הגליל העליון

בית המשפט הורה למדינה לעדכן בדבר תכנית סיוע לתושבי קו העימות שאינם מפונים

בית המשפט דן לראשונה בעתירה כנגד החלטת המדינה שלא לכלול בתכניות הפינוי או בכל תכנית סיוע אחרת את תושבי ותושבות קו העימות בצפון הנמצאים במרחק של 3.5 ק”מ מהגבול למעלה מכך.

העתירה פרסה בפני בית משפט את שגרת חייהם הבלתי אפשרית של תושבים אלו – 5 חודשים תחת איום מתמיד באיזור פעילות מוגבלת המחייב את התושבים להיות צמודים למרחבים מוגנים (זמן התרעה שנע בין 0 ל 15 שניות) ותחת מחסור במרחבים מוגנים, שנת חינוך אבודה, חוסר יכולת לפעילות קהילתית, פגיעות כלכליות, נסיעות בכבישים המאוימים בנ”ט , אי כניסת ספקים, חיים תחת רעש בלתי נגמר של טילים ופגזים, נוכחות צבאית מוגברת, חרדות של ילדים ובוגרים ועוד.

במסגרת העתירה נטען כי מצב הדברים מחייב היה סיוע ופיצוי למשפחות אשר התפנו עצמאית בשל התנאים הללו לצד סיוע ישיר ליישובים.

לאורך 5 חודשים שום גורם אזרחי מטעם הממשלה לא בחן את הסיטואציה, לא נקבעו קריטריונים כלשהם ולמעשה הממשלה החליטה שהסוגיה לא מטרידה אותה.

באופן מפתיע ומכעיס המדינה בתגובתה כלל לא התייחסה לסיטואציה הקיימת וכל אשר התייחסה לו הוא הצורך הצבאי לפינוי היישובים הסמוכים לגבול לצורך תמרון חופשי. גם בדיון לא ניתנו תשובות כלשהן.

בדיון נטען כי הסוגיה אינה רק צבאית וכי קיימת חובה על המדינה לשקול הפעלת התכניות הקיימות או לפחות לבנות תכנית מותאמת המתייחסת לתושבים ותושבות אלו.

במצב דברים זה, בהעדר מענים כלשהם הורה בית המשפט למדינה לעדכן תוך 60 ימים בדבר קידום תכניות עתידיות לפיצוי. החלטה זו הבהירה כי בית המשפט מצפה מהמדינה לתת פתרונות כלשהם לאוכלוסייה זו. לצערנו משך הזמן שניתן ארוך מדי עבור התושבים והתושבות.

אנחנו נעקוב ונפעיל לחץ כדי לקדם פתרון מהיר ככל הניתן. אין צודק מזה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn