שני קצינים וחובש מהגליל העליון יקבלו השנה את אות מצטיין הנשיא המכובד, בטקס חגיגי שיתקיים בבית הנשיא- סגן ברק טל מקרית שמונה, סמל מעיין רוז מכרכום וסג”מ זהר זלץ מלהבות הבשן. השלושה גם יופיעו בטקס המסורתי של יום העצמאות בהר הרצל מול ראש הממשלה, נשיא המדינה ושר הביטחון. וכן, הם משלנו.

  

אות מצטיין הנשיא הוא אות הצטיינות לחיילי, נגדי וקציני צה”ל, המוענק על ידי נשיא המדינה מדי שנה ביום העצמאות ל-120 חיילים וקצינים מצטיינים. הטקס החגיגי יערך השנה במעמד ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ”ל, לצד אלופי צה”ל שונים. במעמד קבלת האות, יקבלו המצטיינים מלגת לימודים בסך 1000$ באמצעות האגודה למען החייל. בנוסף, יופיעו המצטיינים בטקס המסורתי בהר הרצל במופע של בניית צורות חיות כחלק מן הדגלנות הנערכת ברחבה.

 

מצטייני הנשיא הם אותם חיילים אשר מהווים דוגמא אישית ליתר החיילים ביחידתם, מבצעים את תפקידם מעל ומעבר המוטל עליהם,  וממלאים את תפקידם בהצטיינות ובהתנהגות למופת.

 

שניים ממצטייני הנשיא, אשר יקבלו את האות המכובד השנה ביום העצמאות, הם סגן ברק טל מקרית שמונה, וסג”ם זהר זלץ מלהבות הבשן, בנו של ראש המועצה גיורא זלץ.

 

סגן ברק טל, מפקד מחלקת טכנולוגיה ואחזקה, מ”מ בקורס מ”כ טכנולוגי בגדוד געש של חטיבה 7.

 

ברק בן ה-21 גדל והתחנך בקרית שמונה. הוא למד בתיכון דנציגר במגמת פיזיקה וביוטכנולוגיה. אביו פנסיונר של צה”ל, ששירת בחיל הטכנולוגיה והאחזקה (חיל החימוש לשעבר) ואמו בעלת חנות בגדים. אחותו הגדולה גם בעלת קריירה צבאית ואחיו הקטן, בן ה-13, הלך בעקבותיו ולומד בדנציגר. “במהלך התיכון הייתי מעורב בכמה משלחות. לקראת סיום הלימודים החלטתי שאני מעוניין לעשות שנת שירות בטורונטו במסגרת הסוכנות היהודית”, מספר ברק. “יחד עם 18 בני נוער, התנדבתי בטורונטו בקרב הקהילה היהודית. המטרה הייתה לחבר את אותם אנשים לישראל שלנו, ובסופו של דבר לעודד אותם לעלות לארץ”.

 

 

בסוף שנת השירות שלו, החל מבצע “צוק איתן”. “זו הייתה תקופה קשה עבורי”, נזכר ברק. “חוויה אשר גרמה לי להבין שאני רוצה להתגייס לשירות משמעותי ולצאת לקצונה”.

 

הוא התגייס במחזור נובמבר 2014 למסלול ייעודי לקצונה בחיל חימוש, עשה טירונות רובאי 03 בניצנים, עבר לקורס נשק ולאחר מכן לקורס פיקוד (אופק) וסיים בהצטיינות. הוא סופח לגדוד פתן בצנחנים כנשק ולאחר מכן עבר לבה”ד 1 ועשה מסלול מיוחד למצטיינים, בו 80 צוערים ממדינות שונות עוברים ביחד קורס בגרמניה (דרזדן) ועוברים הכשרה, שמטרתה לפתח את תהליך הקצונה בארץ.

 

לאחר מכן חזר שוב לבה”ד 1 לשבוע המסכם, סיים ועבר הכשרה חילית. הוא סיים כמצטיין מופת ושובץ בגדוד געש, שם סיים את התפקיד כקצין מצטיין גדודי. לאחר מכן, קיבל הגדוד טנקים חדשים והוא עסק בכל החניכה של הפלוגות על הטנק, דבר הקורה פעם ב-40 שנה, שכנראה בזכותו קיבל ברק את אות ההצטיינות.

 

את ההודעה על קבלת אות ההצטיינות קיבל ברק לפני כחודשיים, לאחר שנכח בכמה וועדות. ההצטיינות לא מהווה עבורו סגירת מעגל, אלא פתיחת מעגל. הוא מספר כי הוא רואה את עצמו ממשיך בצבא לקריירה, וההצטיינות זו זריקת מוטיבציה גדולה להמשך. “זו גאווה גדולה בשבילי, נער מהפריפריה שעומד בשורה אחת עם חיילים איכותיים נוספים מרחבי הארץ, זה כבוד גדול. זה נשמע כמו קלישאה אבל אני  לא עושה את התפקיד בשביל ההצטיינות. כל יום אני קם בבוקר מלא אנרגיות בשביל למלא חיילים במוטיבציה במסגרת תפקידי. לא תמיד זו עבודה קלה, אבל זה משתלם כשאתה מצליח”.

 

סג”ם זהר זלץ, מ”מ פלוגה מסייעת בגדוד הבוקעים  בחטיבה 401 (חש”ן).

 

אביו של זהר, ראש מועצה אזורית גליל עליון גיורא זלץ,  שירת בחטיבת השריון 188 בגדוד 74 בתור מפקד השלמה. זהר מספר כי רצה להתגייס לחיל השריון בשביל ללכת בעקבות אביו ורצה לשרת במקום מגוון, בכדי לגעת ולהכיר מגוון רחב של אנשים.

 

 

זהר התגייס לחיל השריון בחודש אוגוסט שנת 2014 ושובץ בגדוד המסייעת. הוא יצא לקורס פיקוד מייד לאחר שסיים את ההכשרה ושובץ להיות מפקד כיתת לוחמים בגדוד עז במשך שמונה חודשים, עד שיצא לקורס קצינים. בסוף השלמת הקצונה, עלה זוהר להיות מפקד מחלקה בגדוד הבוקעים. הוא מספר כי מה שהניע אותו לצאת לפיקוד זה הבית והסביבה התומכת בו.

 

לזהר שלושה אחים. שני אחים גדולים יותר ואח קטן, שהתחיל קורס קצינים לפני כחודש. זהר רוצה לחנך ולהשפיע, והוא אומר כי בתור מפקד הוא מאד פתוח ומוכן לשמוע את כולם ולתת מענה לכל חייל. מאד חשוב לזהר לפתח את פקודיו באופן מקצועי ואישי, גם מעבר לתחומי הצבא.

 

כשהתבשר זהר על קבלת אות ההצטיינות, השמחה הייתה גדולה. “זו הייתה הרגשה נפלאה, למרות שלא ממש הבנתי מה זה אומר בדיוק. ההורים הרגישו גאווה גדולה וגם אני”. כשאני שואלת אותו מדוע לפי דעתו הוא קיבל את האות, הוא אומר: “שאלו אותי מספר פעמים, אבל קשה לי לזכור נקודה מסויימת בשירות. אני מאמין שקבלת האות היא על הדרך שבה אני עושה את הדברים כמפקד מחלקה ומה שאני מביא איתי לתפקיד. אני אוהב את התפקיד שלי ונהנה ממנו כל יום”.

 

בזמן שיחתנו, זהר נמצא בחזרות לטקס יום העצמאות, בשבוע שבו משתתפים המצטיינים במגוון אירועים לכבוד יום הזיכרון ויום העצמאות. “אני רואה את ההתרגשות באוויר, אבל אני עדיין לא מתרגש. אני מאמין שזה יגיע ביום טקס חלוקת האותות. רק השבוע הצלחתי להבין עד כמה האירוע הזה הגדול, דרך המקומות שהגענו אליהם והיחס שקיבלנו”.

 

יש שאיפות לקריירה פוליטית כמו אבא?

 

“אני יודע שאני מעוניין לעסוק בחינוך לאחר השירות או להיות מעורב חברתית. אני לא פוסל קריירה פוליטית, אבל זה עדיין רחוק ממני. אני כרגע מסיים את השירות הסדיר ומתחיל את תפקידי בקבע, כך שהכל עוד פתוח”.

 

סמל מעיין רוז, חובש מחלקה בפחוד בזלת

 

מעיין (20) מכרכום התגייס בנובמבר שנת 2014. הוא הגיע לגדוד ולאחר חודש וחצי יצא לקורס חובשים בבה”ד 10 במשך שלושה חודשים.

 

 

 

כיום, הוא משרת כחובש מחלקה בפלחוד בזלת כבר במשך שנתיים והוא החובש היחידי בגדוד כרגע.
מעיין אומר כי הרגע שהכי שינה עבורו את השירות הוא היציאה לקורס חובשים, שם הבין כי זהו מקומו וזו הדרך בה הוא רוצה להעביר את שירותו הצבאי. ההצטיינות עבורו היא כבוד גדול ותחושה טובה על כך שהוא פועל בדרך נכונה.
דרך הצבא גילה מעיין עולם רפואה מדהים והוא שואף להמשיך בעולם זה גם בהמשך חייו.

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn