על רקע הפערים הגדולים בשירותי הבריאות בין מרכז הארץ לצפון, מוביל אשכול גליל מזרחי תכניות לשיפור מענים בתחום הרפואה הציבורית. שיחה עם ראש מועצה מקומית יסוד המעלה, אילן אור, שמוביל את תחום הבריאות באשכול גליל מזרחי.

צילום: דוברות אשכול גליל מזרחי

שירותי הבריאות בצפון הם עקב אכילס של האזור לאורך שנים ונדרש לצמצם את הפערים הגדולים בין שירותי הרפואה במרכז לצפון. כעת, כשבפעם השלישית מדינת ישראל לקראת בחירות, אין ממשלה  שניתן יהיה להפעיל עליה לחץ בכדי לקדם את הנושא. באשכול גליל מזרחי מאמינים שהשינוי מתחיל באנשים שיובילו אותו. אחד מתחומי הליבה שראשי הרשויות בגליל מזרחי החליטו לקדם ביתר שאת הוא שירותי הבריאות. ראש הרשות שמוביל את התחום הוא אילן אור, ראש מועצה מקומית יסוד המעלה. בשיחה עם אילן אור הוא מציף נתונים שמראים את הפערים המשמעותיים כמו ממוצע תוחלת החיים בצפון נשמוך ב-4 שנים מהמרכז עם מיטת אשפוז אחת על כל 2000 אנשים כאשר במרכז יש 6 מיטות אשפוז על כל 2000 איש. השיקום הגריאטרי בצפון במצב  גרוע. תושבי הפריפריה ממעטים לעשות בדיקות מונעות לגילוי מומים או מי שפיר כתוצאה מנגישות השירותים או מחוסר מודעות ולכן תמותת תינוקות גבוהה יותר בצפון. תקציבי בתי החולים נמוכים יותר והם מתקשים להשיג תרומות בנוסף למיעוט ברופאים מומחים וכתוצאה מכך לא מגיעים לצפון הרבה מתמחים. התגמול לרופאים שעוברים לפריפריה נמוך בעוד הממשלה מתכוונת לבטל את המענקים לרופאים שמעוניינים לעבוד בפריפריה. וזמני ההמתנה לרופאים ארוכים.

איך יוצרים שינוי כשהפערים כל כך משמעותיים?

“אין פה מטה קסמים ויש צורך בעבודה מאומצת”, אומר אור. “לכן אנחנו רותמים כאן את כל הגורמים הרלוונטיים כדי לעשות את השינוי. אנחנו ממפים את הצרכים, מייצרים פתרונות, מאגמים משאבים, מגייסים תקציבים ובעיקר פועלים ביחד, כל 18 הרשויות באשכול בראיה אזורית. ראשי הרשויות פועלים לא רק בנושאים המוניציפאליים בשטח הרשות שלהם, אלא מקדמים את נושאי הליבה שמשפיעים על כל תושב – בריאות, תחבורה ציבורית, איכות סביבה, תיירות, פיתוח כלכלי ועוד. אני קיבלתי החלטה לקחת אחריות במסגרת אשכול גליל מזרחי על סוגית הבריאות בצפון מתוך שאיפה לשפר את איכות החיים ותוחלת החיים באזור. כשאני מגיע  למשרדי ממשלה ולקופות חולים מטעם אשכול גליל מזרחי, אני לא מייצג 2000 תושבים של יסוד המעלה, אלא את מאה שמונים אלף תושבי הגליל המזרחי והגולן  ויש לזה כוח והשפעה גדולים יותר. לשיפור תחום הבריאות יש משמעות גדולה למימוש החזון האזורי – חיזוק הגליל המזרחי, משיכת משפחות חדשות מהמרכז לכאן, קידום התעסוקה האיכותית ובעיקר – שירות טוב יותר לתושבים שחיים כאן. בקדנציה הקודמת השקעתי במסגרת האשכול בתחום התחבורה הציבורית בתוך היישובים וחוללנו שינוי גדול. יו”ר האשכול, בני בן-מובחר הוביל מהפכה בתחום השירותים לאנשים עם מוגבלויות באמצעות האשכול, שמעון סוויסה מוביל את נושא איכות הסביבה, דימי אפרצב מוביל את התיירות האזורית ובקרוב ראשי רשויות נוספים יובילו עוד תחומי ליבה עבור האזור. את התובנות שקיבלתי מההצלחות האלה אני מנסה ליישם בנושא הרפואה.

איזה נושאים אתם מקדמים?

“גייסנו את משרד הבריאות, קופות החולים, בתי החולים עמותות וארגונים חברתיים מהאזור. הדבר הראשון שהחלטנו לשים עליו דגש הוא המחסור ברפואת מומחים. הפתרון שהעלנו הוא “מרפאות אחודות” – מודל שקיים בחירום ואנחנו חושבים שנכון ליישם אותו אצלנו גם בשגרה כדי להרחיב ולשפר את המענה הקיים בתחום רפואת המומחים. הכוונה היא לאחד את השירותים של קופות החולים וליצור “מרכז” אחד של רופאים מומחים. מהלך זה, אמור לצמצם את זמני ההמתנה לרופאים מומחים, להנגיש את רפואת המומחים לקהלים רחבים יותר של הציבור בפריפריה. יש הבנה מצד קופות החולים בהכרח לשתף פעולה. אנחנו פועלים לגשר על המתחים והחשדות בין הקופות המתחרות ביניהן, ולקיים את השיח בין הקופות. הנושא השני הוא מתן מענה ופתרונות איכותיים למיעוט מיטות האשפוז, לעומס בבתי החולים שמגביר את הסכנה להידבקות במחלות בזמן האשפוז, למרחקים הגדולים לבתי החולים והאוכלוסייה המבוגרת שמתקשה להתנייד. חלק מהפתרון שיצמצם את הפניות לבתי החולים הוא הנגשת השירות הרפואי הביתה באמצעות טכנולוגיה מרחוק ושירות אשפוז ביתי. זו רפואת העתיד וחלקה כבר קיים. במקום שאדם מבוגר יאלץ לנסוע לבדיקות בבית חולים בכל פעם שהוא מרגיש רע, ישנם מכשירים מנטרים שצוות רפואי יכול לקרוא מרחוק את המדדים ולדעת מה מצבו. יש היום שירותים רפואיים כגון, בדיקות מעבדה ביתיות, אפליקציות, וידאו ועוד הרבה פתרונות טכנולוגיים שיכולים להקל על התושבים. נושא נוסף חשוב הוא ההשקעה ברפואה המונעת כלומר השקעה בחינוך והסברה בקרב אוכלוסיות שונות להעלאת המודעות לתזונה נכונה, בדיקות גנטיות, ספורט ועוד”.

 מה ניתן לעשות כשאין ממשלה?

“זה שאין ממשלה זה לא תירוץ להפסיק למצוא פתרונות יצירתיים ולשרת את התושבים.  במשרדי הממשלה עובדים אנשי מקצוע מנוסים ברמה גבוהה והם ממשיכים לעבוד. בשביל להגדיר מדיניות או לשנות אותה לא צריך תקציב. לקבל החלטה של איחוד שירותים בין קופות חולים זו החלטה עקרונית שעוסקת במדיניות ותחולל שינוי גדול. אני רואה במנהלת המחוז של משרד הבריאות, דר’ מיכל כהן דר שותפה משמעותית ומובילה של התהליך. במהלך שיחותי עימה, אני רואה את ההבנה והרצון לסייע לנו לחולל את השינוי המיוחל.  בלי השותפות והדחיפה של משרד הבריאות ובלי ההבנה שלהם את האתגרים שלנו, הדרך תהיה ארוכה וקשה יותר. אני מברך על המעורבות של “החברה האזרחית” במסגרת עמותות וארגונים, שנותנים לנו רוח גבית. יש חשיבות בהירתמות של תושבים לעשייה כמי שחיים באזור ומכירים את הצרכים מהשטח ומקרוב. במקביל, אנחנו מגבשים תכנית אסטרטגית רחבה עם יתר “אשכולות” הגליל לקידום שירותי הבריאות ואותה נגיש לממשלה לכשתקום. זה נושא שלא נוריד מסדר היום שלנו ונמשיך לקדם אותו צעד צעד ובנחישות עבור התושבים.

יו”ר אשכול גליל מזרחי, בני בן-מובחר מברך את ראש מועצת יסוד המעלה, אילן אור, שלקח את הובלת תחום הבריאות בגליל מזרחי מטעם האשכול. “אני סומך על אילן שיוביל את שיפור שירותי הבריאות למחוזות טובים יותר. אני רואה חשיבות רבה בחלוקה של המטלות האזוריות ובהובלת התחומים על ידי ראשי הרשויות. אין ספק שנושא הבריאות דורש התייחסות רבה והתאגדות אזורית של כל ראשי המועצות אל מול משרדי הממשלה וקופות החולים. מדובר בתחום שהחוסרים בו גדולים ואנו נמשיך ונפנה את מרצנו לקידום שירותי הרפואה בגליל מזרחי”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn