת”.

בעיקרון, למה צריך קבוצת תמיכה אם כל התהליך של הטיפולים אמור לקחת 20 יום?

“הלוואי וכולן היו נכנסות להריון אחרי טיפול אחד. זה בדרך כלל קורה אצל הצעירות יותר שעוברות תהליך הזרעה. רובן עוברות כמה טיפולים במשך שנים. לפעמים זה נגמר בהריונות כימיים, הריונות מחוץ לרחם והריונות שלא מתפתחים. שיעורי ההצלחה נמוכים ואנחנו חיים במדינה שמבצעת הכי הרבה טיפולי פריון”.

כיצד ניתן להצטרף לקבוצה?

“אפשר לפנות למרכז בריאות האישה בקרית שמונה, זה פתוח לכל נשות האזור. לא מזמן סיימנו קבוצה אחת ועכשיו אנחנו פותחות קבוצה שנייה. חשוב לי שנשים יגיעו כי המפגשים האלה נותנים הרבה כוח. הבנות מחזקות אחת את השנייה גם מחוץ לקבוצה והמפגש האישי הזה מאפשר להן להרגיש אם מדברים איתן בכנות או סתם מנסים לעודד. את המבט הזה בעיניים אין ברשתות החברתיות”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn