איזה חסכון לבחור? השאלה החמה של הורים רבים. בימים האחרונים הורים רבים קיבלו פנייה מביטוח לאומי בנוגע לתוכנית חסכון שבה מדינת ישראל מפקידה 50 שקלים לכל ילד. ישנן שתי  שאלות חשובות שההורה נשאל: האם להוסיף עוד 50 ₪ על חשבון קצבת הילדים והאם לחסוך בבנק או בקופת גמל?

 

המאבק על קצבאות הילדים תמיד קיים, כאשר בקואולציה יושבות סיעות חרדיות- הקצבאות גדלות, שכן הן מייצגות משפחות מרובות ילדים.שר האוצר הקודם יאיר לפיד,הוריד קצבאות אלו, והממשלה הנוכחית החליטה להחזיר את קצבאות הילדים, אך לא כקצבה אלא כחסכון. במקום לתת את הכסף להורים, הכסף יהיה בתוכנית על שם הילד ותשתחרר כשיגיע לגיל 18. הסכום שהמדינה מפקידה הינו כאמור 50 ₪ לחודש לכל ילד. כספים אלה יופקדו רטרואקטיבית ממאי 2015. כך בעצם, הילד יוכל הילד להשתמש בכסף לחתונה, לימודים, טיול לאחר צבא וכו’.

 

על ההורים לקבל שתי החלטות:

  1. האם להוסיף לחסכון זה 50 ₪ מכיסם על ידי הרשאה שניתנת לביטוח הלאומי לקצץ מהקצבה החודשית, כך בעצם הכסף שישתחרר בסוף התקופה יהיה כפול, במיוחד אם צבר תשואה.

 

אם אינכם “חיים על השקל”, לילד יש טלפון נייד, קולה במקרר וכיו”ב, כדאי לוותר על 50 שקל בכל חודש למכן עתידו של הילד. אם אתם משפחה נזקקת וצריכים את הכסף כדי לשרוד, עדיף שיהיה אוכל במקרר. זה לא קשור אם אתם גומרים או לא גומרים את החודש, יכול להיות שאתם חיים טוב ולא גומרים את החודש, כמו הרבה משפחות בישראל. כדאי שתוסיפו לכל ילד 50 ₪ , ותחכו עם דברים אחרים.

 

  1. האם להפקיד את הכסף בבנק שבו הסיכון נמוך (לא תפסידו מסכום ההפקדה), אך גם הסיכוי (התשואה או הריבית שתקבלו בעבור הסכום) נמוך, או בקופת גמל שבה הסיכון גבוה יותר, אך הסיכוי גבוה יותר.

 

רוב האנשים חושבים שהבורסה נופלת תמיד. זה קורה בגלל שהעיתונים מוכרים לנו רק אסונות ודברים רעים. הם עושים כותרות אדומות כשיש “התרסקות”, אך אינם יוצאים בכותרות של “חגיגה” כשהבורסה עולה. גם מפני שצער מוכר יותר טוב (שימו לב מה כתוב כמעט תמיד בעיתונים) וגם מפני שכשהיא עולה, אז לא רוצים לצרף את כולם לחגיגה. זה ברור ומובן- שששש שקט, מרוויחים פה.

 

האמת היא שבתור השקעה לטווח קצר, שוק ההון (בורסה) היא באמת מסוכנת, אך בטווח הארוך, בבדיקה על פני שנים, זהו אפיק שעולה, היות וכלכלת העולם תמיד במגמת עליה. לכן, לדעתי, היות והחסכון לטווח ארוך, עדיף לחסוך בקופת גמל ולא בבנק שנותן ריביות אפסיות.  אתם יכולים לבחור באחת מתוך כמה קופות גמל שזכו במכרז. כל אחת תתן תשואה אחרת, אז יש כאן קצת הימור, אך זה לא באמת משנה, כי כשאחת תרוויח – כולן ירוויחו פחות או יותר אותו הדבר.

 

מה שכן חשוב לזכור, יש תקופות שבהן הבורסה נופלת ולכן החסכון יקטן.חשוב בתקופות אלו לא להוציא את הכסף, אלא לנשום עמוק ולחכות שהבורסה תעלה בחזרה. זיכרו , אתם חוסכים לטווח ארוך!

 

איך עושים את זה?  פשוט וקל. נכנסים לאתר של ביטוח לאומי, מכניסים פרטים, בוחרים האם להגדיל את החסכון, באיזה אפיק ובאיזה קופת גמל, פחות מחמש דקות וזהו.

 

רוב האנשים, משום מה, פוחדים מהתעסקות בכסף. את זה אני רואה בעבודה היומיומית שלי מול בעלי עסקים. החשבון הוא תמיד פשוט, בדר”כ אלו פעולות של חיבור וחיסור, מקסימום כפל, כדי לבדוק אחוזים. כולנו עברנו את כיתה ג’ וזה וודאי קל , עם כל הכבוד לטולסטוי ולאנה קרנינה,  חבל שבבתי הספר לא מלמדים כלכלה כמקצוע חובה. כך אפשר ללמד איך “כל משפחה אומללה, היא אומללה בדרכה שלה”, טולסטוי, אנה  קרנינה. אנה קראתי, בקושי. העדפתי שיעורי חשבון.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn