מאת זיו אלוני.

בעוד נראה שהבחירות המוניציפליות לרשויות המקומיות עדיין רחוקות, הבחירות לכנסת העשרים ושלוש מתקרבות במהירות שיא. הממשלה המשותקת כבר ימים רבים, מצבו של ראש הממשלה בסקרים, משפטו של בנימין נתניהו שכבר מתחיל, כל אלא ועוד יביאו את סופה של הכנסת הנוכחית ומדינת ישראל תלך לבחירות.

ראש העיר, אביחי שטרן משקיע מרץ רב בהצגת וקידום התדמית של “ראש העיר הצעיר בארץ, בעיירת הפיתוח הצפונית ביותר” ההשקעה של ראש העיר שטרן בתקשורת הארצית נושאת פרי ושטרן נחשב במספר מפלגות כייצוג הולם העונה לקריטריונים רבים שכל רשימה המכבדת עצמה ראויה שתענוד “תכשיט זהב” ברשימת המועמדים לכנסת.

מדובר כאמור בראש עיר מהפריפרייה, צעיר, משכיל, חצי מזרחי חצי אשכנזי, נשוי לעולה חדשה מתאים כמעט לכל רובליקה שרשימת מועמדים צריכה.

שטרן, מעוניין להגיע לכנסת, זו כנראה ההזדמנות הטובה ביותר שיכולה להיות לו בעתיד הקרוב, את המרוץ לכנסת יתרץ: “אני אקדם את העיר קריית שמונה מהמקום שהכי נכון להשפיע. לא אעזוב את העיר וכו…”

מבחינת אביחי, בכל מצב שיהיה אין לו מה להפסיד, אם יבחר לכנסת יתפטר מתפקידו כראש העיר קריית שמונה ואחריו המבול, אם לא יבחר לכנסת ישוב לשבת על מקומו בכיסא ראש העיר והחוויה הזו של נסיון להתקדם לכנסת תחשב מבחינתו כארוע מישני שהסתיים.

מי שהיום משמש כסגן ראש העיר וממלא מקום ראש העיר הינו עו”ד אופיר יחזקאלי. אופיר יעשה כל שלעיל ידו שראש העיר שטרן יצטרף לאחת מהרשימות לכנסת ויעזוב את תפקיד ראש העיר. מבחינת יחזקאלי מדובר בזכייה במפעל הפייס לא פחות. מיד עם כניסתו של “חבר הכנסת שטרן” לתפקיד יקבל יחזקאלי את תפקיד ראש העיר על מגש של כסף, לפחות לתקופה קצרה של מינימום שלושה חודשים – תקופה קצרה אבל משמעותית אחרייה יתקיימו בחירות בזק בקריית שמונה ואת קמפיין הבחירות שלו יעשה אופיר מלשכת ראש העיר, המקום שנותן לכל מועמד יתרון בולט לזכייה בבחירות. במקרה כזה בחירתו לראשות העיר עד סיום הקדנציה כמעט מובטחת.

אביחי שטרן ויורם ביטון, שמשמש כמנכ”ל העירייה יעשו הכל שיחזקאלי יזכה בבחירות ולו רק כדי למנוע ממועמד מהאופוזיציה את התפקיד, וברור גם מבחינתם האישית: שטרן מחויב ליורם ביטון מנכ”ל העירייה, שמשרד עורכי הדין שלו נסגר, מרגיש נח בתפקיד הרם מקבל שכר בכירים ולא צריך לכתת רגליו באולמות בתי המשפט. כל מי שמעורב בפוליטיקה המקומית אינו יכול שלא להבחין ביחסים הקרובים בין המנכ”ל לממלא מקום ראש העיר יחזקאלי שעד לפני הבחירות האחרונות היו משני צידי המתרס.

ביטון מחזיק קלף נוסף וחשוב בדרכו של יחזקאלי לקואליציה חדשה, במקום הרביעי ברשימתו של שטרן נמצאת הגב’ ביטון גל ביתו של המנכ”ל שתצטרף לקואליציה שבה יובטח מקומו של אביה.

רק אם “ירגיז” אופיר את חבריו לקואליציה, דבר שככול הנראה לא יקרה, שיחברו למועמד מוסכם ויחיד, יש סיכוי למועמד אחר לזכות בתפקיד.

כעיקרון אין ליחזקאלי שום סיבה פוליטית לשנות את הרכב הקואליציה ודרכו לקואליציה ייציבה סלולה.

יחד עם זאת, יש לו אפשרות להגדיל את הקואליצה אך הכל תלוי בבחירה שיעשה מבין חברי המועצה שתמשיך בכהונתה עד הבחירות המוניציפליות הבאות בעוד כשלוש שנים מעכשיו.
כזכור, עם מינויו של עו”ד אופיר יחזקאלי לתפקיד ראש העיר לאחר בחירות הבזק, מתפנה תפקיד סגן ראש העיר וממלא מקום ראש העיר בשכר. בתפקיד זה, ובעיקר בשכר שלצידו, חושקים לפחות 5 מחברי מועצה מכהנים: יורם ממן, מישל בן שימול, אלכס קרצנוק אביבה זריהן ויורם מלול.

מועצת העיר מורכבת מיחידים כל אחד מחברי המועצה רואה עצמו כיחיד ולא כחבר ברשימה מסוימת ולכן כל אחד ידאג בזמנו הנתנון בעיקר לעצמו.

חבר המועצה יורם ממן יכול להיות המרוויח הגדול מריצתו של ראש העיר שטרן לכנסת. ממן מסיים את חצי הקדנציה כסגן ראש עיר בשכר ועליו להעביר את התפקיד והשכר הנלווה אליו לחבר המועצה יהודה חיים. המפלגה שהבטיחה את המשך משכורתו כבר איננה קיימת ולכן המשך שכרו מותנה ביציאתו של ראש העיר לכהונה בכנסת, וכח המיקוח שלו מול המחליף של ראש העיר. ממן מחוייב אומנם להסכם הקואליציוני מול אביחי, אבל כאמור כשלתפקיד יכנס יחזקאלי, ממן ידרוש להמשיך כסגן בשכר.

הבעיה הגדולה ביותר שתעמוד לאופיר תבוא דווקא מכיוון רשימתו של אביחי. מישל בן שימול, שעולה להיות מספר אחד ולהוביל את הסיעה הגדולה ביותר יגיע עם דרישות בהתאם, ולכן מגיע לסיעה זו, על מנת להמשיך ולהחזיק ברוב במועצה, את האתנן הגבוה ביותר.

מישל שראה שבמשך שנתיים מקבלים אחרים והוא נאלץ להשקיע מאופן היותו הסמן החברתי היחיד בקואליציה, וזאת לא רק שללא תמורה כלשהי אלא אף בפגיעה בבסיס הפוליטי שלו וכן בפגיעה התדמיתית האישית שלו, יאלץ לשכנע את אלכס להקים סיעה נפרדת, היות והגב’ ביטון שתכנס למועצת העיר במקום שטרן, תכנס אוטומטית לקואליציה, מהסיבות הברורות. כרגע לאלכס מחויבות אישית וחברית לשטרן, אך כאמור אין לו מחוייבות כזו לאחרים.

באופוזיציה המצב מסובך לא פחות. שלושה מחברי האופוזיציה רואים עצמם מועמדים לתפקיד ראש העיר. פיצול הקולות אם יתמודדו כל השלושה, ועליהם יכול ויצטרף מועמד נוסף, יביא לבחירתו הוודאית של עו”ד יחזקאלי לראשות העיר.

המפסיד הגדול ביותר מריצתו של ראש העיר אביחי שטרן לכנסת יהיה חבר המועצה מהאופוזיציה אלי זפרני.
זפרני, הזוכה כרגע לתמיכה רחבה ברחוב, תמיכה מאוד שברירית שנובעת מסימפטום “השנים הראשונות של שלטון חדש”, הכוללת נפילה קשה באהדה לנבחר החדש מהציפיה שתוך ימים תשתנה כיוון האוניה, היות והקברניט הוחלף.
זפרני, שהשקיע את כל כולו בפעילות ציבורית ענפה כנגד ראש העיר, ולמרות שבכל מצב ניסה להכניס גם את שמו של אופיר יחזקאלי למשוואת הכישלון, זקוק לקמפיין ארוך הרבה יותר מבחירות בזק אך בעיקר זקוק לתמיכת שאר חברי האופוזיציה, ומניעת ריבוי המתמודדים.

גם ד”ר אביבה זריהן, שפרשה מהקואליציה , מחזיקה בבסיס תומכים נרחב שיספקו לה רוח גבית להחלטה האם לרוץ בבחירות אלו לראשות העיר. אביבה, הבונה עצמה בתפקידה באופוזיציה, עדיין נמצאת בשלב הבנייה של “המבוגר האחראי” תהליך שאמור להבשיל עד לבחירות הבאות ולא בנוי כרגע לבחירות בזק. לד”ר זריהן תעמוד אף הבחירה להכנס לקואליציה תחת הנהגתו של אופיר יחזקאלי כממונה על החינוך, אך הפעם תחת התנאים שלה ללא התערבות הבכירים כפי שהיה במהלך כהונתה כממונה על החינוך.

חבר המועצה תת ניצב בדימוס יורם מלול, לא ירצה לחוות כישלון בבחירות נוספות ולכן ככל ולא ייבחר כמועמד יחיד ומוסכם על כולם, יעדיף שלא להתמודד בבחירות. או אז תמיכתו ובסיס מצביעיו יוכלו להוות לשון המוזניים בבחירות לראשות העיר. מלול אף יוכל במצב זה להצטרף לקואליציה, אם יקבל את האחריות על ההנדסה ואת תואר הסגן וממלא מקום ראש העיר כשהיתרון בכך, שאין למלול דרישות שכר וכך מתפנה תפקיד הסגן בשכר.

וכרגיל הקלפים צמודים צמודים לליבו של ממליך המלכים בשנים האחרונות בקריית שמונה, יו”ר שס בעיר חבר המועצה וסגן ראש העיר יהודה חיים. יהודה חיים וויתר פעמיים כבר על תפקידים בשכר גם בתקופת ניסים מלכה וגם אצל שטרן. כשהגיע לשוקת -תפקיד סגן ראש העיר בשכר – לא בקלות יהיה מוכן לוותר שוב, מה עוד שכרגע אין לו שום סיבה לכך. בסיס המצביעים של שס הינו הכח הכי משמעותי בבחירות, בעיקר אם ההתמודדות תהיה בין שני מועמדים בלבד. במצב זה תמיכת יהודה חיים באחד מהם יסלול את דרכו לכסא ראש העיר כמעט בוודאות.

לסיכום
כל הניתוח שעשיתי עד כה, נכון לרגע זה ולתנאי הבסיסי, שראש העיר שטרן יתמודד ויזכה להיות חבר בכנסת ישראל. אם כן, המסקנה שבבחירות הבזק בעיר, שיתקיימו שלושה חודשים מרגע התפטרותו של אביחי, הסיכויים הטובים ביותר לראשות העיר יהיו לעו”ד יחזקאלי, אלא אם כן יצליחו להעמיד מולו מועמד מוסכם שיקבל את תמיכת ש”ס וכן חלק מחברי הקואליציה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn