צילום: רביע דעבוס רשות כטבע והגנים

ארבעה יחמורים הוחזרו לטבע בגליל העליון

ארבעה יחמורים פרסיים (שני זכרים ושתי נקבות) הושבו היום (שלישי) לטבע על ידי פקחים ואקולוגים של רשות הטבע והגנים בשמורת טבע בגליל העליון. ארבעת היחמורים שהושבו לטבע הגיעו מגרעין הרבייה של היחמורים שרשות הטבע והגנים מטפחת בגן הלאומי חורשת טל.

צילום: דולב רשות הטבע והגנים

החזרת היחמורים לטבע היא במסגרת מאמצי השימור וביסוס אוכלוסיית היחמורים בטבע הישראלי שמובילה רשות הטבע והגנים.

דברי ד”ר עמית דולב, אקולוג מחוז הצפון ברשות הטבע והגנים, “ארבעת היחמורים מצטרפים ל-12 יחמורים שהושבו לטבע קודם השנה בגליל העליון ולאוכלוסיית יחמורים בטבע באזור הצפון, הכוללת גם את אזור הכרמל והגליל המערבי, שמונה כבר לפי ההערכות למעלה מ-300 פרטים. כל השבה לטבע נועדה לתמוך באוכלוסיית היחמורים והתבססותה בטבע הישראלי והיא מרגשת כל פעם מחדש”.

צילום: דולב רשות הטבע והגנים
צילום: דולב רשות הטבע והגנים

פרויקט ההשבה לטבע של היחמור הפרסי החל בשנת 1996 תחילה באזור הגליל המערבי. עם התבססות האוכלוסייה והכתרת מאמצי ההשבה בהצלחה באזור זה, החלה רשות הטבע והגנים להשיב לטבע יחמורים פרסיים גם באזור הרי יהודה בשיתוף גן החיות התנ”כי בירושלים וכן בגליל העליון החל משנת 2014, ובכרמל החל משנת 2015. לאורך השנים מאז החל הפרויקט הושבו לטבע בישראל עשרות רבות של פרטים.

צילום: רביע דעבוס רשות כטבע והגנים

מעבר לגרעין הרבייה בחורשת טל פועלים עוד שני גרעיני רבייה של היחמור הפרסי בישראל ביניהם בשמורת הטבע חי בר כרמל ובגן החיות התנ”כי. אוכלוסיית היחמורים בגרעיני הרבייה נאמדת בכ-150 פרטים.

היחמור הפרסי שייך למשפחת האייליים בסדרת מכפילי הפרסה. זהו אייל גדול, כשבאביב ובקיץ פרוותו בצבע אדמוני וגופו מנוקד בנקודות בהירות. שמו נגזר מהמילה הקדומה “חמר” המציינת את צבעו האדמדם של היין.

צילום: רביע דעבוס רשות כטבע והגנים

היחמור הוא מין שנכחד מהארץ בסוף המאה ה-19 בשל צייד ופגיעה קשה בחורש הסבוך הים תיכוני, בית גידולו הטבעי. עד שנות ה – 50 היחמור הפרסי נחשב כמין שנכחד כליל מן העולם, אך אוכלוסייה קטנה של יחמורים שנמצאה בדרום מערב אירן נתנה פתח של תקווה לאישוש מין זה. באמצע שנות ה – 50 של המאה ה – 20 הועברו זכר ונקבה מאיראן לגרעין רביה בגן חיות בגרמניה, וחלק מצאצאיהם הוחזרו לגן חיות באירן. כאשר הוחלט בישראל לנסות ולהשיב מינים נכחדים לארץ נבחר היחמור להיות אחד המינים. ב-1976 הובאו שני זוגות מגרמניה וב-1978 הובאו עוד 4 נקבות בטיסת אל על האחרונה מטהרן במבצע מורכב וחשאי. פרטים אלה היו הבסיס לגרעין הרבייה המרכזי שהוקם בחי בר כרמל והוא זה למעשה שמוביל לאורך השנים את אישוש האוכלוסייה בישראל.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn