לרגל חג האילנות, ט”ו בשבט, מקיימות קק”ל ומועצת הדבש פרויקט משותף לנטיעת עצים ושיחים צופניים (עצים בעלי צוף) ברחבי הארץ במטרה להציל את ענף הדבורים הנמצא בסכנת הכחדה, כאשר הסיבה הראשונה והעיקרית לתופעה היא התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל”ן וצמצום שטחי החקלאות ואזורי הבר.

צילום: מכוורת ״הכל דבש״.

לקראת ט”ו בשבט קוראות מועצת הדבש וקק”ל לכל עם ישראל, לטעת עצים ושיחים צופניים- להצלת דבורת הדבש הנמצאת בסכנת הכחדה. מדובר בפרויקט לנטיעת אלפי עצים ושיחים צופניים על ידי מועצת הדבש וקק”ל ברחבי הארץ, במטרה לספק מקור צוף לדבורים ההולכות ונעלמות.

 

צילום: מכוורת ״הכל דבש״.

תופעת היעלמות הדבורים יוצרת חשש לעתיד ייצור מזון מן הצומח, מאחר ודבורת הדבש הינה המאביקה העיקרית בטבע. ולכן החליטו קק”ל, ומועצת הדבש, לצאת בפרויקט רחב היקף במטרה לתת מענה להתמעטות צמחי הצוף, המהווים מזון עיקרי לדבורת הדבש. במסגרת הפרויקט מגדלת קק”ל מדי שנה, עבור הדבוראים, כמאה אלף שתילים של עצים ושיחים צופניים, לנטיעה ביישובים ושטחי חקלאות. בנוסף מארגנות מועצת הדבש וקק”ל נטיעות גדולות במטרה להרחיב את הנטיעות של העצים הצופניים בפרויקטים לאומיים כתרומה לענף הדבורים.

בכל הנטיעות משתפת מועצת הדבש את חברי היישובים, במטרה ליצור חיבור בין הקהילה לטבע ולהגברת המודעות לחשיבות דבורת הדבש עבור החקלאות. לקראת ט”ו בשבט יתקיימו מספר פרויקטים ברחבי הארץ ביניהם: ביסוד המעלה יינטעו 300 עצי אקליפטוס על פני שטח של כ- 7 דונם.

דניאל עטר, יו”ר קק”ל: “חג ט”ו בשבט הוא ההזדמנות שלנו, תושבי הארץ, להחזיר לאדמה ולהגדיל את מספר העצים בישראל. פרויקט העצים הצופניים מצטרף לשורה של פרויקטים שאנו בקק”ל עושים למען היערות, החי והצומח, גם בחג וגם במהלך השנה. אני מזמין את הציבור הרחב ליהנות במגוון ההפעלות והפעילויות שאנו מארגנים ברחבי הארץ ולקחת חלק בנטיעות שיתרמו לכולנו וגם לדבורים”.

זאב מידן, מנכ”ל מועצת הדבש מברך על הפרויקט החשוב: “במועצת הדבש פועלים באופן רצוף באיתור שטחים נוספים מתאימים לנטיעה בישראל, מאחר ובכל העולם קיים חשש גדול לעתיד ענף הדבורים עקב תופעת היעלמותן המתרחבת בשנים האחרונות . דבורת הדבש הינה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית  להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם, לכן קיימת חשיבות מרכזית להתגייסות כוללת של כלל הגופים בישראל לטובת נטיעות צופניות. אני מברך את קק”ל על התגייסותה ארוכת השנים למען ענף הדבש והדבורים בקיום נטיעות צופניות ברחבי הארץ, ואת כל קהילות היישובים והמוסדות שהתגייסו לפרויקט החשוב, אני קורא לכל אזרחי ישראל, לטעת בט”ו בשבט 2020 רק עצים ושיחים צופניים למען דבורת הדבש”.

נתוני מועצת הדבש: פועלים בישראל כ- 250 דבוראים המטפלים ב- 120,000 כוורות, מתוכן מוצבות 80,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל”ג החקלאי בישראל כ- 3 מיליארד שקלים בשנה. באתר מועצת הדבש – www.honey.org.il – ניתן למצוא מידע מה כדאי לטעת?- רשימת הצמחים הצופניים מופיעה בלשונית- הדבורים > צמחי צוף והאבקה

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn