האם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו מתכוון להשקיע בקריית שמונה למעלה ממאה מיליון ש”ח בחמש שנים הקרובות? ימים יגידו. על פניו נראה שהכיוון בהחלט חיובי. בראשית השבוע החליטה הממשלה על תיקון החלטת ממשלה קודמת מה שהכניס את קריית שמונה להיות אזור עדיפות לאומית 0 בעיריית קריית שמונה הכינו תכנית להשקעה והצמחה של קריית שמונה בעלות של למעלה ממאה מיליון שקלים. בכיר בעיריית קריית שמונה: “תוך חודש ימים לכל המאוחר התכנית תאושר בהחלטת ממשלה וקריית שמונה תקבל בשורה כלכלית שלא הייתה כמותה”.

מאת רועי אלפסי

נקודת מפנה ביחס ממשלת ישראל לקריית שמונה? הכיוון נראה חיובי והתשובה לכך בהחלט יכולה להיות חיובית בעוד מספר שבועות. לצד מחאתם של רבים וטובים מתושבי אצבע הגליל על אי הכללת תכנית הצפון בתקציב המדינה הדו שנתי נראה שקריית שמונה באופן נקודתי תהנה מצמיחה ופיתוח בשנים הקרובות. לאחר שנים רבות בהם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו בחר שקריית שמונה לא ראויה ליחס תקציבי מועדף נראה שבקדנציה הזו ישתנו היוצרות וראש הממשלה נתניהו אכן מעוניין בצמיחתה של קריית שמונה.

 

בשנת 2013 קיבלה ממשלת ישראל החלטה על הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית. במסגרת החלטה זו אחת הקביעות היא לדוגמא: הגדלת הצמיחה הכלכלית וצמצום פערי ההזדמנויות בין אזורי העדיפות הלאומית לבין מחוז תל-אביב או שיפור איכות החיים ביישובי העדיפות הלאומית. בהחלטה זו נקבע כי כל רשות הנמצאת עד קילומטר מגבול עם ישראל תוכל לקבל את העדיפות האמורה בקרב משרדי הממשלה השונים. בהחלטה זו קריית שמונה לא נכללה שכן היא נמצאת כ-2 קילומטר מהגבול.

 

ביום ראשון האחרון ממשלת ישראל החליטה לתקן את החלטתה משנת 2013 כשמהות התיקון הינו בשני דברים מרכזיים: האחד המרחק מהגבול מקילומטר ל-2 קילומטר והשני כי על הרשות להיות עירונית. כך למעשה נמצאה “הנוסחה” להכנסת קריית שמונה אל כותלי ההחלטה לעדיפות לאומית ובכך לסלול לה את הדרך לעדיפות תקציבית במסגרת תכנית נקודתית על פני רשויות אחרות. החשיבות היא בכך במידה ורשות מסויימת תערער על כך שקריית שמונה קיבלה השקעה כזו או אחרת, או אפילו תאיים בפנייה לבג”צ על הפלייה, תוכל ממשלת ישראל להציג את קריית שמונה כאזור בעל עדיפות לאומית במסגרת החלטת הממשלה ומכאן העדיפות המוגנת על פי חוק.

 

אז מה המשמעות בפועל לתיקון החלטת הממשלה מראשית השבוע?

 

משמעות הדברים היא שבחודשים האחרונים עמלו בעיריית קריית שמונה על בניית תכנית נקודתית להצמחה והשקעה בקריית שמונה לארבע שנים הקרובות. משיחה עם ראש העיר, ניסים מלכה עולה כי מדובר בתכנית שעתידה להביא לקריית שמונה השקעות בסך הקרוב למאה וחמישים מיליון שקלים בארבע שנים הקרובות. אז החלטת ממשלה להעדיף את קריית שמונה כאזור בעל עדיפות לאומית יש, ותכנית נקודתית להשקעה בקריית שמונה יש, אז מה חסר?

 

ובכן בהתאם למצב בחר ראש העיר ניסים מלכה למנות את סגנו יגאל בוזגלו למתאם משרדי בין לשכת ראש העיר למשרדי הממשלה השונים. במסגרת תיאום זה יצטרך בוזגלו להגיש לכל משרד ממשלתי את סעיפי התכנית הרלוונטית לו על מנת שזה יאשר את שני שליש תקצובם, את השליש הנוסף אמור משרד האוצר להעביר. לאחר שכלל התכנית הנקודתית תאושר במשרדים השונים יש להעביר את אישורה הסופי במסגרת החלטת ממשלה נוספת ומכאן תתקבל בשורה אמתית לעיר קריית שמונה ולתושביה.

 

משיחה עם בכירים בהנהלת העיר עולה כי קרוב ל-70% מהתכנית הנקודתית אושרו עקרונית על ידי השרים הרלוונטיים ועל כן בכירי ההנהלה אופטימיים לגבי ההמשך. מבחינת לוח זמנים נראה כי תוך חודש אמורה להסתיים מסכת המפגשים עם משרדי הממשלה והתכנית אמורה לעבור לאישור ממשלה סופי. ראוי לציין כי מי שהביא את תיקון ההחלטה לסדר היום ובכך הניע את המהלך הוא ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שבכל מראה ניצנים ראשונים של אכפתיות לעיר שראתה בו יקירה.

 

פרטי התכנית עליה עבדו בעיריית קריית שמונה בחודשים האחרונים לא מעט ושכותרתה היא “העצמה ופיתוח של העיר קריית שמונה” הגיעה לידנו, ועיקריה לפניכם, נקודות העיקר בתכנית מדברות על הדברים הבאים:

 

  • חיזוק וביסוס מעמדה של קריית שמונה כמרכז עירוני – כלכלי אזורי של מרחב אצבע הגליל וצפון רמת הגולן, המספק שירותים ממשלתיים, בריאות מסחר ותרבות מגוונים ואיכותיים לכלל קהילות האזור.
  • הרחבה חידוש וגיוון היצע הדיור, הבילוי והצריכה בעיר עבור משפחות צעירות, צעירים וסטודנטים תוך העצמת התושבים והגברת מעורבותם בקידום ופיתוח העיר.
  • חיזוק התעשייה והמסחר בעיר תוך הרחבת היצע התעסוקה האיכותית בה.
  • עידוד והקמת מתקני ספורט ותיירות אזוריים בעיר לרווחת תושבי העיר, האזור והמטיילים במרחב.
  • הבראה שיפור והעצמת יכולות הביצוע של הרשות המקומית, בדגש על תחום משאבי האנוש, וחיזוק עצמאותה הכלכלית ארגונית.

 

חיזוק וביסוס מעמדה האזורי של קריית שמונה

 

מטרתה של התכנית בעניין זה הוא לחזק את תדמית העיר ולמתגה ברמה האזורית והארצית כדי לעודד תהליכי צמיחה דמוגרפיים וכלכליים בעיר. לגבש עם משרדי הממשלה הרלוונטיים ולהפעיל תכנית להרחבת החשיפה הציבורית לקריית שמונה, לחיזוק תדמיתה ולמיצוב כמרכז עירוני, תוסס ומגוון המציע איכות חיים גבוהה והזדמנויות כלכליות ליזמים ומשקיעים. לצורך כך, יקצו המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומשרד השיכון סך של 5 מיליון ₪ בין השנים 2017 – 2020.

 

מזכירות הממשלה

 

הנחיית משרד הבריאות בשיתוף קופות החולים להכין תוך 60 יום תכנית רב תחומית לטיוב והרחבת תשתיות ושירותי הבריאות בעיר בדגש על שירותי הרפואה המונעת, רפואת המומחים, שירותי הרפואה הדחופה והשירותים הרפואיים מעבר לשעות פעילות קופות החולים. משרד הבריאות יקצה לטובת התוכנית 6 מיליון שקלים תוך שלוש שנים.

 

הנחיית משרד התחבורה לבצע ולסיים תוך 6 חודשים תכנון מפורט לשדרוג הסדרה והרחבת עורק הכניסה הצפון מזרחי לעיר כביש 99 המחבר בין “שכונת יובלים” למרחב העירוני הוותיק, בהשקעה של מיליון שקלים ולתקצב את עלות הקמתו המוערכת בכ-15מיליון שקלים.

 

להנחות את משרד התחבורה להכין תוך 90 יום תכנית לחיזוק וטיוב מערך התחבורה הציבורית בתוך קריית שמונה ומקריית שמונה ליישובי הסביבה תוך בחינת אפשרות העתקת מודל התחבורה הציבורית האזורית ברמת הגולן ותקצובו.

 

הקמת צוות בין משרדי בראשות מנכ”ל משרד ראש הממשלה ובהשתתפות נציגי רשות מקרקעי ישראל, משרד הפנים, משרד הכלכלה ומשרד השיכון, אשר יגבש תכנית שלד למזרח קריית שמונה אשר תבחן ותמליץ על כיווני התפתחות העתידיים של העיר. הועדה תגיש את המלצותיה תוך 6 חודשים לוועדת חקר גבולות שתוקם במשרד הפנים לבחינה ויישום המלצות הוועדה.

 

הנחיית המשרדים הרלוונטיים להכין תוך 120 יום דו”ח מפורט לאיתור, מיפוי וייזום של מתחמים ותיקים הראויים להתחדשות עירונית.

 

הרחבה וחידוש היצע דיור

 

לצורך חיזוק והעצמת האוכלוסייה בעיר, להקצות עשרה מיליון שקלים בפריסה על פני שלוש שנים להקמת והפעלת פרויקט עיר המנהלות בארבעה מוקדים ברחבי העיר.

 

הקמת ועדת היגוי בראשות מנכ”לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל לקידום יישום תכנית חידוש מרכז העיר הוותיק בעיר, “קריית שמונה עיר סטודנטיאלית”, בהיקף תקציבי של 28 מיליון שקלים בפריסה על פני חמש שנים. תקציבי הפרויקט יופנו

 

חיזוק תעשייה מסחר ותעסוקה

 

  • מתן קדימות להקמת מתקן פריקת גז טבעי דחוס CNG באזור התעשייה הצפוני בעיר בעלות כוללת של 10 מיליון שקלים, במקביל לצמצום מסגרת הזמנים לחיבור אזור אצבע הגליל לצינור ההולכה הארצי על ידי חברת מי רימון. כמו כן יעביר משרד האוצר למשרד האנרגיה 26 מיליון שקלים בפריסה ל-3 שנים לטובת סבסוד עלויות הפרשי המחירים של הגז הטבעי הדחוס והשוואתו למחירי הגז הטבעי לו זוכים הצרכנים במרכז הארץ.
  • הגשת תכנית עידוד השקעות ומיזמים בקריית שמונה בתחום המדיקל-פוד ותעשיות עתירות ידע בתוך 90 ימים על ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים בסכום כולל של 4 מיליון ₪ לשנה בין השנים 2019-2017 אשר תכלול בין היתר הטבות מיוחדות במס חברות, השקעות הון, ומענקי פיתוח.
  • הקמת חממה טכנולוגית במרכז העיר של קריית שמונה בעלות של 10 מיליון שקלים.
  • תכנון והקמה של מרכז עסקים עבור יזמים ועסקים קטנים בתחילת דרכם בעלות הקמה חד פעמית של1 מיליון שקלים ועלות הפעלה של 2.1 מיליון שקלים למשך שלוש שנים.
  • החזרת סבסוד המעונות לעיר קריית שמונה במשך 5 שנים 2020-2016 .

 

קידום התיירות והספורט בעיר

 

  • חיזוק התיירות בקריית שמונה על ידי הקמת תשתיות תיירות ציבוריות בקריית שמונה על פי מתווה בעלות של 15 מיליון שקלים פריסת המשאבים של התקציב תהיה בהתאם לתוכנית שתגובש.
  • העסקת רפרנט תחום תיירות רשותי שיפעל לקידום הנושא בעיר בעלות של 6 מילון שקלים.
  • קמפיין תקשורתי והקמת אתר מידע והכוונה למבקרים בעיר ובאזור בעלות של 5 מיליון שקלים.
  • הקמת מתקן אתלטיקה וכושר אזורי, הרחבת אצטדיון הכדורגל הקיים והקמת יציע לקהל במרכז הטניס האזורי בעלות של 10 מיליון שקלים.

 

תפעול וייעול הרשות המקומית

 

  • גיבוש תכנית הבראה משודרגת תוך 90 יום אשר תסייע לרשות בשיפוי הוצאות הפנסיה ובמימון פעולות להתייעלות ולחיזוק תפקודי של הרשות בעלות של עשרות מיליוני שקלים לאורך חמש שנים.
  • שיקום וחידוש מבנה העירייה הישן, אשר ננטש בשנת 1999 כתוצאה מפגיעה של טיל קטיושה, בעלות של 15 מיליון שקלים.

 

פנינו לקבל את תגובת עיריית קריית שמונה אך זו בחרה שלא להגיב.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn