המאבק בין הדבוראים לרשות הטבע והגנים הגיע לשיאו בשבוע שעבר, כאשר יצאו הדבוראים במחאה על כריתת עצי האקליפטוס על ידי רט”ג, שלטענתם פוגעת בפרנסתם. לאחרונה אף נודע כי רשות הטבע והגנים אמורה לכרות מאות עצי אקליפטוס באיזור עמק החולה

 

 

בשבוע שעבר התקיים כנס חירום של דבוראי ישראל, על שם הטייס והדבוראי המפורסם תא”ל זוריק לב, שנפל במלחמת יום הכיפורים. הכנס התקיים תחת הכותרת “די לכריתת עצי האקליפטוס בישראל”. על אף העובדה שהטקס התקיים במשרד החקלאות בבית דגן, בלטו בהיעדרותם שר החקלאות אורי אריאל ומנכ”ל משרדו.

 

במהלך הכנס חתמו הדבוראים על עצומה המתנגדת להמשך כריתת עצי האקליפטוס על ידי רשות הטבע והגנים. היא, מצידה, פרסמה את תוצאותיו של מחקר אקולוגי חדש, אשר קובע כי עצי האקליפטוס פוגעים במיני צומח ובעלי חיים המוגדרים כערכי טבע נדירים וייחודיים לישראל.

 

בכנס מחו הדבוראים על כך שלמרות בקשתם ומחאתם של הדבוראים, חקלאים ושומרי הטבע, רשות הטבע והגנים ממשיכה בכריתת אלפי עצי אקליפטוס בשנה, באיזור נחל אלכסנדר, ללא תוכנית חליפית וללא אישור סטטוטורי על סמך מחקר אחד בלבד. עוד טענו הדבוראים כי פוגעים בפרנסתם על ידי כריתת העצים, שמהם שואבות הדבורים צוף לייצור דבש. כבר לפני כשנה אמרו הדבוראים כי כתוצאה מהכריתה ייפגעו יותר מ-1500 כוורות דבורים המוזנות מצוף עלי האקליפטוס.

 

ד”ר מרדכי כהן, מומחה בתחום ייעור צופני, אמר בכנס כי שטח עצום של 4.5 מיליון דונם, כרבע משטחה של המדינה בתוך הקו הירוק, ניתן לרשות הטבע והגנים כפיקדון על ידי אזרחי ישראל, על מנת לשומרו ולא בכדי להכחיד את הצומח שבו. עוד הוא אומר: “אין לדו”ח אשר הציגה רשות הטבע והגנים כל מעמד סטטוטורי או אישור של כנסת או ממשלת ישראל, המאפשר הכחדת האקליפטוסים, שהפכו כבר לפני יותר ממאה שנים לחלק מנוף ארצנו. לא ייתכן כי רשות הטבע והגנים תקבל על דעת עצמה החלטות קיצוניות שישנו את מפת הצומח בישראל”.

 

שמוליק רייקין, דבוראי ותיק מרמת הגולן אמר בכנס, כי פקיד היערות מוסר היתרים לכריתה בשל לחץ הרט”ג תחת הכותרת “בטיחות”, ורק לאחרונה, כשהתחלף פקיד היערות, הבין הממונה החדש, כי יש בעיה בתחום, מאחר ורט”ג כורתת ללא בקרה עצים רבים, גם מעבר למה שנכתב בהיתר ההיסטורי.

 

לאחרונה אף נודע למגדלי הדבורים ומועצת הדבש כי רשות הטבע והגנים אמורה לכרות מאות עצי אקליפטוס באיזור עמק החולה, מהלך שיכול להתבצע כל יום, ללא התראה מראש.

 

עמית יוסף, דבוראי יסוד המעלה, שכוורותיו מוצבות בין עצי האקליפטוס שאמורים  להיכרת: “אני קורא למשרד החקלאות לעצור את הרס הטבע בישראל המתבצע על ידי רט”ג ולמנוע את הכריתה המתוכננת בעמק החולה. הכריתות המאסיביות מהוות מכה אנושה עבור הדבורים, הדבוראים, החקלאים וכמובן הציבור הרחב. אם תתבצע הכריתה בעמק החולה, יפגעו מושבות הדבורים המאביקות את הגידולים החקלאיים בגליל, וכך תפגע החקלאות כולה וייצור המזון מהטבע. מדובר במחדל ולא ייתכן שהממשלה שותקת. אנו נמשיך למחות עד עצירת הכריתות לאלתר”.

 

עם היוודע הדבר, שוגרו מכתבים על ידי אילן אור, ראש מועצה מקומית יסוד המעלה, גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון, ואגודת מי החולה, לפקיד היערות במשרד החקלאות, אשר אחראי על מתן אישור כריתת העצים על ידי רט”ג.

 

גיורא זלץ כתב במכתבו: “קיבלתי בהפתעה ותדהמה את הידיעה על הכוונה לכרות מאות עצי אקליפטוס בעמק החולה. חשוב לי להבהיר כי אני מתנגד למהלך של כריתת העצים, שהם חלק בלתי נפרד מהגליל העליון, והינם נכס כלכלי, נופי וערכי, שערכם לא יסולא בפז… גדיעת העצים הללו תגדע את אחד מסמליו של העמק, את פרנסתם של יצרני הדבש, ותשנה מהותית את הנוף, ואנחנו מתנגדים למהלך בנחרצות. אני מבקש להיות שותף לדיונים ולמהלכים המובלים על ידי רשות הטבע והגנים בכל הנוגע לכריתת עצי האיקליפטוס. ועד אז, לעצור כל מהלך שמקדם את גדיעת עצי האיקליפטוס בעמק החולה”.

 

מרשות הטבע והגנים מסרו בתגובה: “רשות הטבע והגנים מנהלת את שטחי שמורות הטבע והגנים הלאומיים בישראל. מתוך כך, נבדקת השפעת האקליפטוסים רק בשטחים אלו, כרגע באחוזים בודדים.

 

טענות הדבוראים חסרות תכלית מאחר וישנם שטחים נוספים בהם גדלים עצי האקליפטוס. בנוסף, הרי כל פעולה אשר ביצעה הרשות אושרה על ידי פקיד היערות במשרד החקלאות.

 

על פי תוצאות ראשוניות של מחקר שנערך בחולות מישור החוף, אשר אותן פרסמנו בתחילת השבוע, מוכח כי עצי האקליפטוס פוגעים בצמחים ובבעלי החיים המוגדרים כערכי טבע נדירים וייחודיים בישראל.

 

עוד נמצא במחקר כי עצי האקליפטוסים מזמנים לשטח פי 6 מיני צומח פולשים, לעומת שטחים טבעיים ללא אקליפטוסים”.

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn