פרופ’ מולי להד, נשיא מרכז “משאבים” ומומחה לחוסן והתמודדות עם מצבי לחץ מהמכללה האקדמית תל-חי, נותן עצות חשובות לסגר בחגים.

פרופ’ מולי להד
צילום: אייל זברו

לצערנו אנו שוב נכנסנו לסגר. הקושי הגדול של מרביתנו מתבטא בכך, שאיננו יודעים איך ומתי נצא מהסגר. נושא זה מוסיף לנו לחץ ודאגה. הפחד הראשון של מרביתנו הוא פחד לחלות וחשש לבריאות יקירנו, הפחד השני הוא תוצאה של תחושת חוסר ודאות והשלישי הדאגה הכלכלית. סדר ורמת הדאגות הם אישיים כמובן ויכולים להשתנות מאדם לאדם. יש לנו ניסיון מהסגר הראשון שהיה גם חדש וגם פתאומי. הפעם בואו נשתמש בניסיון שרכשנו, נתארגן וננסה לבנות לנו אי של וודאות בים אי הוודאות.

נתחיל ממה אנחנו יודעים שעזר לנו בזמן הסגר הקודם: עיסוק במשימות שנדחו? צפיה בסדרות? סדור אלבומי תמונות ישנים? ניקיונות ותיקונים? צפיה בשיעורי ספורט/יוגה וכדומה ביוטיוב או בפייסבוק?

נעשה סקירה מה עזר לילדים בסגר הקודם? אני ממליץ לברר  איתם מה הם רוצים לעשות כדי להעביר את ימי הסגר? ולהתארגן לכך מבעוד מועד ולא פחות חשוב חשבו מה אנחנו אוהבים לעשות ביחד.

כיוון שאנו באי ודאות חשוב שנבנה לעצמנו ולמשפחה מין סדר יום, אבל מכיוון שאנחנו בתקופה של חגים נכניס לסדר היום גם את מנהגי החג וגם את אירועי החג. חשוב בעיקר לילדים צעירים לדעת מה עושים בכל יום וגם לכן ההורים זה מאוד יועיל.

אין להתעלם מהעובדה שלחלקנו זהו מצב המאופיין בלחץ ודאגה גם בריאותית וגם כלכלית . אז להלן מספר הצעות לסיוע לעצמי וליקירי.

החרדה מתאפיינת בחוסר שקט, חוסר ודאות, מתח גופני, מחשבות מדאיגות ומפחידות שאינן מרפות, עייפות, עצבנות, תחושה חריפה של חוסר ביטחון. חרדה עלולה להשתלט על האדם בעירות ולהטריד את שנתו.

בהתקף חרדה חשים תגובות פיזיולוגיות שונות: קצב הלב מואץ, נשימות חטופות, מיחושים במערכת העיכול, כאבי ראש, טשטוש, תחושת עילפון,  צמרמורות, חוסר יציבות,  הזעת יתר, בחילות, עייפות מוגברת, עצבנות, חוסר שקט ועוד.

עצות להתמודדות עם מצבי חרדה :

  • להאט את קצב הנשימה –  לקחת נשימות ולנשוף לאט. ניתן לדמיין לשאוף=להריח פרח, לנשוף =לכבות נר.
  • לעשות תרגילי חשבון פשוטים.  פעולה זו מחייבת חשיבה ובהרבה מקרים מפחיתה פחד
  • פעילות גופנית: קפיצות, ניקיון, התעמלות – פעולות שמשחררות  את “האנרגיה” שנשלחה לשרירים כתגובה נורמלית כתוצאה מהפחד ,ופעילות משחררת אותה .
  • ניתן לעשות יוגה, הרפיה, מדיטציה, נשימות קצובות .
  • מומלץ לקחת נשימות עמוקות איטיות ותוך כדי נשיפה לומר לעצמך מילים מרגיעות כמו: רגוע, שליו, שלווה
  • אמר/י לעצמך : לא ארשה לפחד להשתלט עלי, תחושת הלחץ שלי היא טבעית ולא אתן לה

     להשתלט עלי, כבר עברתי מצבים קשים- והצלחתי להתמודד איתם בהצלחה. 

  • דמיינו חוויה נעימה ונסו ל”להיכנס” לתוכה ולדמיין אותה לפרטי פרטים.
  • נקבע רבע שעה פעם ביום בזמן קבוע, בזמן הזה ניתן לרשום במחברת מסודרת מחשבות מטרידות,  אם עולות מחשבות בין לבין אמור/י : “את המחשבות הללו אחשוב בזמן שהקצבתי לכך.” בפעם הבאה, פתח/י את המחברת, קרא/י את המחשבות בקול רם, ואם יש מחשבות נוספות כתבו גם אותם.  אם מגלים מחשבה שיש מה לעשות איתה, מכינים תוכנית פעולה ופועלים. כעבור מספר ימים מגלים שהמחשבות שחוזרות על עצמן מאבדות מעוצמת האיום שבהן.

מרכז “משאבים” מציע  לנפגעי חרדה טיפול ממוקד בחינם. הטיפול החד פעמי, נעשה באמצעות הזום או שיחות טלפון. לתיאום ניתן להתקשר: 046900601.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn