צילום: המכללה האקדמית תל חי

בימים אלה מתגבש שיתוף פעולה בין המכון לאומנויות תל-חי ובין “תארבות”, הזרוע הלימודית של “תנועת תרבות” בפריפריה אשר פועלת בשדה התרבות, האמנות, והתעסוקה מאז שנת 2006. “תארבות” נחשבת “לאחות הקטנה” שמכשירה אמנים ואנשי תרבות ממגוון תחומים לפעולה אומנותית קהילתית בפריפריה הגאו- חברתית בישראל.

במסגרת שיתוף הפעולה, הסטודנטים לוקחים חלק בקורס ייחודי שעיקרו הדרכת אמנות בקהילה ומטרתו לעודד ביטוי עצמי ושייכות, תוך בניית קשר משמעותי, יצירתי ואקטיבי, בין הסטודנט לאמן, לבין הקהילה שבה הוא חי.

במהלך הקורס מקבלים הסטודנטים כלים לבניית קשר עם הקהילה, תוך הנחייה בתכנון וביצוע של פרויקטים יצירתיים בקרבה. כל אלו תוך הצגת מקרי מבחן של אמנות קהילתית, שיתופית ואקטיביסטית והבנת ההשפעות שלה על הקהילות בהן היא מתקיימת. במהלך הקורס נוצר קשר בין הסטודנטים ובין גופים שונים בתחום החינוך המיוחד, החינוך החברתי, החינוך הרב-תרבותי והחינוך הביקורתי.

במסגרת הקורס עוסקים הסטודנטים של המכון לאמנויות בשאלות הנוגעות ליחסי מרכז/פריפריה באמנות, לדרכי צפייה באמנות, למרחבים אלטרנטיביים לתצוגה ולמחקר והשוואה בין סוגים ופירושים שונים ליצירה קהילתית; נחקרות פריזמות נוספות כמו זו של אוצרות חברתית, אמנות מחאה קהילתית ותפקידן של הרשתות החברתיות כמצע לאמנות קהילתית.

לצד העיסוק הפרקטי, עוסקים הסטודנטים בשאלות פילוסופיות במהותן, כמו זו של האמנות כעשייה אגוצנטרית אל מול יצירה קהילתית-שיתופית, עצם היותה של האמנות מנוע חברתי ושאלות כמו “למי שייכת האמנות?”. בהמשך להכשרה התיאורטית, לומדים הסטודנטים כיצד לבנות תוכניות לעבודה בקהילה, מול גופים שונים ואם יתאפשר, בהתאם למתווה הקורונה, יפגשו הסטודנטים נציגים של עמותות ויכירו את הגופים הרלוונטיים במכללה האקדמית תל-חי, שבאפשרותם לקדם פעילות חברתית. כל אלו במטרה לקדם שוויון, לקרב קהילות ולהטמיע ערכים בחברה, כשהאמנות היא הכלי.

“הדרכת אמנות בקהילה” הינו קורס חובה לסטודנטים משלוש המחלקות (אמנות פלסטית, צורפות וקרמיקה) ומלוות אותו מאיה גצוב-פק, מרצה מהמחלקה לאמנות פלסטית וד”ר גל שחר, מנהלת המכון לאמנויות תל-חי. בסופה של ההכשרה, מתחלקים הסטודנטים לפרויקטים שהם-עצמם מציעים – ומוציאים את הידע החדש שרכשו לפועל.

שיתוף הפעולה בין “תארבות” לבין המכון לאמנויות תל-חי מבטיח תוצאה מעניינת. המכון לאמנויות תל-חי ישתף בהמשך בהתפתחויות ובתוצרים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn