צילום: עיריית קריית שמונה

היום (שני) ערב חג סוכות דיירי בניין 4 ברחוב סמטת המלכים שהתפנו מביתם בערב יום הכיפורים קיבלו צו שניתן על ידי ראש העיר אביחי שטרן שאומר כי, על פי סעיף  מס’ 3 חוק עזר עירוני לקריית שמונה (“הריסת מבנים מסוכנים התשנ”א – 1991) התושבים שמתגוררים בבניין שנועד להריסה ישאו בעלויות ההריסה הפינוי והשיקום כולל בטיחות המבנה. בעיריית קריית שמונה סרבו להגיב באופן גורף על כל פניה אליהם.

צילום: עיריית קריית שמונה

על פי הצו אסור לדיירים להיכנס לדירות עד הודעה חדשה או על פי חלטת מהנדסת העיר. בנוסף, הדיירים מחוייבים לגדר את שטח הבניין שעלול לקרוס מכיסם הפרטי. על התושבים להזמין תכנית לטיפול, חיזוק, הריסה ובניה מחדש ופיתרונות שיקום על חשבונם. שטרן אף עלול להפוך את התושבים לעבריינים כיוון שאם לא יפעלו על פי הצו הדבר יחשב לעבירה פלילית. במידה והתושבים לא יבצעו את החלטות העירייה, העירייה תפעל בעצמה והתושבים ישאו בכל ההוצאות. כך בכל מקרה התושבים ישאו בעלויות. ישלמו בעצמם או שהעירייה תבצע ותחייב אותם.

הרצחת וגם ירשת? תושבי בניין 4 ברחוב סמטת המלכים בקריית שמונה איבדו את ביתם ועכשיו גם יאלצו לשלם את עלויות הפינוי ההריסה ושיקום ביתם מכיסם.

צילום: פרטי

החלטה רעה זאת הגיעה לאחר גזירות נוספות שהטילו העירייה על התושבים ובהתערבות מידע 8 דיירי הבתים הפרטיים יקבלו מעטפת סיוע מהעירייה זהה לסיוע שמקבלים דיירי עמידר בבניין שכוללת שהות באכסניית תל חי ועובדים סוציאליים שאמורים לספק לתושבים סיוע ומענה רגשי. העירייה גלגלו את האחריות על הרווחה שמצידם עדיין לא מצאו לנכון להגיע ולסייע לתושבים שקורסים נפשית וכלכלית. בשיחה עם הדיירים הובהר על ידם כי, הסיוע הובטח להם אך עדיין לא הגיעו מהרווחה. התושבים אומרים כי, הם מרגישים לבד שאין ראש עיר בקריית שמונה.

כאמור, דיירי הבניין ברחוב סמטת המלכים 4 בקריית שמונה עוברים טלטלה מאז ערב יום הכיפורים בשבוע שעבר. דקות לפני תחילת הצום כאשר הדיירים חלקם בזמן הארוחה המפסקת התקבלה קריאה בכבאות והצלה על פיצוצים וסדקים בקירות הבתים ודלת שאינה נפתחת. בכבאות והצלה הגיבו מיד לקריאה שהייתה כמעט זהה לקריאת התושבים בבניין שקרס לפני שבועות אחדים בעיר חולון.

כבאות והצלה ומשטרת ישראל יחד עם קב”ט העירייה דקל אריה ומהנדסת העיר טל עוזיאל כרמל החליטו על פינוי מידי של הדיירים מהדירות כל זה בזמן שהתחיל הצום.

נראה היה ברגע הראשוני שהעירייה מתכוונת לספק סיוע לכל דיירי הבניין שחלקם דיירי עמידר וחלקם בעלי הבתים באופן פרטי. אך לא כך הדבר. הדיירים מתלוננים על יחס מחפיר מצד ראש העיר אביחי שטרן שמתבטא במילים פוגעניות כלפיהם, חוסר חמלה ורגש למצב שאליו נקלעו. “אנחנו רק רוצים להרגיש שראש העיר איתנו בלב” אמרו התושבים. אך במקום זאת הרגישו שהם לבד.

באופן אירוני הדיירים של עמידר שביתם הוא בדיור הציבורי קיבלו סיוע ומעטפת מיידית מחברת עמידר לעומת הדיירים הפרטיים שנשארו ללא מענה כלל. התושבים ציינו לטובה את מנהלת המוקד העירוני מזי מלכה שניהלה את הארוע במקצועיות ויד רמה אך כאשר המדיניות של ראש העיר שטרן היא להפקיר את התושבים הם אומרים גם מזי כבר לא יכולה לעזור. בעירייה אמרו לתושבים בעלי הבתים הפרטיים “אתם צריכים להסתדר לבד, תפנו למילגם”. התושבים זעמו מכך שבעירייה התנערו מאחריות מהם לטענתם.

בעקבות תלונות התושבים פנינו לעירייה לקבלת תגובה על כך שהתושבים הושארו ללא סיוע ומענה. נשארו ללא בבית. בעירייה הבינו את הביקורת שתגיע בעקבות ההתנהגות ההזויה שבחרו לפעול בה ומיד פעלו לתקן את דרכם והמדיניות שאינה מכירה בתושב ואפשרו גם לבעלי הדירות הפרטיות לשהות באכסניית תל חי. מרגע פניית מידע 8, בתוך זמן של רבע שעה, בעירייה הודיעו לכל דיירי הבתים הפרטיים שהם יכולים לקבל מעטפת סיוע זהה לדיירי עמידר שכוללת שהות באכסניית תל חי. עוד התחייבו בעירייה שהדיירים יועברו לאחריות הרווחה שתדאג לכל מחסורם. אך מלבד השהות שניתנה לדיירים באכסניית תל חי לא התקבל סיוע נוסף מצד העירייה או מחלקת הרווחה בעיר. לא דובים ולא יער. לטענת התושבים ההבטחות היו בעל פה אך לא ירדו לשטח והתושבים בבניין שהיה עד לפני רגע ביתם מופקרים לגורלם כאשר כאמור היום התבשרו על כך שעלות הפינוי מביתם תהיה מכיסם.

נראה כי לא רק התושבים מבניין 4 ברחוב סמטת המלכים צריכים להיות מודאגים מהעתיד לבוא אלא גם שאר תושבי העיר שביתם עלול לקרוס ויאלצו לשאת בעלויות. מה האחריות של ראש העיר על תושביו?

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn