ד”ר רן כץ מנהל את המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי ‘זיו’ בצפת שעוסקת בכירורגיה של מערכת השתן בגברים נשים וילדים. ד”ר כץ הוא גם ראש תחום אורולוגיה בפקולטה לרפואה בצפת, חוקר פעיל בתחום האורולוגיה במרכז רפואי ‘זיו’ במחקרים על התקן של טיפול בסרטן הערמונית ומחקר נוסף לגידול תאי כליה בריאים במעבדה ומרצה במסגרת לימודי הרפואה לסטודנטים לרפואה בבית הספר לרפואה בצפת.

צילום: דוברות מרכז רפואי ‘זיו’

ד”ר כץ הוא יליד ירושלים שהגיע לצפון. ד”ר כץ למד רפואה “בהדסה עין כרם” ולאחר מכן התמחה באורולוגיה “בהדסה” ונשאר להיות רופא בכיר “בהדסה עין כרם” ירושלים ובהמשך דרכו היה גם אחראי על האורולוגיה ב”הדסה הר הצופים” בירושלים. כל השנים בירושלים ד”ר כץ ואשתו חלמו לעבור לצפון. תמיד אהבו את הצפון הירוק והיו מגיעים לטיולים בצפון וחשבו שאפשר למצוא בצפון איכות חיים גבוהה. לפני חמש שנים שהיה רופא בכיר ב”הדסה” פנו לד”ר כץ מהמרכז הרפואי ‘זיו’ והציעו לו את תפקיד מנהל המחלקה האורולוגית. ד”ר כץ שראה בהצעה הזדמנות לקידום ברמה המקצועית וגם ברמה האישית החליט ביחד עם משפחתו לעבור לצפון.

במחלקה האורולוגית בהובלת ד”ר כץ עוסקים בעיקר בניתוחים וגידולים סרטניים כמו גידולים סרטניים בכליות ומציעים ניתוחים שבהם מסירים את הגידולים בעזרת חידושים רבים בתחומים אלה. אם בעבר היה מקובל שצריך לכרות כליה שיש בה גידול, היום עושים ניתוחים מאוד מתקדמים שבהם רק מקלפים את הגידולים מעל פני הכליות ומשאירים את החולים עם הכליות בריאות בתוך הגוף, אנחנו גם מקפיאים גידולים בתוך הגוף אמר ד”ר כץ.

הגידולים הסרטניים לא גורמים לפגיעה בכליות עצמן?

“לא, וזה היתרון. כי אם בעבר היו כורתים לחולה כליה, והוא היה נשאר רק עם כליה אחת מתוך שתיים, ואם הכליה הנוספת גם לא הייתה תקינה לחלוטין, היו גוזרים על האנשים לחיות מאד חולים עד כדי צורך בדיאליזה לפעמים. אבל היום בניתוח שהוא משמר רקמת כליה משמרים את הכליה של החולים”.

אתה מרגיש בפערים ברפואה בצפון ביחס למרכז הארץ?

“ישנם פערים אך לא באיכות הרפואה אלא בכמות ובזמינות. אני אישית בחמש השנים במרכז הרפואי ‘זיו’ שמח לראות על השינויים שמתרחשים. היום אפשר לקבל בצפון שירותים איכותיים ורפואה איכותית מאוד. עד לפני כמה שנים היו חסרים שירותים, אבל היום ניתן לקבל את השירותים בצפון כמו MRI ובתי החולים בצפון מציעים שירותים מתקדמים שלא היו עד לפני כמה שנים, ולכן השנים האחרונות הן מהפך מאוד חיובי. בבית חולים נהריה עושים ניתוחי מוח, בפורייה ניתוחי לב ומעקפים מתקדמים, ואלה שירותים שלא היו פה לפני שנים. אני חושב שניתן לקבל בצפון רפואה באיכות מאוד גבוהה עם יחס יותר אישי. הפערים נובעים מכך שיש פחות משרות, פחות אנשים ופחות תקנים. וכדי שאנשים יבואו הם צריכים תקן למשרות והמדינה לא שינתה את התקנים למשרות משנות ה – 70 והגיע הזמן לשנות את התקנים”.

הטכנולוגיה היא בחזית הכל אומר ד”ר כץ ומסביר כי אף בתחום האורולגיה יש חידושים טכנולוגים כמו ביופסיות חכמות – ביופסיות “פיוזן” שנעשות מסרטן הערמונית בחיפוש אחר סרטן בערמונית שהכי שכיח בגברים. “אנחנו יודעים היום שבשביל למצוא את הסרטן בצורה מדויקת כדאי שהמטופל יעבור בדיקת MRI של הערמונית ועל פי נתוני ה – MRI  שרואה נתונים חשודים, ניתן לבצע ביופסיה בהדרכת אולטרסאונד מהערמונית שלוקחת בצורה ממוחשבת את המידע של ה – MRI  , בונה אותו בתוך מכשיר, וכאשר בודקים את המטופל בזמן אמת התוכנה משלבת את שני התמונות ומראה את מצב המטופל. בשיטה הזו היכולת לזהות סרטן הערמונית עולה בצורה משמעותית ואנשים לא צריכים לנסוע דרומה. בנוסף יש במכרז רפואי ‘זיו’ טיפול מאוד מתקדם לאבנים בדרכי השתן מהטובים בארץ.

ד”ר כץ אמר על היותו רופא בצפון כי “יש הרבה אתגרים לעבור לחיות בצפון. אבל בצפון מקבלים איכות חיים גבוהה למשפחה וגם לעצמי. זה יתרון לעבוד בבתי חולים יותר קטנים ואינטימיים וכייף להיות חלק מתהליך של צמיחה שאתה מרגיש שאתה תורם לשינו”.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn